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
auto

Fontos bejelentést tettek a Tesla német gyárával kapcsolatban

egyéb

Az előkészítő munkák már jó ideje folynak, de talán senki nem lepődik mostanra meg azon, hogy a hivatalos engedélyeztetés hosszú folyamat Németországban.

Most tényleg eldördülhet a startpisztoly.

Második fázis

A Tesla Berlin melletti gyára jelenleg évi 300 ezer autós gyártási tempóra képes, teljes kiépítettség esetén az üzem első fázisa félmilliós darabszámot tud majd előállítani. Bár a vállalat európai eladásai nagyjából 12 százalékos mínuszt mutatnak idén, a gyártó valószínűleg nem gondolja ezt tartós trendnek, ezért egyelőre nem változat tervein.

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

Indul a második fázis építése a Giga Berlinben

Az eredetileg megvásárolt földterületen még rengeteg szabad hely volt, amelynek megtisztítását már 2022 végén meg is kezdték. A vállalat ezt követően 2023 márciusában nyújtotta be kérelmét az építési engedélyek iránt, amelyet egy 15.000 oldalas dokumentáció kísért.

A brandenburgi környezetvédelmi minisztérium most július elején hagyta jóvá a terveket és adta ki az előzetes építési engedélyt, amelynek birtokában már megkezdhetik a munkálatokat – írja az Automobilwoche. A végleges jóváhagyás legkésőbb őszre várható.

A projekt második fázisában két új csarnok épül a területen, de hogy pontosan mit gyártanak majd itt, azt még nem árulták el.

Elon Musk már korábban ígéretet tett arra, hogy a vállalat új, nettó 25 ezer dolláros kisautója a német üzemben is gyártásba kerül majd, de egyelőre erről többet nem tudunk – még az autót sem mutatták be. Korábban egy új gyártástechnológiával akarták gyártani az olcsóbb autót, és a terv az volt, hogy ezt először a főhadiszálláson, a Giga Austinban tesztelik majd le, mielőtt az épülő mexikói, illetve német gyárakba duplikálják. Jelenleg azonban úgy tűnik, hogy az unboxed névre hallgató technológia csak a robotaxit érinti majd, és erről a projektről leválasztották az olcsóbb, emberi sofőrrel tervezett járműveket.

Duplájára nő a Tesla európai gyára

Innentől kezdve Berlin következő fázisa a Model 3-tól, a Semi kamionon át, az olcsóbb kisautóig, vagy más, egyelőre be nem jelentett termékekig bármit tartalmazhat majd.

A Giga Berlin második fázisának bővítési terve. Forrás: @Berlinergy, Twitter

Az viszont kiderült az építési engedélyekből, hogy a jelenleg évi 50 GWh kapacitású akkugyárat a duplájára, 100 GWh-ra bővítik majd. Itt most komplett akkucellák nem készülnek, az üzem a Giga Austin akkugyártó részlegének szállít be alkatrészeket.

Berlinben is gyárthatják majd a Tesla kamionját

Tiltakozások

Az üzem bővítésének tervét környezetvédő szervezetek tiltakozásai kísérik. A vállalat a korábbi, a vízhasználatra vonatkozó aggodalmak kapcsán olyan víztisztító berendezéseket telepített, amelyek radikálisan csökkentették a gyártás vízigényét.

Ez azonban nem változtat azon, hogy a gyár egy része vízvédelmi területen fekszik, így mind a csarnokok építéséhez használt cölöpök leverése, mind az esetleges üzemi balesetek hatása miatt aggódnak a környezetvédők.

Helyreállt az áramellátás a Tesla német gyárában

A gyár területének bővítése kapcsán a vállalat újabb földterületet is vásárolt, hogy az országút és a vonatsínek között logisztikai parkot hozzon létre és a teherforgalom nagy részét a sínekre terelje.

Környezetvédők foglalták el a Tesla gyár melletti erdőt

Az adásvételt a helyi önkormányzat népszavazásra bocsátotta, a lakosok pedig elutasították azt, állítólag főként a kivágott fák mennyiségét sokallva. A vállalat így újabb tervekkel állt elő, amelyek 70 hektárral kevesebb fa kivágásával jár – igaz a tervezett épületek egy részéről lemond. Ezt az önkormányzat végül május közepén elfogadta.

Ez a bővítés azonban szintén kisebb-nagyobb környezetvédő csoportok tiltakozása mellett zajlik.

Nem kérnek a németek a Tesla bővítéséből

Címlapkép: Tobias Lindh, YouTube

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.