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 A szalagcímekkel ellentétben, a hivatalos értékesítési adatok alapján, egyelőre nem csökkentek, hanem növekedtek a tisztán elektromos autók eladásai Európában 2024 első felében – igaz a korábbi két számjegyű javulást egy alig látható +2,2% váltotta fel, ami fele a teljes autópiac bővülésének. Itt a féléves statisztika. Lehúzzák az átlagot Az ACEA, azaz az Európai Autógyártók Szövetsége adatai alapján 2024 első hat hónapjában 6,88 millió személyautót adtak el a kontinensen, ami 4,4 százalékos növekedés a tavalyi 6,59 millióhoz képest. A tisztán elektromos hajtás 13,9 százalékot tett ki az egészből, ami 956 ezer autót jelent – ez 21 ezerrel több, mint 2023 első felének eredménye. Mivel azonban az autópiac egésze gyorsabban növekedett ennél, a villanyautók részaránya három ezrelékponttal csökkent. A számok mögött egy eléggé vegyes kép áll, ha megnézzük az egyes országokat. Az ACEA szerint például míg Belgiumban 50 százalékkal, Olaszországban pedig több, mint a duplájára nőttek a tisztán elektromos autók eladásai, addig Németország, Hollandia és Franciaország tizedével-ötödével kevesebb villanyautót regisztrált. A legnépszerűbb típusok toplistája kapcsán, szokás szerint a Cleantechnica összesítéséhez fordultunk, amelyet José Pontes, az EV-Volumes alapítója szállít az egyes országok hivatalos adatinak összesítése alapján. (A számokat egy ponton egészítettük ki, a Niro EV 2024-es európai eladásait a gyártó adatbázisából másoltuk ki). Az első két típus, évek óta változatlanul a Tesla Model Y és Model 3. Mostanra már senkit nem lep meg az adat, miszerint az SUV eladásai a negyedével estek vissza, a tavaly ősszel frissített szedán viszont 40 százalékos javulást ért el. Ez valószínűleg a jövőre érkező Model Y frissítésig tartó trend lehet. Közel 40 ezer darabbal a harmadik helyen nyitott a Volvo EX30, amelynek sikere szintén nem ismeretlen olvasóink előtt, az viszont majd még elválik, hogy a friss modell számai mennyire lesznek tartósak az előrendelések kifutása után. Az egyel nagyobb XC40 egyelőre csak minimálisan szenvedte meg az olcsóbb testvér érkezését (-13%). Tavalyi számaikhoz képest tovább erősödtek a BMW i4 és az Audi Q4 e-tron számai, illetve valamennyit javult még az MG4 és Hyundai Kona is. Jelentősebb visszaesést a Volkswagen ID.3 és ID.4 modelljei, valamint a Fiat 500e könyveltek el, de mínusz 10 százalék környékén van az e-208, a Mégane és a Niro is. A fentiek közül az ID.3, az e-208, a Niro és az enyhe pluszban záró Kona nemrég frissített típusok, így eredményük ennek fényében némileg csalódást keltő, de a Mégane E-tech kiszállításai is alig két éve kezdődtek meg, így a visszaesés elgondolkodtató. Márkák harca A Cleantechnica így év közben sajnos továbbra sem közli a tisztán elektromos autók gyártóinak rangsorát, ezekbe az adatokba még mindig belekeverik a plug-in hibrid modelleket is. Így nincs sok értelme a számok átvételének. Annyi azért az adatokból, illetve a gyártók tájékoztatóiból leszűrhető az erősorrendről, hogy a legnépszerűbb márka továbbra is a Tesla volt a villanyautó piacon. Konszern szinten csoportosítva az adatokat, a Volkswagen Csoport 184 ezres tisztán elektromos európai eladásaival ismét megelőzte a Teslát (164 ezer), de az nyitott kérdés, hogy a Stellantis-BMW-Geely hármasból kié lett a harmadik hely. Ha a konnektoros hibrideket is hozzávesszük az adatokhoz, akkor a három cégcsoport között mindössze 0,6 százalék a különbség, így az EX30 sikere láttán nem zárnánk ki, hogy a Geely lépett fel a dobogó legalsó fokára. Bár a BYD jól teljesít a magyar piacon, kiváltképp az állami támogatásos kategóriában, európai szinten egyelőre nem sikerült az áttörés, a márkának egyetlen típusa sincs a TOP20-ban. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!