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
auto

Már a második folyadékáramos akkumulátor épül a Dunántúlon

energia
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

A Veszprém és Székesfehérvár között fekvő Öskü határában egy 2 MW-os naperőmű épül, amelyet 1,5 MWh-s összkapacitással rendelkező vanádium redox folyadékáramos energiatárolókkal fognak társítani. A térségben nem ez lesz az egyetlen ilyen projekt, hiszen ahogyan azt egy korábbi cikkünkben már megírtuk, egy sümegi napelemparkban is ezt a technológiát fogják alkalmazni, igaz, jóval nagyobb méretben, ez utóbbi ugyanis 24 MWh-s tárolási kapacitással fog bírni.

Az ösküi beruházás egymilliárd forint európai uniós támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által két évvel ezelőtt kiírt pályázaton, amelyről annak idején mi is hírt adtunk. Ennek a kiírásnak az volt a célja, hogy olyan mintaprojekteket támogassanak, amelyek hosszú (legalább 6 órás) kitárolási idejükkel segíthetik a karbonmentes termelők, elsősorban a naperőművek integrálását a villamosenergia-rendszerbe, és ezt lehetőleg olyan technológiával érik el, amelyet Magyarországon korábban még nem alkalmaztak, éppen ezért a lítiumion-akkumulátorok ebből a pályázatból ki is voltak zárva.

Kép: Invinity.

Az ösküi projektet a Pannon Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az Ideona Zrt. által alkotott konzorcium közösen fogja megvalósítani, ami arra utal, hogy a beruházás egyúttal kutatási és képzési célokat is fog majd szolgálni.

A napelempark és az akkumulátor az Ideona tulajdonában fog állni, a kivitelezési munkát pedig az STS GROUP Kft. fogja elvégezni. Az Ideona Zrt.-nek ez már a második folyadékáramos projektje lesz az országban, mivel a fentebb említett, Sümegen megvalósuló beruházás is hozzájuk kötődik.

Az STS Group a londoni tőzsdén jegyzett Invinity-től vásárolt hét darab VS3 típusú vanádium redox folyadékáramos akkumulátort. Az Invinity Skóciában gyártja termékeit, és a világon az egyik első olyan vállalat volt, amelyik a piacra vitte a technológiát, ma pedig már 15 különböző országból 65 MWh kapacitásra van szerződése, amelyek egy része már üzemel is.

A vanádium redox folyadékáramos akkumulátorok előnye, hogy nem igényelnek hűtést, nem tűzveszélyesek, és a tartályok méretének, illetve az elektrolit mennyiségének növelésével viszonylag olcsón skálázhatóak. De ami talán a legfontosabb, hogy 20 évet és 20 ezer ciklust meghaladó élettartammal rendelkeznek, amire nincs hatással a töltési-kisütési ciklus mélysége sem, tehát nyugodtan le lehet őket teljesen meríteni, ráadásul a degradáció is csekély mértékű.

Van azonban két komoly hátrányuk a lítiumhoz képest: jóval nagyobb helyet foglalnak el, és a töltési/kisütési ciklus hatásfokát tekintve is rosszabbul teljesítenek, ami a VS3 esetében mindössze 75%, szemben a lítiumion-akkumulátorok 85-90%-ával.

Forrás: Invinity

 

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás