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
auto
2024. 05. 03. péntek

Csúcsot döntött a BMW debreceni gyára

elektromos autó

Túl van a bokrétaavatón a BMW új debreceni gyára, azaz elkészült az épület tartószerkezete, ami jelentős mérföldkő az építkezésben.

26 méteres lett a gyár legmagasabb pontja.

Modern és környezetbarát

A festőüzem, úgy általában véve az autógyárak legmocskosabb része – na nem a belső tisztaságra gondolunk, hiszen arra nagyon oda kell figyelniük, hanem az ott használt kemikáliák által okozott környezeti terhelésre. Így örömmel olvastuk a BMW friss sajtóközleményében, hogy a magyar gyár festőüzeme a korábbiaknál szigorúbb fenntarthatósági és energiahatékonysági normáknak felel meg. A 90.000 négyzetméter alapterületű, háromszintes, 26 méter magas épületrész a projekt egyik legkomplikáltabb eleme, amely az autógyártó szerint később mintaként fog szolgálni a jövő BMW gyárai számára.

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

Forrás: BMW

Az iFACTORY nevű koncepció szerint épülő gyár a fő tervezési szempontjai  a hatékonyság, a fenntarthatóság és a digitális megoldások kiaknázása voltak. A gyártás során mesterséges intelligenciát és virtualizációs megoldásokat is használnak majd. A gyártás vízigényét azzal csökkentik, hogy újrahasznosítják az esővizet, mindemellett megújuló energiát is igénybe vesznek majd, és 4500 fát is ültetnek.

Forrás: BMW

Bár a gyártás csak két év múlva indul majd, a gyártósorokat és technológiákat már most virtuálisan tesztelik, finomítják, gyakorlatilag digitális verzióban üzembe helyezik és kipróbálják. A több, mint 400 hektáron elterülő üzem teljes értékű autógyár lesz, présüzemmel, karosszériaépítő részleggel, fényezőműhellyel, de az akkupakkokat is helyben szerelik majd össze. Jelenleg úgy tudjuk, a környékre települő EVE akkugyár lesz a cellák egyik beszállítója.

Az üzemben a BMW teljesen új, Neue Klasse névre hallgató villanyautó generációját gyártják majd, ami Debrecenben debütál 2025-ben. A tervek szerint 1500 munkavállalóval kezdenek majd a gyárban.

Akkumulátor-összeszerelő üzem is épül a BMW debreceni gyárában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.