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
auto

Brutális töltési teljesítmény és mindennel kombinálható akkukémiák a CATL új bejelentésében

elektromosautó-akkumulátor
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
A Villanyautósok.hu szerkesztősége a héten a sanghaji autókiállítás helyszínén van és folyamatosan beszámol a frissen bejelentett újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat!

Tavaly jelent meg a piacon a CATL Shenxing márkanevet viselő LFP akkumulátora, amely a Zeekr 001-be került elsőként, és 5C rátájával 11,5 percre szorította a 10-80 százalékos töltési időt. Két hónappal később aztán bemutatták a Shenxing Plus-t, ami ugyan „csak” 4C töltés tud, de a lítium-vasfoszfát kémiánál rekordnak számító 205 Wh/kg energiasűrűséget ért el, az európainál némileg engedékenyebb kínai szabvány szerint 1000 kilométeres hatótávot lehetővé téve.

Most megérkezett a második generáció is.

A CATL a hétfőn megtartott Tech Day során bejelentette a Shenxing akkumulátorok következő generációjának érkezését, amely a vállalat szerint új világrekordot állít fel a töltési sebesség tekintetében.

A Shenxing legújabb generációja a világ első olyan LFP-akkumulátora, amely a kínai szabvány szerint 800 kilométeres hatótávolságot képes biztosítani és akár 12C-vel is tölthető.

A C-érték
A C-érték az akkumulátorok olyan mérőszáma, ami azt mutatja meg, hogy elméleti szinten mi a maximális töltési teljesítmény, amit fogadni képes az akku. A 10C azt jelenti, hogy ilyen érték mellett az óra tized része, azaz 6 perc alatt lenne tele az akkupakk, ám a valóságban a töltési görbe nem ilyen lapos, ahogy egyre jobban tele van az akkumulátor, úgy lassul a teljesítmény.

És mennyi is ez a maximális teljesítmény? A vállalat szerint 1,3 MW, amely mellett az autó megtehető hatótávja másodpercenként akár 2,5 kilométerrel is nőhet töltés közben, egyébként pedig 5 perc alatt 520 km-re elegendő energiát képes felvenni az akkupakk (persze ezek az adatok szintén kínai szabványok szerint értendőek).

Az akkumulátor minden hőmérséklettartományban és töltöttségi állapotban erős teljesítményt nyújt, az ígéretek szerint még -10 fokos hidegben is 15 perc alatt tölthető fel 5 százalékról 80 százalékra.

A Shenxing második generációs akkumulátora egyike azon keveseknek az iparágban, amelyeknek a töltési csúcsteljesítménye meghaladja az 1 MW-ot. A BYD március 17-én jelentett be egy 10C töltési rátával és 1 MW csúcstöltési teljesítménnyel rendelkező akkumulátort.

A megawatt korszak: 5 perc alatt lehet feltölteni a BYD következő generációs autóit

A CATL az eseményen bemutatott egy másik terméket is, a Freevoy Dual-Power akkumulátort, amely két teljesen különálló, eltérő kémiát alkalmazó akkumulátorcsomagból áll, egy fő akkumulátorból és egy kiegészítő akkumulátorból.

A fő akkumulátor felel a jármű elsődleges hajtásáért és általában nagyobb teljesítményű, gyorsabb töltési képességű, valamint több töltési ciklust bír. A segédakkumulátor, mely lassabban tölthető és rövidebb élettartamú, ám nagyobb energiasűrűségű, csak a hosszabb utakon kapcsol be, amikor a fő akkumulátor teljesen lemerül.

Az eltérő felhasználói igényekhez különböző hibrid megoldásokat kínálnak. A nátrium-LFP akkumulátor a hidegebb klímán lehet jó választás, az LFP-LFP akkumulátor költséghatékonyságban tűnik ki, az NCM-LFP/NCM-NCM kémiák kombinálása pedig akár 1500 km-es hatótávolságot is lehetővé tesz.

A CATL 2024 októberében mutatta be a hibrid járművekhez szánt Freevoy akkumulátort, amely több mint 400 kilométeres hatótávolságot képes biztosítani, és támogatja a 4C-s gyorstöltést.

400 km elektromos hatótáv egy hibriddel?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás