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
auto
2024. 06. 16. vasárnap
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

Mostanában elég sok autógyártó igyekszik a magasabb felszereltségű modellek felé terelni a vásárlóit, mondjuk azzal, hogy az olcsóbb variánsok kikerülnek a konfigurátorból, vagy éven túli várakozási idővel kell számolni, ha ezeket választjuk. De a Mercedes az utóbbi években egy nyíltan kommunikált stratégiát épített erre, amikor azt mondta, a prémiumból a luxus irányába kíván elmozdulni.

Egyelőre úgy néz ki ez bejött.

Több autó, több pénz

Most már nem figyelmetlenség, vagy elírás ha Mercedes-Benz Csoportról beszélünk, a vállalat ugyanis 2022-ben átkeverte a kártyákat, és a személyautós (Mercedes-Benz Cars), kishaszongépjárműves (Mercedes Benz Vans), valamint pénzügyi szolgáltató (Mercedes-Benz Mobility) üzletágakat a Mercedes-Benz Group alá szervezte, a régi Daimler AG leosztás már a múlté. A vállalat 2023 első negyedévében 37,5 milliárd eurós bevétel mellett 4,0 milliárdos adózott nyereséget ért el (EBIT 5,5 milliárd), ami 10,7 százalékos nettó haszonkulcsnak felel meg, és majd’ 12 százalékos növekedés 2022-höz képest.

Mindenki kedvenc metrikájával élve, ha csak a személyautókat és furgonokat nézzük, az átlag Mercedes 51.259 euróba került, és 6.023 euró nyereséget termelt. A Mercedes-Benz Group az időszak végén 17,5 milliárd euró készpénztartalékkal rendelkezett.

A csoport 2022 azonos időszakához képest 3,4 százalékkal több, 503 ezer személyautót, és 11,7 százalékkal több, 99 ezer kisteherautót adott el az idei év első három hónapjában. Így ők nem kevesebb, hanem több autóval értek el több profitot, igaz az előző év negyedik negyedévéhez képest 20, illetve 6 százalékos a visszaesés, de az autóipar már csak ilyen ciklikus.

A vállalat legdrágább járműveinek értékesítése 78 ezerről 92 ezer darabra nőtt, és a grafikonokból az is kiderül, hogy ebből 7 ezer volt a Maybach és 40 ezer az AMG modellek részesedése. A részletes adatok között az is látszik, hogy a középkategória (Core) értékesítése 11 százalékkal esett vissza – ide tartoznak az C és E osztály modelljei, beleértve az EQC, EQE és EQE SUV modelleket is.

Az elektromos modellek kapcsán részletes bontást nem kaptunk, de az kiderült, hogy egy év alatt 24 százalékkal nőtt a plug-in hibrid és villanyautók együttes értékesítése. Ezen belül is jól látszik a már többször emlegetett nemzetközi trend, amely a tisztán elektromos járművek irányába mutat:

a konnektoros hibridek eladásai 14 százalékkal, 40.059-re estek vissza, miközben a villanyautóké 89 százalékkal 51.639-re emelkedett.

A gyártó személyautós tortájából így a villanyautók 10,3 százalékot hasítottak ki. Ha a plug-in hibrideket is hozzávesszük, akkor majd’ minden ötödik Mercedesen volt töltőcsatlakozó is.

A furgonok terén ennél gyengébbek az adatok, a 99 ezres darabszámból mindössze 3600 volt elektromos, ami gyakorlatilag 3,6 százalékos arányt jelent. Bíztató, hogy ez 22 százalékos növekedést takar, de azért itt még messze van a kétszámjegyű részesedés.

Érdekes azonban, hogy a negyedév során a gyártás jelentősen felülmúlta az értékesítési adatokat.  A személyautóknál 11, a furgonoknál 19 százalékkal több autó készült, mint amennyi elkelt.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.