PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Európa fájdalmasan lemaradt Kína mögött a lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorok fejlesztése és gyártása terén, ezért örvendetes fejlemény, hogy a norvég Morrow Batteries megnyitotta kontinensünk első gigagyárát, amelyet kimondottan ennek az akkukémiának dedikáltak. A létesítmény éves termelési kapacitása jelenleg 1 GWh, és az egyre növekvő európai akkumulátoros energiatárolási piac ellátására törekszik. Augusztus 16-án a norvég miniszterelnök, Jonas Gahr Store avatta fel az arendali gyárat, alig két évvel azután, hogy a Morrow megkezdte az építési munkálatokat, és négy évvel azután, hogy először mutatta be az üzem terveit. Az első fázis. Kép: Morrow Batteries A próbagyártás már megkezdődött, melynek során a vállalat továbbra is szorosan együttműködik partnereivel a gyártóberendezések finomhangolásában, hogy a következő hónapokban elérje a sorozatgyártáshoz szükséges minőségét. A Morrow várakozásai szerint a kereskedelmi termelés az év végén indulhat meg. Tavaly november óta a Morrow több ezer LFP mintacellát gyártott le, illetve adott át a potenciális ügyfeleinek tesztelésre és validálásra. „A vállalat most már egy kereskedelmi szempontból életképes, alaposan tesztelt, versenyképes LFP terméket tud szállítani” – áll a Morrow közleményében. A 2020-ban az Å Energy, az ABB, a Siemens és más partnerekből álló konzorcium által alapított Morrow a prizmatikus LFP akkumulátorcellákra specializálódott, és az energiatárolási piacra összpontosít, amelynek alkalmazásai a mérőóra mögötti megoldásoktól a nagyobb hálózati méretű projektekig terjednek, a jövőben azonban a mobilitási megoldások piacára is belépne. Hosszú távon a Morrow a következő generációs lítium-nikkel-mangán-oxid (LNMO) akkumulátorok fejlesztésére törekszik, melyek egy olyan katódtechnológián alapulnak, amely „kiküszöböli a kobalt felhasználását, csökkenti a nikkel és a lítium mennyiségét, miközben maximalizálja a tiszta és bőségesen rendelkezésre álló mangánt.” Az arendali akkumulátorgyár mintegy 150 embert fog foglalkoztatni. A Morrow célja, hogy 2028-ra 43 GWh-ra növelje éves termelési kapacitását a telephelyen, három további, egyenként 14 GWh kapacitású üzemegységgel bővítve azt. A Morrow természetesen nem az egyetlen európai cég, amely LFP kémiájú cellákat gyárt, az ElevenEs szabadkai gyárának termelési kapacitása a jövő év végére érheti el az 1 GWh-t. Erről a beruházásról az alábbi cikkünkben számoltunk be. Európa egyik legnagyobb LFP-s akkumulátorgyára épült fel kőhajításnyira a magyar határtól Címlapkép: Morrow Batteries dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!