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
auto
2024. 05. 03. péntek

Úgy néz ki a fasorban sincs a Giga Berlin vízigénye

egyéb

A Tesla német gyárárnak építését számos tiltakozó akció övezte, és a környezetvédők egyik legfőbb érve a magas vízhasználat volt. A gyár indulását egy időben még perrel is megpróbálták megakasztani, arra hivatkozva, hogy állítólag nem volt teljesen szabályos, ahogy a helyi vízmű megkapta az engedélyt a kitermelés fokozására, ám végül a termelés mégis megkezdődhetett.

Most, az építkezés folytatásának kapcsán megint előkerült a téma.

Máshol kellene reklamálni?

A Giga Berlin eredeti engedélye, 500 ezer autó és 50 GWh akkucella előállításához, évi 1,8 millió köbméter víz használatra szól, ám az már most kiderült, hogy bár mind az autó, mind az akkugyártás kapacitását megduplázná a gyártó, ehhez egy liternyi extra vizet sem kérnek. A vállalat ugyanis tisztított szennyvíz és esővíz felhasználásával kívánja csökkenteni a külső források iránti szükségletét.

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

A német Zöld párt kezdeményezésére most azonban a regionális környezetvédelmi minisztériumnak nyilvánosságra kellett hoznia a legnagyobb vízfogyasztók 2022-es rangsorát a valós felhasznált mennyiségek alapján. Az egyik helyi lap most leközölte a listát, és ahogy írják az autógyártó nincs a Top 10-ben.

Megnevezés Iparág Éves fogyasztás (millió m3)
1. LEAG Jänschwalde szénerőmű 44,8
2. EEW Premnitz szemétégető/erőmű 23
3. Berlini vízmű vízszolgáltató 22,4
4. PCK Schwedt olajfinomító 14
5. Potsdamer Stadtwerke víz és energiaszolgáltató 11
6. LEIPA Schwedt papírgyár 10,6
7. Strausberg-Erkne vízmű vízszolgáltató 10
8. Lausitz-Senftenberg vízmű vízszolgáltató 9,9
9. Osthavelland  vízmű vízszolgáltató 7,5
10. Stahlwerk Eisenhüttenstadt acélgyár 6,65

A lista kapcsán a lap megjegyzi, hogy a Top 10-en kívül az Industriepark Schwarze Pumpe nevű ipari park 2,8, a BASF vegyipari vállalat helyi üzeme pedig évi 2,3 millió köbméter vizet használt el tavaly, amely szintén az autógyártó kérelmezett maximális mennyisége felett van.

De nem csak az ipar, a mezőgazdaság vízigénye is jelentős, így van kettő olyan mezőgazdasági nagyvállalat is a régióban, amelyek kevéssel több, mint 1 millió, egy harmadik pedig évi 826 ezer köbméter vizet használ öntözésre.

Igazi változás 2028-ban várható, ekkor áll le ugyanis a LEAG Jänschwaldében található szénerőműve, amelyet szélerőművekkel és napelemparkokkal váltanak ki, ezek pedig nem igényelnek vizet. Ennek lekapcsolása 25 Tesla gyárnak megfelelő vizet spórol majd meg.

Hogy a fenti adatközlés csillapítja-e a kedélyeket az kérdéses, továbbra is nehezményezik ugyanis környezetvédő szervezetek, hogy a Tesla által megvásárolt földterület egy része vízvédelmi régióba esik.

Duplájára nő a Tesla európai gyára

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.