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
auto
2024. 10. 15. kedd

Svájcban betiltják a vasalókat!

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

A napokban körbejárta a sajtót egy hír, miszerint a svájciak egyenesen betiltanák a villanyautókat. Amellett, hogy ez persze első olvasatra is a nettó hülyeség kategóriájába tartozó állításnak tűnt, annyiban megvédenénk a magyar kollégákat, hogy külföldi forrásaik sem fukarkodtak a szalagcím választással. Így aztán ha valaki nem olvasott utána, csak felületesen átvett egy kattintásmágnesnek tűnő hírt, akár még komolyan is gondolhatta amit írt.

Mi igyekeztünk egy picit azért melyebbre ásni, és szerencsére találtunk egy olyan forrást, a német Auto Bild összefoglalóját, ami bár címében csak egy hajszállal volt visszafogottabb, de legalább kiderült belőle miről is van szó.

Olyan állat pedig nincs

Persze simán lehet, hogy a svájciaknál akkora az áramhiány, hogy egyenesen betiltják a villanyautókat, hiszen mit várunk egy olyan országtól, ahol még a tehén sem (magyar) tarka, hanem lila, ugye. De a viccet félretéve nyilván nem hoznak olyan döntést egy európai országban, hogy betiltják az elektromos autókat. Még szmogriadó esetén is egyik nap a páros, másik nap a páratlan rendszámú belsőégésű motoros autók közlekedhetnek, illetve csak a nagyon öreg kocsikat állíttatják le, teljes tiltásig nem szoktunk eljutni.

Ez a villanyautó biztosan közlekedhet majd.

Az egyébként még a német autóslap cikkéből is kiderül, hogy itt nem valami villanyautó-specifikus törvényt fogadtak el, egyszerűen csak többfokozatú válságterveket készítenek arra az esetre, ha energiahiány lépne fel. Hasonlóképp rendelkezik számos ország ilyen tervvel üzemanyaghiány esetére is. Nem kell nagyon messzire menni, ugyanebben a rendeletben szerepel az is, hogy sebességkorlátozásokat vezethetnek be az autópályákon – és ez a dízelekre, benzinesekre is vonatkozik.

Ha nincs megfelelő szabályozás ilyen helyzetekre, az káoszhoz vezet, legyen az bármilyen vészhelyzet, energia vagy áruhiány. Nincs abban kivetni való, hogy most már a villanyautók is bekerülnek a hasonló tervekbe.

De most akkor betiltják?

Kezdjük az elejéről

Svájc valóban készül arra, hogy legyen egy végrehajtható válságterve arra az esetre, ha a hideg télen energiahiány lépne fel. Az elfogadás előtt álló törvénytervezet az elektromos energia felhasználásának korlátozásáról szól, és több fokozattal számol.

Az ország a téli hónapokban jelentős áramimportra szorul, amit normál esetben a franciáktól és a németektől szereznek be. Franciaország 56 atomreaktorából azonban 32 idén részben vagy teljesen kiesett – amikor ezeket a sorokat írom az ország atomenergia kapacitásának csak 60%-a termel éppen, és a szükségletek 18%-át importálják. A németek sem állnak sokkal jobban, áram van, még exportálnak is, például a franciáknak, de jelenleg eléggé szennyező, 40%-ban kőszénre épül a termelésük.

A hírben szereplő Svájc azonban egyelőre még köszöni szépen jól van, sőt annyira jól van, hogy a 60%-ban megújulókból megtermelt energiájuk 23%-át épp a Franciáknak adják el – persze eközben 20%-ot importálnak a nem túl tiszta észak olasz hálózatból.

Forrás: electricitymaps.com

De mi a helyzet akkor ezzel a tiltással? Nos a törvénytervezet négy fokozatot állapít meg:

  1. Ezen a szinten olyan korlátozásokat hoznak, minthogy a mosógépek maximum 40 fokos programon működhetnek, a hűtőket pedig 6 fokra kell állítani az általában szokásos 3 helyett. Este 11 és reggel 5 között tilos a kirakatvilágítások és a fényreklámok bekapcsolása, emellett pedig a nyilvános vécékben elzárják a melegvizet.
  2. A következő lépcsőben az árammal melegített víz – pl. otthoni bojler – maximális hőmérsékletét 60 fokban határozzák meg, a streamingszolgáltatókat pedig kötelezik, hogy csökkentsék kínálutakban a videók felbontását. A magánlakásokban megtiltják a szárítógépek és vasalók használatát.
  3. Csökkentik az üzletek nyitvatartási idejét, korlátozzák a kereskedelmi wellnessközpontok üzemelését, teljesen letiltják a streamingszolgáltatókat és a videókonzolok (Playstation, Xbox) otthoni használatát is. Ebben a fokozatban szerepel az a mondat is, hogy a villanyautók üzemeltetését korlátozzák a legszükségesebb használatra, ide értve a munkába járást és munkavégzést, a bevásárlást, az orvoshoz járást, a vallásgyakorlást, valamint a bírósági tárgyalásokon való megjelenést is.
  4. Az utolsó fokozatban leállítják a szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó fogyasztókat, így a sílifteket, hóágyúkat, sport és kulturális rendezvényeket, stb.

Betiltják a vasalókat

Talán nem kell túlzottan magyarázni, hogy a fentiek alapján betiltásról szó sincs. Értjük, hogy ezekkel a cikkekkel remekül be lehet vonzani az elektromos átállást ellenzők kommentjeit, akik egymást hergelve tobzódhatnak a kárörömben, de ennek sok alapja nincs. Főleg úgy nem, hogy ugyanennek a rendelkezésnek a kilencedik pontja arról szól, hogy energiahiány esetén az autópályán minden autó 120 helyett maximum 100-zal közlekedhet.

A villanyautók használatának korlátozása sokkal inkább emlékeztet arra, ami itthon a COVID idején volt, amikor csak jó indokkal lehetett bizonyos napszakokban közlekedni.

Persze a fent kiragadott példák azt is felvetik, hogy mennyire betartathatóak ezek a rendelkezések. Hogyan fogják ellenőrizni, hogy valaki a saját lakásában hány fokra állítja a mosógépet és a bojlert, bekapcsolja-e a szárítógépet vagy a vasalót? Azt vajon ki állapítja meg, hogy DJ BoBo délután 3 és 5 között Fifázott a nappalijában? És mennyiben szükségesek ezek a lépések? Kíváncsiak lennénk a számításra, ami kiszámolja, a 4k-ban nézett Netflix tartalmak okozta többletfogyasztást. És tényleg minden svájci egyszerre kezd el vasalni, hogy ez ekkora gond? Aztán meg mi van azzal aki az alpesi szikrázó napsütésben napelemmel tölti a villanyautóját? Ő miért nem használhatja szabadon?

De, hogy a törvény értelmes-e, vagy betartatható-e, az legyen a svájciak baja. A villanyautós része viszont inkább csak a szabadidős, választható utakat korlátozza, nem jelenti azt, hogy az autók ki sem hajthatnak az utcára, ráadásul ez is csak a harmadik fokozatban lép életbe.

Az Auto Bild szerint egyébként ennek ellenére a svájci autóimportőrök szövetsége (Auto Schweiz) tiltakozik a tervezet ellen, mivel szerintük ez a benzines és dízelautók vásárlásra sarkallja majd a vevőket. A megkérdezett német politikusok, szakértők és az ottani autógyártók szövetsége (VDA) pedig azt mondja, hogy Németországban ez a lépés teljesen indokolatlan lenne, és felesleges ilyen tervezetekkel riogatni a lakosságot.

Címlapkép: erefire360.ch

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.