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
auto
2024. 05. 29. szerda

Kiderült milyen új járműveket fejleszt a Tesla a következő évekre

elektromos autó

A Tesla a március eleji befektetői nap alkalmával bemutatta Elon Musk harmadik nagy mestertervét, amely tulajdonképpen arról szól, hogy hogyan lehet átállítani az egész bolygót a megújuló energiák használatára. Akkor azt ígérték, nemsokára kiadják a részletesebb számításokat, egy ún. fehér könyvet, ahol mindenki végigelemezheti, hogyan jutottak az akkor levezetett következtetésekre.

A dokumentumot a napokban ki is adták, itt el lehet olvasni, de jelenleg mindenki a 22. oldalról beszél.

Azért mindent nem fedtek fel

Természetesen az autógyártó azért arra vigyázott, hogy túl sok mindent ne fedjen fel terveikről, de a 22. oldalon található táblázat azért jó pár tervezett járműről árulkodik. Ennek az ábrának az lenne a lényege, hogy megmutassa a Tesla hogyan képzeli el a világ teljesen elektromos flottáját, milyen fő járműkategóriákat lát fontosnak, ezekben évente hány villanyautó készülhet, összesen mennyire lesz szükség és ehhez mennyi akkumulátor kell. Ám a második oszlop arról szól, ezekben a kategóriákban mit gyárt, vagy fog gyártani a Tesla, illetve milyen kémiájú és mekkora akku kell majd ehhez.

Arról természetesen lehetne vitatkozni, hogy ez a kategorizálás lefed-e mindent, ami négykerekű - szerintünk például azért legalább egy, ha nem kettő kategória van még a kompakt alatt is, persze az is lehet ebbe Musk mindent beleért ami 4,5 méter alatti. Ami viszont érdekessé teszi a táblázatot az az új, eddig be nem jelentett Tesla modellek adatai, illetve már ismert modelljeik eddig titkolt részletei.

Az első érdekes sor a kompakt kategória, ebben indul majd a gyártó új, 25 ezer dolláros autója, amelyet kb. 4 méteresre várunk és 2024 végén indulhat meg a gyártása Mexikóban. A táblázatból kiderül, hogy ehhez LFP kémiájú akkumulátort terveznek, amelynek mérete 53 kWh lesz. A világpiacot 42 milliósra becsüli a cég ebben a kategóriában és összesen 686 millió kompakt villanyautóra lesz szükség a mai belsőégésű motorosak helyett. A teljes szükséges akkumennyiség 36 TWh. Az 53 kWh-s akkuméret egyébként lehet, hogy csak kategória átlag, hiszen a Model 3/Y közepes kategóriájában is 75 kWh-t jelölnek meg, de tudjuk, hogy autóik bruttó 60 és 78-82 kWh méretben készülnek. Így a nem-Model-2 nem biztos, hogy pont ekkora aksival készül majd, de valószínűleg nem áll messze az adat a valóságtól, hiszen minden kategóriát a saját termékeik alapján becsültek meg.

Érdekes, hogy a Model 3/Y kapcsán is LFP kémiát írnak, miközben jelenleg az csak az egyik opció a kínálatukban. Feltehetőleg hosszú távon arra számítanak, hogy a nagyobb hatótávú változatokat is ilyennel szerelik majd. Nemrég kaptunk erre utaló jeleket a CATL M3P aksijának híre kapcsán.

Idén kezdődik a CATL vadonatúj akkujának sorozatgyártása

A táblázat alapján a Tesla készül egy típussal a teherszállító kishaszongépjárművek, és ezek személyszállító verziója terén is - azaz egy ID. Buzz szerű jármű is a tervekben van. Erről annyit lehet egyelőre csak tudni, hogy az akkuméret átlagát 100 kWh-ban jelölik meg, és itt magas nikkel tartalmú kémiákat, valószínűleg a jelenlegi NMC/NCA aksik újabb verzióit látják befutónak.

A nagyobb autók és pickupok kategóriájában a Cybertruck akkumérete a kérdőjel - és valami miatt az az érzésünk, hogy ez az átlag 100 kWh-tól el fog térni, mégpedig felfelé, ha más nem a legnagyobb hatótávú verzióban.

Szintén új információ, hogy terveznek egy Tesla buszt is, a kategória átlagát 300 kWh-ban jelölik meg és szintén az olcsóbb LFP cellákat szánják ide. De hogy a Tesla pontosan mekkora buszban gondolkodik az egyelőre nem tiszta. Korábban a robotaxik kapcsán felmerült, hogy lehet azoknak egy nagyobb, furgon méretű verziójuk is, de azt már említi a táblázat, ez új modell lenne.

Végül a nagyobb terhek szállítására alkalmas kamionok és nagy teherautók mezőnyét kétfelé osztja a Tesla. Az egyik a nagy hatótávú verzió, ahol a Semi Heavy névre hallgató típus indul, nagy nikkel tartalmú kémiával. Ez valószínűleg a jelenleg gyártásban lévő változat, amelynek akkuméretéhez sok találgatás kapcsolódik, de itt, most 800 kWh-s adatot említenek. Ismét csak, lehet, hogy ez a kategória átlaga, nem pont a Semi akkupakkjának pontos mérete.

3,6 milliárd dollárból bővítik a Tesla nevadai gyárát

Azt eddig is tudtuk, hogy a Tesla kamionjából lesz majd egy kisebb hatótávú változat is, most viszont már azt is tudjuk, hogy ez Semi Light néven fut a cégen belül. Ennek már olcsóbb LFP kémiát terveznek, amelyhez 500 kWh-t jelöltek meg.

Érdekes megfigyelni, hogy míg a Semi két változatának hatótávját korábban 500 és 800 kilométerben jelölték meg, az ezekhez kapcsolódó akkuméretek 500, illetve 8000 kWh a táblázatban - tehát nagyjából 100 kWh/100km fogyasztással számolnak. Ez megközelítőleg 1,61 kWh/mérföld, ami azért lényeges, mert Musk korábban úgy nyilatkozott, hogy a kamionjuk hatékonyságát 1,7 körüli értékre kívánják fejleszteni.

Címlapkép: Cochepias.net.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.