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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Továbbra is 2030 az autógyártó fő céldátuma, de a köztes célokat egy picit kitolták.

Az infláció komoly kihívást jelent a tervekben.

Ahol a piac engedi

A Mercedes-Benz vezetője, Ola Källenius, a gyártó részvényesei előtt beszélt arról, hogy egy kicsit finomítanak az elektromos átálláshoz kapcsolódó céljaikon. A fő céldátum továbbra is 2030, az évtized végére ugyanis a gyártó 100 százalékban elektromosra akarja cserélni portfólióját – azzal a kis csillagos megjegyzéssel, hogy természetesen csak ott, ahol a piac ezt megengedi.

A vállalat korábban azt ígérte, hogy 2025-re eladásainak 50 százalékát a tisztán elektromos és plug-in hibrid modellek teszik majd, ki ám a cégvezető most ezt egy évvel későbbre, 2026-ra módosította. Az autógyártó tavaly megduplázta elektromos eladásait, ami elsőre jól hangzik, de ez még csak a teljes eladott darabszám 5,8 százalékára volt elég. Idén 10 százalék a cél, ami már szemmel is látható mennyiség, ám érdemes megjegyezni, hogy ez valószínűleg el fog maradni a főbb piacok elektromos eladásainak arányától, amelyet globálisan 18-20 százalékra tesznek a legfrissebb előrejelzések – Kínában pedig jóval nagyobb számokra számíthatunk.

Apropó Kína. A zászlóshajó EQS eladásai nem hozták az elvárt szintet az ázsiai országban, ezért jelentősen csökkenteniük kellett a típus árát – írja az Automobilwoche.

Az idei első negyedévben egyébként teljesült a 10 százalékos eladási cél, az egy évvel korábbi adatokhoz képest pedig 90 százalékkal emelkedtek a számok. A vállalat azt reméli, hogy az EQS és EQE SUV modellek jobban illeszkednek majd a piaci igényekhez, mint az elektromos szedánok, és bíztató, hogy a high end Maybach EQS SUV modell a jelek szerint jó fogadtatásra talált Kínában – bár egy ilyen rétegmodelltől badarság lenne hatalmas darabszámokat  várni, tesszük mi hozzá.

Befektetés és költséghatékonyság

A cég vezetője arról is beszélt a német szaklap összefoglalója szerint, hogy hosszabb távon is azzal számolnak, hogy az elektromos modellek gyártása többe fog kerülni, mint a belsőégésű motorosoké, ezért kiemelten fontosnak tartják a költségek lefaragását. Källenius emlékeztetett, hogy egyes új versenytársaik nagyon karcsú vállalati struktúrákkal rendelkeznek, ezért az innováció nem csak az autók fejlesztését jelenti.

Bár új költségcsökkentő csomagot nem jelentettek be, felhívták az egyes osztályok figyelmét az idei költségvetési keretszámok szigorú betartására. Ezt azonban a vezető szerint nagyon megnehezíti a magas infláció. 2025-re a 2019-es fix költségeket 20 százalékkal akarják csökkenteni – de létszámleépítést nem terveznek.

2026-ig összesen 60 milliárd eurót fektet be a vállalat az elektrifikációba, a digitalizációba és az önvezetésbe – német gyárak ebből 11 milliárdot kapnak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.