PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Euro 7 fejlesztése helyett inkább villanybuszokra költ a MAN

elektromos busz
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

Az elektromos meghajtás által kínált előnyök miatt az európai városi buszállomány irgalmatlan tempóban veti ki magából a belsőégésű motoros járműveket, és bár néha adódhatnak olyan furcsa helyzetek, hogy az üzemeltető többet spórol a dízelbuszon, mintha elektromosakat állítana szolgálatba, hosszútávon mégis minden az akkumulátoros technológia irányába mutat. Most a haszongépjárművek egyik legfontosabb szereplője osztotta meg meglátásait a jövő utasszállításával kapcsolatban.

A MAN a Barcelonában megrendezett Global Public Transport Summit eseményen mutatta be legújabb modelljét, a Lion’s City 10-es elektromos városi buszt, és jelentette be, hogy a vállalat nem fog Euro 7-es szabvány fejlesztésébe belefogni – helyette erőforrásait tisztán elektromos járművek gyártására fordítja. Heinz Kiess, a MAN Truck & Bus egyik igazgatója szerint a gázüzemű buszoknak nincs jövőjük az európai piacon, és a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszoknak sem jósol 10%-nál magasabb piaci részesedést, írta meg a sustainable-bus.com. Szerinte az akkumulátortechnológiában több lehetőség rejlik az energiasűrűség és a töltési teljesítmény javítására, mint a hidrogéntechnológiában, így ez utóbbi meghajtási módot inkább nem is erőltetik.

Az Euro 7 szabvány olyan nehéz helyzet elé állítja a gyártókat, hogy választaniuk kell, a belsőégésű motor fejlesztésébe ölik műszaki és pénzügyi erőforrásaikat, vagy alternatív hajtásokon dolgoznak – a MAN ez utóbbi mellett döntött, ennek megfelelően 2030-tól nem is fog több belsőégésű motorral hajtott városi autóbuszt értékesíteni Európában. Ez egyébként nem csupán a MAN célkitűzése – hasonlóképpen tervez a Daimler is a városi buszaival.

Ami a MAN újdonságát illeti, 10 és fél méteres hosszával a Lion’s City 10 a Lion’s City E sorozat legkisebb tagja. 160 kW-os folyamatos, és 240 kW-os maximális teljesítmény leadására képes, NMC kémiájú akkumulátorából pedig vagy nettó 250, vagy nettó 320 kWh beszerelése lehetséges, így a hatótávolság 235, illetve 300 km körül alakul. A modell gyártása a lengyelországi Starachowicében már az év elején megkezdődött.

Ők készülnek megfúrni a bevezetés előtt álló Euro 7-et

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás