PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Megkezdődött a BYD akkus Model Y gyártása Németországban

elektromos autó

Ahogy azt várni lehetett, most, hogy már elérte a heti 5000 darabos gyártási ütemet a Giga Berlin, a kisakkus Model Y gyártása is Németországba költözött.

A konfigurátor még nem frissült, de a Teslmag.de már megtudta a részleteket.

Tartsd közel a barátaidat, az ellenségeidet pedig…

A Giga Berlin immár 14 hónapja gyártja a Model Y-t, kezdetben csak a legdrágább Performance változat készült Európában, majd később a Long Range is felkerült a listára. Ezekhez az akkumulátorokat Kínából importálják, az LG egyik ottani üzemem gyártja a 2170-es NMC, tehát nikkel-mangán-kobalt cellákat. A kisakkus kiadás mostanáig a sanghaji üzemből került Európába, és a Model 3-hoz hasonlóan a CATL LFP, lítium-vas-foszfát aksiját használja.

Egyértelmű volt, hogy előbb-utóbb az alapverzió is Európában készül majd, azt pedig a BYD egyik vezetőjének korábbi nyilatkozatai, valamint egy tavaly augusztusi európai típusengedély árulta el, hogy a Giga Berlin egy újfajta akkupakkot használhat majd ehhez. A kínai autógyártó és a Tesla egyrészről riválisok, másrészt viszont a BYD egyáltalán nem bánja, ha extra bevételre tesz szert abból, hogy másoknak is eladja a Blade néven futó strukturális akkupakkok építésére is alkalmas LFP celláit.

Ez az aksi nagyon penge

A Teslamag.de most arról számol be, hogy nem hiába zörgött a haraszt,

most hétfőtől már Berlin is elkezdte gyártani a kisakkus Model Y-t, mégpedig első-hátsó présöntvényekkel, és BYD Blade strukturális aksikkal.

A tavalyi típusengedély egy 55 kWh kapacitású, 440 kilométeres WLTP hatótávú aksiról szólt, így ha a specifikációk azóta nem változtak, ez 5 kWh-val és 15 kilométerrel levesebb, mint amit a CATL aksi tudott.

A hagyományos, téglalap alakú LFP cellákkal szemben a Blade aksik hosszúak, vékonyak, keresztben építik be őket, és úgy illeszkednek az akkupakkba, mint mappák az irattartó szekrénybe. A gyártó szerint az újfajta kialakítás rendkívül biztonságos, sokkal nehezebben gyullad meg egy potenciális balesetben.

Hamarosan Berlinben készülnek a kisakkus Teslák?

A strukturális kialakítás azt jelenti, hogy az aksi az autó szerkezetének teherviselő része, azaz nem egy a vázszerkezetebe helyezett tepsit kell elképzelni, hanem maga az akkupakk a váz közepe. Ez elméletben csökkenti a tömeget, a megkettőzött elemek számát, ugyanakkor az első és hátsó présöntvényekkel együtt rendkívül merev szerkezetet biztosít.

Balra: a hagyományos modulokba helyezett téglatest alakú cellák, jobbra, a penge alakú LFP. A helykihasználás 50%-kal jobb. Forrás: medium.com

A német oldal azt is megerősítette, amit nemrég máshonnan is hallani lehetett, miszerint immár négy hatalmas gigapress üzemel Berlinben, amelyek nyomásos-öntéssel, egyetlen darabban gyártják az autók vázszerkezetének hátulját, illetve a BYD akkus verzió esetén immár az elejét is. A berendezések közül egy végzi az utóbbi feladatot. Az építkezés során persze azt is láttuk, hogy összesen nyolc ilyen gépnek készítettek nagy teherbírású alapozást a csarnokban – a gyár jelenlegi évi 250 ezer darabos kapacitásnál jár, de a végső kiépítettségben félmillió autó előállítására lesz alkalmas az első ütem főépülete.

Mégsem lesz BYD akkus Tesla?

A nagyobb akkupakkal szerelt Model Y valószínűleg akkor válthat majd az új szerkezeti felépítésre, ha elkezdődik a 4680-as cellák sorozatgyártása Európa számára is. Bár a Giga Berlinben már üzemel a cellagyártó épület, ez jelenleg csak Amerikának, a Giga Texasnak készít részegységeket, mivel a gyártó az amerikai állami támogatás maximális kiaknázására készül.

A változás egyelőre még nem látszik a Tesla online konfigurátorában, valószínű, hogy megvárják a frissítéssel a gyártás felfutását, az átmeneti időszakban pedig vegyesen érkeznek majd sanghaji és berlini kisakkus Y-ok. A gyártás átállásának legbiztosabb jele az lesz majd, amikor az alapváltozat összeállításánál a jelenlegi Midnight Silver Metallic és Red Multicoat színek helyett a Quicksilver és Midnight Cherry Red verziókat lehet már kiválasztani, mivel ezeket csak Berlin képes legyártani.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.