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
auto
2024. 05. 03. péntek

31 százalékkal olcsóbbak lettek a használt villanyautók Németországban

elektromos autó piac

Az AutoScout24 Európa legnagyobb használtautós oldala, amely másfélmillió autó hirdetését tartalmazza, és 43 ezer autókereskedés is partnere. A lenyűgöző számok elég jó rálátást biztosítanak a piacra.

Most közzétették a német piac legkeresettebb használt villanyautóinak toplistáját.

Árzuhanás

Azt már több cikkben, és a Villanyóra podcastban is többször kitárgyaltuk, hogy a legtöbb autógyártó mostani remek eladási számai kicsit félrevezetőek. Különösen a német autópiacról érkeznek már jó ideje olyan hírek, hogy, egyszerűen fogalmazva az emberek pénze elfogyott, illetve az autók ára olyan magasságokba emelkedett, ahová már csak kevesen hajlandóak azt követni. Ezt először tavaly év vége felé kezdték érezni a gyártók, amikor a magánszemélyek megrendelései kezdtek visszaesni, majd idén az első negyedév végén már a cégek vásárlási kedve is visszaesett.

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

Míg azonban az újautóknál a korábbi féléves-éves várakozási idők miatt az eladási számokban csak később fog ez az űr jelentkezni, addig a használtautók piaca sokkal kisebb átfutási idővel üzemel. A vásárlók elmaradása pedig úgy néz ki az árak csökkenését hozta.

De persze nem ez a használtautós portál adatiban jelentkező, a tavaly őszi csúcshoz képest 31 százalékos visszaesés egyetlen oka. Az AutoScout24 csapata szerint a használt villanyautók vásárláshoz nyújtott, cégek számára elérhető német állami támogatás szeptemberben esedékes kivezetése, és az újra nagyobb darabszámban termelő autógyártók éppúgy hozzájárultak a helyzethez, mint az, hogy egyes autógyártók, különösen a Tesla, agresszív árcsökkentésbe kezdtek.

Típus Átlagár
2022 szeptemberében
Átlagár
2023 júliusában
Változás
1. Tesla Model 3 53.763 euro 40.888 euro -24,0%
2. Tesla Model Y 67.257 euro 53.594 euro -20,3%
3. Renault ZOE 21.520 euro 18.044 euro -16,2%
4. smart forTwo 20.306 euro 17.228 euro -15,2%
5. Tesla Model S 60.571 euro 47.694 euro -21,3%

A Top 5-ben a három a Tesla palettájáról került ki, és az első kettőn meg sem lepődünk nagyon, de az ötödik helyezett Model S mindenképp érdekes, tekintve, hogy a típus újautó eladásai jócskán elmaradnak a Model 3 előtti időkétől. Persze azért sejteni miről lehet szó, hiszen ezek az autók már akár kilenc évesek is lehetnek, áruk jócskán lecsökkent, míg hatótávjuk még mindig nem rossz a használt piacon, miközben továbbra is folyamatos frissítéseket kapnak.

A harmadik Renault Zoé továbbra is jó ár-érték arányú típus, bár a típust nem ismerőknek azért érdemes odafigyelnie arra, hogy a régebbi példányokat nem lehet villámtölteni, a 22 kW-os AC töltés pedig azért nem tud versenyezni egy 25-30 perces DC-vel. A negyedik smart forTwo már lassan befejezi pályafutását a márka kínálatában, de mérete miatt egy jó kis városi autó tud lenni, 17 ezer eurós ára pedig az átlag használt villanyautóénak nagyjából a fele.

Természetesen a Top 5 árcsökkenése, bár tetemes, de a piaci átlag alatt van.

A használtautós oldal adataihoz azért annyi megjegyzést mindenképp hozzáfűznénk, hogy nem év/év számokat, hanem véletlenszerűen kiragadott adatokat látunk. Sőt, a kiindulási pont egy rekord, az ismert legmagasabb árszint, ami inkább az alkatrész és autóhiány, valamint a magas infláció miatti átmeneti lázképnek, mint tartós piaci fejlemények volt tekinthető. Azért azt senki nem gondolhatta komolyan, hogy sokáig fennmaradhat az a helyzet, hogy egy használtautó többet ért pár évesen, mint újkorában.

Villanyautó eladások – itt a féléves mérleg

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.