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 Megérkeztek az év végi számok az Amerikai Egyesült Államokból, Európából és Kínából is, és ahogy várható volt, a vállalat mindhárom fő piacán megdőltek a rekordok. Az érdekességek azonban, ahogyan az lenni szokott: a részletekben vannak. Jelentett a Tesla: soknak sok, de elég? Egyesült Államok Az Egyesült Államok villanyautó piacán a vállalat szokása szerint elfoglalta az első két helyet; a friss adatok szerint most is stílszerűen, nagy-nagy előnnyel. Számszerűsítve ez annyit jelent, hogy 2021-hez képest 42 százalékkal, vagyis 153 ezerrel több autót adtak el a saját, hazai piacukon. Csak az érthetőség kedvéért, a Tesla annyival növelte eladásait 2022-ben, mint amennyi villanyautót a Ford, GM, Kia és Hyundai összesen adtak el. A Ford majdnem 60 ezerig jutott, a GM a 40 ezer közelébe, a Kia a 20 ezres-, a Hyundai a 35 ezres határig tudott elérni – az autógyártók által közétett adatok alapján. Mivel a Tesla nem hozza nyilvánosságra a regionális eladási statisztikáit, az ismert Tesla statisztikus, Troy adatait vettük kölcsön – segítségét ezúton is köszönjük. A Motor Intelligence számításai alapján az Egyesült Államok autópiacán a hatodik legnépszerűbb autó volt a Model Y és 13. lett a Model 3. Előbbi kapcsán becslésük szinte ezerre pontosan megegyezik Troy számaival, ám a Model 3-ra ők mintegy 10 ezerrel többet írnak, Mi azonban inkább Troynak hiszünk, így a 13. hely inkább csak ceruzával lett ideírva, lehet még belőle akár 14. vagy 15. is. Ha elérhetővé válnak majd megbízható, hitelesített vagy legalább hitelesnek látszó adatokat az Egyesült Államok tavalyi éves villanyautó eladásairól, akkor azzal külön írásban fogunk majd foglalkozni. Egyelőre azonban úgy néz ki a lista eleje, hogy a Top 3-ban csak a számok változtak, a szereplők és a helyezések nem. Vagyis: #1 Model Y 251 ezer, #2 Model 3 201 ezer, #3 Mustang Mach-e 39 ezer. Európa: giga Q4 Tradicionálisan az év utolsó negyedéve a legerősebb a Tesla értékesítési számaiban, és ez jellemző az európai adatokra is. A 2022 év vége azonban a szokásosnál is masszívabb számokat hozott; igaz, a a második negyedév viszonylag gyengén sikerült a Covid19-hez köthető sanghaji leállások miatt. (Ez az a gyár, ahonnan a Teslák zöme Európába érkezik.) Ami a meglepően nagy számokat illeti: 2022 negyedik negyedéve 71 százalékkal múlta felül 2021 utolsó három hónapját. Messzemenő következtetéseket csak ebből az adatból értelmetlen lenne levonni, azonban az megsüvegelendő, hogy a Tesla három hónap alatt összesen 93 ezer autót szállított le. Ez a volumen ugyanis 2020-ban még az egész éves produkcióra volt elmondható. A tavalyi növekedés egész évre számoltan azonban Európában ennél alacsonyabb lett; a 38 százalék kicsit még a cég globálisan elért 41 százalékos eredményétől is elmaradt. Az alábbi adatok az egyes országok hivatalos statisztikai adatbázisaiból származnak. A számok mögött bizonyosan ott van az is, hogy 2023-tól csökken a német villanyautós állami támogatás, így a határidő előtt - nem meglepő módon - rekordeladásig jutott az a piac. Több, mint 17 ezer Teslát (illetve: minden márkát összeadva, 104 ezer villanyautót) leszállítottak a vevőknek decemberben. Ez majdnem az első félév egészének az eladási darabszáma Németországban, s így az sem kizárt hogy idén az év elején meglesz ennek a böjtje. Ám a támogatás csökkenésének egy részét lenyelik a gyártók, így a Tesla ügyfeleknek átlagosan csak mintegy ezer euróval emelkedek meg az árak. Ezért nem biztos, hogy látványos lesz a német piaci visszaesés. A német piacon tavaly a Model Y és a Model 3 lett a két legnépszerűbb villanyautó, de a három legnagyobb európai autópiacot hamarosan szintén külön írásban elemezzük majd. Németországon kívül egyébként Norvégiában, az Egyesült Királyságban, Svájcban, Ausztriában, Belgiumban és Spanyolországban is az egyik Tesla lett az első 2022-ben, de Franciaországban, Svédországban, Olaszországban, Hollandiában és Dániában is sikerült a márkának dobogóra állnia. Svájcban az összes eladott autó között is első lett a Model Y, Spanyolországban pedig érdekes módon a villanyautós listán a Model 3 nyert, az SUV testvér csak harmadik