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
auto

Megépült az első európai gigagyár, ahol LFP akkumulátorok fognak készülni

üzlet
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

Európa fájdalmasan lemaradt Kína mögött a lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorok fejlesztése és gyártása terén, ezért örvendetes fejlemény, hogy a norvég Morrow Batteries megnyitotta kontinensünk első gigagyárát, amelyet kimondottan ennek az akkukémiának dedikáltak. A létesítmény éves termelési kapacitása jelenleg 1 GWh, és az egyre növekvő európai akkumulátoros energiatárolási piac ellátására törekszik.

Augusztus 16-án a norvég miniszterelnök, Jonas Gahr Store avatta fel az arendali gyárat, alig két évvel azután, hogy a Morrow megkezdte az építési munkálatokat, és négy évvel azután, hogy először mutatta be az üzem terveit.

Az első fázis. Kép: Morrow Batteries

A próbagyártás már megkezdődött, melynek során a vállalat továbbra is szorosan együttműködik partnereivel a gyártóberendezések finomhangolásában, hogy a következő hónapokban elérje a sorozatgyártáshoz szükséges minőségét. A Morrow várakozásai szerint a kereskedelmi termelés az év végén indulhat meg.

Tavaly november óta a Morrow több ezer LFP mintacellát gyártott le, illetve adott át a potenciális ügyfeleinek tesztelésre és validálásra. „A vállalat most már egy kereskedelmi szempontból életképes, alaposan tesztelt, versenyképes LFP terméket tud szállítani” – áll a Morrow közleményében.

A 2020-ban az Å Energy, az ABB, a Siemens és más partnerekből álló konzorcium által alapított Morrow a prizmatikus LFP akkumulátorcellákra specializálódott, és az energiatárolási piacra összpontosít, amelynek alkalmazásai a mérőóra mögötti megoldásoktól a nagyobb hálózati méretű projektekig terjednek, a jövőben azonban a mobilitási megoldások piacára is belépne.

Hosszú távon a Morrow a következő generációs lítium-nikkel-mangán-oxid (LNMO) akkumulátorok fejlesztésére törekszik, melyek egy olyan katódtechnológián alapulnak, amely „kiküszöböli a kobalt felhasználását, csökkenti a nikkel és a lítium mennyiségét, miközben maximalizálja a tiszta és bőségesen rendelkezésre álló mangánt.

Az arendali akkumulátorgyár mintegy 150 embert fog foglalkoztatni. A Morrow célja, hogy 2028-ra 43 GWh-ra növelje éves termelési kapacitását a telephelyen, három további, egyenként 14 GWh kapacitású üzemegységgel bővítve azt.

A Morrow természetesen nem az egyetlen európai cég, amely LFP kémiájú cellákat gyárt, az ElevenEs szabadkai gyárának termelési kapacitása a jövő év végére érheti el az 1 GWh-t. Erről a beruházásról az alábbi cikkünkben számoltunk be.

Európa egyik legnagyobb LFP-s akkumulátorgyára épült fel kőhajításnyira a magyar határtól

Címlapkép: Morrow Batteries

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás