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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A svédek már elektromos repülőre árulnak jegyet

egyéb

Az SAS légitársaság a rövidtávú, 200 kilométeren belüli utakra vásárol elektromos repülőgépet egy svéd startuptól.

Ha minden jól megy, öt év múlva repülhetnek a gépek, de a jegyeket már elkezdték árulni – írja az Electrek.

30 jegy

Az SAS akciója természetesen jelképes, mindössze egyetlen járatot, azaz 30 jegyet lehet előjegyezni, és az ár is szimbolikus, 1946 korona (62 ezer forint), az akció ugyanis a légitársaság 1946-os indulását hivatott megünnepelni.

A lépés különlegessége, hogy egy új, teljesen elektromos gépre lehet jegyeket váltani, egy olyan típusra, amely még fejlesztés alatt áll. A Heart Aerospace egy svéd startup, amely az ES-30, harminc fő befogadására alkalmas, négy elektromos propeller által hajtott gépét pontosan az ilyen regionális, rövid utakra tervezi. Az SAS az egyik első ügyfél, és Svédországon kívül Dániába és Norvégiába is indít majd elektromos járatokat. A Heart összesen 230 előrendelésről és 100 opcióról beszél a típus kapcsán, az ügyfelek között pedig ott van az amerikai United Airlines és az Air Canada is.

Az ES-30 „röntgenképe”.

Az ES-30 akkumulátorairól egyelőre nem sokat tudni, azon kívül, hogy Európa legnagyobb hadiipari vállalatával, a brit BAE Systems-zel közösen fejlesztik azokat, és 30 perces újratöltéssel számolnak a reptéren.

Az ES-30 akkucsomagja.

A Heart egyébként azt tervezi, hogy a 2030-as évek második felére megduplázza a hatótávot. Bár ezek a gépek természetesen egyáltalán nem alkalmasak hosszú utakra, a rövid regionális piacon sokat számíthat az alacsony zajterhelés és az olcsóbb üzemeltetés is. Az ES-30-nak egyébként készül hibrid változata is, amely 400-800 kilométerre is képes eljutni. Ezeket is négy villanymotor hajtja, de fedélzeti generátora képes az aksikat tölteni menet közben.

A jegyeket június 2-től lehet megvenni, de valószínű, hogy ez a 30 darab pillanatok alatt elfogy.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.