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
auto

Itt a vége: leállította az Apple az autós projektet

Bár hivatalosan soha nem erősítették meg, az iparág egyik legrosszabbul őrzött titka volt, hogy az Apple egy évtizede dolgozik saját önvezető villanyautóján. A Project Titan kódnév alatt folyó munka most végleg leáll, a cég vezetése ugyanis feladta az ambiciózus projektetírja a Bloomberg.

Inkább a ChatGPT és a Dall-e által beindított újkori aranyláz, a generatív mesterséges intelligencia felé fordulnak.

Az örök pletyka vége

Évről évre előkerül a pletyka, hogy az Apple már mindjárt bemutatja önvezető villanyautóját, és annyi mindig is biztos volt, hogy ez több, mint üres találgatás. A projekten egy évtizeden át, több ezer mérnök dolgozott, és a világ egyik legnevesebb informatikai cége több jó nevű autóipari szakembert is felvett soraiba – egy ekkora vállalkozást pedig már lehetetlen teljesen titokban tartani bármilyen NDA szerződések is vannak érvényben.

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

Előbb érkezhet, de kevesebbet tudhat az Apple autója, mint gondoltuk

Az elmúlt évek során azonban az is világos lett, hogy a projekt számos problémával küzd, többször kellett irányt váltani, újrakezdeni, legutóbb pedig, a vállalatra nem jellemző módon, már állítólag a kezdeti célokból is visszavettek és első körben csak Level 2+ szintű önvezetést tűztek ki célul, azaz az autópályákon engedhettük volna el a volánt.

Nyolc éve szenved az Apple az autós projektjével

A cég 2014-ben kezdte meg a munkát a Titan kódnevű projekten és a napokban jutottak el az út végére. A döntést állítólag az elmúlt hetekben hozták meg,

tegnap pedig egy rögtönzött belső értekezleten Jeff Williams, a vállalat operatív igazgatója, illetve a projektért felelős alelnök Kevin Lynch közösen jelentették be minden érintettnek, hogy végleg leállítják a fejlesztést.

A Bloomberg értesülése szerint az autó árát körülbelül 100.000 dollárra tervezték, de állítólag nem tetszett a cég igazgatótanácsának, hogy még így sem fognak olyan nyereséget elérni a kocsikkal, mint amit a vállalat hagyományos termékeinél megszoktak. A legnagyobb probléma azonban az önvezetés elhúzódó és bizonytalan kimenetelű fejlesztése volt.

Az Apple eredetileg egy kormány és pedálok nélküli autót akart piacra dobni, amely prémium, a nagy szedánokra emlékeztető belsővel várta volna az utasokat. De az évek alatt folyamatosan problémákba ütköztek és bizonytalannak érezték a projekt kifutását, a befektetett évi több száz millió, mostanra több milliárd dollár megtérülését.

A vállalat valószínűleg elbocsátásokra is kényszerül majd a bejelentés nyomán, de a legjobb szakembereknek helyet biztosítanak más csapataikon belül. Így lesznek, akik a mesterséges intelligencia fejlesztésén fognak dolgozni a jövőben, másokat egyéb készülő Apple termékekhez osztanak majd be.

A Bloomberg által megkérdezett elemző a villanyautó-piac növekedésének lassulásával magyarázza a lépést, ám valószínűtlen, hogy egy 10 éve futó, és ekkora jövő, ekkora potenciális piac – kétmilliárd lecserélendő, ember által vezetett belső égésű motoros autó – küszöbén álló fejlesztést egy átmeneti hullámvölgy miatt állítanának meg. Ennél az Apple sokkal hosszabb távon szokott gondolkodni.

Címlapkép: @JonyIvyeParody, X.com

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.