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
auto
2024. 04. 27. szombat

A klíma lemeríti? 1010 kilométert ment egy töltéssel a Merci villanyautója

elektromos autó

Újabb energiahatékonysági rekordot állított fel a Mercedes-Benz EQXX, ezúttal az Arab-sivatag tűzforró aszfaltjain prezentálta áramvonalas felépítésének és elektromos hajtásának képességeit.

A VISION EQXX technológiai program keretein belül futtatott teszt során az autó Szaúd-Arábiából, a Mercedes-Benz rijádi központjából indult teli akkumulátorral, 14 óra és 42 perccel később pedig már 1010 kilométerrel arrébb, a dubaji márkaközpontban pihent az Egyesült Arab Emírségekben. Út közben egyetlen alkalommal sem töltöttek energiát az autóba, ráadásul érkezéskor még 309 kilométerre elegendő elektromosság maradt az akkumulátorban.

A német vállalat közleményében kiemeli, hogy a tesztút során 7.4 kWh/100km-es fogyasztást produkált az autó, ami jelentősen felülmúlja a jármű eddigi eredményeit, a 2022-es németországi tesztútján például 8,7 kWh-t használt 100 kilométeren, egy másik úton pedig 8,3 kWh volt az átlagfogyasztása. Az átlagsebesség (csak a mozgásban töltött időre) 79,4 km/h volt, a leggyorsabb tempónál pedig 140 km/h-t mutatott a sebességmérő.

Az arab kiruccanás a nagy forgalmú városi szakaszok mellett hosszú autópályás etapokat is tartalmazott. Mivel a külső levegő hőmérséklete 34°C körül volt, ez a teszt egyben az autó hőmenedzsment rendszerének finomítására is szolgált. A klímarendszer az út során be volt kapcsolva, de minimális negatív hatással volt az energiahatékonyságra, részben a többforrásos hőszivattyúnak köszönhetően, amelynek egy továbbfejlesztett változata a márka sorozatgyártott modelljeiben is megtalálható – írja a Mercedes.

Az erős napsütés továbbá a tetőbe integrált napelemeket is megdolgoztatta. A 117 napelemcella a Dubaj felé vezető úton 1,8 kWh napenergiát gyűjtött be, ami kb. 24 km-t adott hozzá a hatótávolsághoz. A Mercedes tovább folytatja kutatásait arról, hogyan lehetne maximálisan kihasználni a napelemes technológia előnyeit az autókon.

A Mercedes EQXX 2022-ben mutatkozott be, mint a vállalat guruló laboratóriuma a magas hatékonyságú és nagy hatótávú elektromos autók kutatására. Az autó mindössze 0,17-es légellenállási együtthatója, az alig 1755 kilós tömeg, a 900 V-os elektronika, és a közel 100 kWh-s akku mind közrejátszanak a modell lenyűgöző hatótávolságában. Úgy tudni azonban, hogy az EQXX ebben a formában nem megy gyártásba, az általa elért fejlesztési eredményeket más modelljeibe építi be a gyártó.

1000 km hatótáv, varázslatos dizájn – ilyen, amikor a Mercedes újra feltalálja az autót

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.