lett. Az elérhető adatok alapján mintegy 92.500 Model 3 és 135 ezer Model Y került a vevőkhöz a kontinensen. A Model S és X kiszállításai csak decemberben kezdődtek és nagyjából háromezres határig jutottak el az év végéig. Itt egyharmad-kétharmad arányban a szedán vezet. Érdekesség, hogy az SUV változatra Európában pártoltak át a legnagyobb mértékben a vásárlók. Meg az is, hogy a Model Y remek eredményéhez valószínűleg az is kellett, hogy 2021-ben csupán öt hónapon át volt elérhető a típus a kontinensen. A Model S/X esetében a forgalmazás szünetelt 2021-ben, csupán néhány, még 2020-ról áthúzódó kiszállítás és privát import miatt lendült ki az eladási mutató, 2022-ben viszont ilyen modellekkel csak decemberen futott be az első hajó európai kikötőbe, ami azt jelenti, hogy ezesetben sem értelmezhető a változás mértéke. Kína: épphogy meglett Kínában 37 százalékos növekedéssel zárta a Tesla az évet, de az előzetes adatok alapján a negyedik negyedév csupán épphogy túlszárnyalta a harmadikat. Az év utolsó hetében mindössze 4400 Teslát adtak el a helyi piacon. A Q4 csak öt százalékkal lett jobb, mint 2021 utolsó három hónapja, ami nagyrészt megmagyarázza a cég értékpapírjainak árfolyamesését. Az első 11 hónap eladási adatai a kínai autógyártók szövetségétől származnak, decembert viszont a heti biztosítási adatok alapján Troy becsülte meg, ezt tőle vettük át. Ami az egyes típusokat illeti: a Model Y sikere egyértelmű, bár az SUV itt kevésbé harapott bele a szedán testvér eladásaiba. A Model S és X kiszállításai tavaly szüneteltek, idén kezdődnek meg újra. A világ többi része A három fő piacon kívül is zajlott az élet: az autógyártó számos új országban és piacon jelent meg és kezdte meg tavaly a kereskedelmi tevékenységét. A Model Y kiszállítások számos régióban csupán tavaly kezdődtek meg, ez a magyarázata a látványos emelkedésnek az összesítésben. A Model S/X pedig gyakorlatilag csupán idén tér majd vissza a világpiacra, ezért itt nem is mutatunk százalékos változást, mert az csak megtévesztő lenne. Azt viszont fontos látni, hogy kiemelkedően teljesített Ausztrália, ahol a villanyautó eladások majd' kétharmadát a Tesla két modellje jelentette, és a cég 62 százalékkal felülmúlta a 2021-es eredményét. A Model 3 pedig azt a különleges merényletet is végrehajtotta Ausztráliában, hogy letaszította a középkategória első helyéről azt a Toyota Camry-t, amely 28 éven át verhetetlennek tűnt. Ami a gyártást illeti: kiemelkedő esemény a sanghaji termelés bővülése, de ennél talán még impozánsabb, hogy Fremont - amelyről évek óta az a legfőbb hír, hogy kiteheti a megtelt táblát - negyedével mégis tudta növelni a termelést 2022-ben. Ezen a helyszínen a NUMMI (a GM és a Toyota vegyesállalata) 2006-ban érte el a gyártási csúcsot 428.633 darabos termeléssel. A két új Tesla üzem közül Berlin áll valamivel jobban, ahol kilenc hónap alatt 53 ezer autó készült el. Austinban nyolc hónap 41 ezerig jutottak. Az új gyárak heti háromezres gyártási tempóval zárták az évet, de az a cél, hogy már az első negyedében elérjék az ötezres határt. Austinban 2023 második felében megkezdődik a Cybertruck gyártása is. Úgy tudjuk, hogy a jelenlegi nevadai Semi gyártósor csak ideiglenes; az évi 200 járműre képes pilot üzem helyett a gyártás végső helye szintén a texasi üzemben lesz majd. Végül nézzük az egyes típusok népszerűségét 2022-ben! A Model Y 90 százalékos növekedést produkált, és 2023-ban e típussal várhatóan átlépik majd az egymilliós határt. Akár még Elon Musk jóslata is bejöhet, aki szerint 2023-ban, vagy 2024-ben a világ legnagyobb darabszámban értékesített autója lesz az Y. Bár Európában a vásárlók leginkább az SUV-re szavaztak, globálisan mindössze hat százalékkal csökkentek a Model 3 számai. Így kelt el belőle mintegy 480 ezer példány. A Model S és X remeknek látszó növekedése mögött viszont ott van az is, hogy a gyártás újbóli felfutása tavaly történt meg, idén pedig a nemzetközi értékesítés tarthatja fent az érdeklődést. Az elemzők 2023-ra 1,9-2 millió Tesla s eladásával számolnak. Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik. Tőzsdepánik, Twitter felhők, Tesla para Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!