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
auto

Fontos bejelentést tettek a Tesla német gyárával kapcsolatban

egyéb
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

Az előkészítő munkák már jó ideje folynak, de talán senki nem lepődik mostanra meg azon, hogy a hivatalos engedélyeztetés hosszú folyamat Németországban.

Most tényleg eldördülhet a startpisztoly.

Második fázis

A Tesla Berlin melletti gyára jelenleg évi 300 ezer autós gyártási tempóra képes, teljes kiépítettség esetén az üzem első fázisa félmilliós darabszámot tud majd előállítani. Bár a vállalat európai eladásai nagyjából 12 százalékos mínuszt mutatnak idén, a gyártó valószínűleg nem gondolja ezt tartós trendnek, ezért egyelőre nem változat tervein.

Indul a második fázis építése a Giga Berlinben

Az eredetileg megvásárolt földterületen még rengeteg szabad hely volt, amelynek megtisztítását már 2022 végén meg is kezdték. A vállalat ezt követően 2023 márciusában nyújtotta be kérelmét az építési engedélyek iránt, amelyet egy 15.000 oldalas dokumentáció kísért.

A brandenburgi környezetvédelmi minisztérium most július elején hagyta jóvá a terveket és adta ki az előzetes építési engedélyt, amelynek birtokában már megkezdhetik a munkálatokat – írja az Automobilwoche. A végleges jóváhagyás legkésőbb őszre várható.

A projekt második fázisában két új csarnok épül a területen, de hogy pontosan mit gyártanak majd itt, azt még nem árulták el.

Elon Musk már korábban ígéretet tett arra, hogy a vállalat új, nettó 25 ezer dolláros kisautója a német üzemben is gyártásba kerül majd, de egyelőre erről többet nem tudunk – még az autót sem mutatták be. Korábban egy új gyártástechnológiával akarták gyártani az olcsóbb autót, és a terv az volt, hogy ezt először a főhadiszálláson, a Giga Austinban tesztelik majd le, mielőtt az épülő mexikói, illetve német gyárakba duplikálják. Jelenleg azonban úgy tűnik, hogy az unboxed névre hallgató technológia csak a robotaxit érinti majd, és erről a projektről leválasztották az olcsóbb, emberi sofőrrel tervezett járműveket.

Duplájára nő a Tesla európai gyára

Innentől kezdve Berlin következő fázisa a Model 3-tól, a Semi kamionon át, az olcsóbb kisautóig, vagy más, egyelőre be nem jelentett termékekig bármit tartalmazhat majd.

A Giga Berlin második fázisának bővítési terve. Forrás: @Berlinergy, Twitter

Az viszont kiderült az építési engedélyekből, hogy a jelenleg évi 50 GWh kapacitású akkugyárat a duplájára, 100 GWh-ra bővítik majd. Itt most komplett akkucellák nem készülnek, az üzem a Giga Austin akkugyártó részlegének szállít be alkatrészeket.

Berlinben is gyárthatják majd a Tesla kamionját

Tiltakozások

Az üzem bővítésének tervét környezetvédő szervezetek tiltakozásai kísérik. A vállalat a korábbi, a vízhasználatra vonatkozó aggodalmak kapcsán olyan víztisztító berendezéseket telepített, amelyek radikálisan csökkentették a gyártás vízigényét.

Ez azonban nem változtat azon, hogy a gyár egy része vízvédelmi területen fekszik, így mind a csarnokok építéséhez használt cölöpök leverése, mind az esetleges üzemi balesetek hatása miatt aggódnak a környezetvédők.

Helyreállt az áramellátás a Tesla német gyárában

A gyár területének bővítése kapcsán a vállalat újabb földterületet is vásárolt, hogy az országút és a vonatsínek között logisztikai parkot hozzon létre és a teherforgalom nagy részét a sínekre terelje.

Környezetvédők foglalták el a Tesla gyár melletti erdőt

Az adásvételt a helyi önkormányzat népszavazásra bocsátotta, a lakosok pedig elutasították azt, állítólag főként a kivágott fák mennyiségét sokallva. A vállalat így újabb tervekkel állt elő, amelyek 70 hektárral kevesebb fa kivágásával jár – igaz a tervezett épületek egy részéről lemond. Ezt az önkormányzat végül május közepén elfogadta.

Ez a bővítés azonban szintén kisebb-nagyobb környezetvédő csoportok tiltakozása mellett zajlik.

Nem kérnek a németek a Tesla bővítéséből

Címlapkép: Tobias Lindh, YouTube

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.