Új Nissan LEAF

Megérkezett az új Nissan LEAF

Immár hetedik éve készül szinte változatlan külsővel és technológiát tekintve alig módosított beltartalommal a világ legnépszerűbb elektromos autója a Nissan LEAF. Bár volt egy frissítés 2013-ban, amikor megindult a Japánon kívüli gyártás, illetve három évvel később, amikor megjelent a 30 kWh-ás akkumulátorcsomag, de az autó így is bőven megérett már a frissítésre. A megjelenése óta az akkumulátortechnológia fejlődésének hála az energiasűrűség megduplázódott, de a többi autógyár, köztük az eddig csak a prémium kategóriában mozgó Tesla is kezdik kóstolgatni a LEAF piacait. Természetesen tudja ezt a japán gyártó is, így gőzerővel készül az új Nissan LEAF bevezetésére. Természetesen, mint minden ilyen, már-már kultikus, sokak által várt modellfrissítésnél, most is szivárognak ki az információk az új modellről. Az információk egy részét a Nissan a hivatalos kommunikáción keresztül teszi elérhetővé, más részüket pedig szemfüles rajongók lesik el az autó éles tesztje során. A hivatalos bemutató szeptember 6-án lesz Tokióban, az addig megjelenő információkat ezen az oldalon fogjuk összegyűjteni.

reklámfilm forgatáson az új Nissan LEAF

Mekkora akkumulátor lesz az új Nissan LEAF-ben?

Valószínűleg ez a kérdés foglalkoztatja legjobban az autót váró közönséget, viszont ez az az adat, amit csak a bejelentéskor, vagy az után fogunk megtudni. Sokan várnak 60 kWh-ás akkumulátort, amivel az új LEAF minden hasonló kategóriás autóval versenyben tudna maradni, de vannak, akik szerint nagyobb esély van egy 40-45 kWh-ás akkupakknak. Ezzel a Nissan árban tudna versenyképesebb maradni úgy, hogy közben már a hatótáv miatt aggódóknak is tud megnyugtató választ adni. Ezt a verziót erősíti meg egy idén áprilisi interjú is, amiben idén 25-40%-os hatótáv növekedés prognosztizálnak. Az interjú alapján a 60 kWh-ás verzió csak 2020 környékén érkezhet. Ennek ellenére egyes vélemények szerint a gyártó 40 és 60 kWh-ás kapacitású akkumulátorral is kínálni fogja majd az új Nissan LEAF-et. Technológiailag nincs akadálya annak, hogy akár 60 kWh-át is bepakoljanak egy ekkora autóba, de hogy megteszik-e, az szeptember elején fog kiderülni. Egy amerikai weboldalon kiszivárgott adatlap szerintaz új Nissan LEAF akkumulátora 40 kWh-ás lesz.

Mekkora lesz az új Nissan LEAF hatótávja? Mennyit fog tudni egy töltéssel?

Természetesen még ez az adat sem publikus, hiszen ha az lenne, akkor abból már tudnánk következtetni az akkumulátor kapacitására is. 200 km-es valós hatótávval már nagyon elmaradott lenne, hiszen annyit a mostani 30 kWh-ás is tud. A piac inkább a 280-300 km-es minimum hatótávot várja (persze van, aki még ennél is többet). Ehhez képest egy parkolóban lencsevégre kapott, erősen álcázott új LEAF kijelzőjén a megtehető hatótávnál 265 km-es szám szerepelt. Ez a valós hatótáv egyébként tökéletesen illeszkedik a fent említett interjúban elhangzottakhoz, illetve a kiszivárgott adatokhoz is.

új Nissan LEAF hatótáv

Mennyire változik meg az új Nissan LEAF dizájnja?

Az eddig megjelent képek alapján elég rendesen. A mostani megosztó külsőt egy sportos, de konzervatívabb dizájn váltja, ami talán jobban is illeszkedik a márka arculatába. Ezzel elveszíti ugyan a modell azt az egyedi kinézetet, ami alapján a tisztán elektromos hajtású autót minden érdeklődő egy pillantással azonosítani tudta, de így olyan vásárlók számára is imponáló lehet az autó, akik eddig a formája miatt idegenkedtek ettől a modelltől. Az eddig kiszivárgott képek alapján rajongók már el is készítettek egy fotórealisztikus képet az új LEAF-ről. A legfrissebb fotóról pedig a hátsó lámpa részletei is kiderülnek.

új Nissan LEAF (render) (forrás: motor1.com)
új Nissan LEAF (render) (forrás: motor1.com)

Töltés: CHAdeMO vagy CCS?

A japán CHAdeMO rendszer legnagyobb támogatója a Nissan, ráadásul a cégnek köszönhetően világszerte jelentős hálózat épült ki ezzel a töltőfejjel. Nem valószínű, hogy a közeli jövőben lemond erről a csatlakozóról, de az új LEAF esetén a nyilvános töltőknél készült fotók alapján szinte biztosan állítható, hogy marad ez a csatlakozó. A CHAdeMO szabvány elméletileg támogatja a 150 kW-os töltési teljesítményt, bár egyelőre ilyen töltők nem léteznek. Az új Nissan LEAF valószínűleg támogatni fogja a mostani 50 kW-osnál nagyobb teljesítményen való töltést, de hogy mi lesz a felső határ, azt nem lehet tudni. A töltési teljesítmény valószínűleg a beépített akkumulátor kapacitásától is függ majd. 40 kWh-ás akkumulátor esetén 80-85 kW-os, 50 kWh-ás akkumulátornál pedig 100-105 kW-os töltési teljesítményre is szükség lehet, ha tartani akarják a 20-25 percen belüli 80%-os töltést lehetőségét.

az új Nissan LEAF töltőcsatlakozói
CHAdeMO csatlakozó a fekete és feltehetőleg Type2-es csatlakozó a narancs színű fedél alatt

Otthoni (AC) töltés?

A japán és az amerikai piacokhoz igazodva a Nissan LEAF eddig csak egy fázison volt képes tölteni, a fedélzeti töltőtől függően 16A-rel (3,3 kW) vagy 32A-rel (6,6 kW). Európában gyakori a három fázis, így adja magát, hogy legalább 3×16A-es, vagyis 11 kW teljesítménnyel is tölthető legyen az autó. A neten megjelent nem hivatalos fotók alapján sajnos nem lehet biztosat mondani, de nagyon valószínű, hogy az eddig használt egy fázisú Type1-es csatlakozót Európában a három fázist támogató Type2 csatlakozóra cserélik. Ezzel megnyílik az elméleti lehetőség a három fázisú töltés előtt, de elképzelhető, hogy a Nissan csak extraként kínálja majd a nagyobb teljesítményű váltóáramú töltést.

új Nissan LEAF műszerfal
új Nissan LEAF műszerfal

 

Önvezető lesz-e az új Nissan LEAF?

Valószínűleg nem, de számos olyan funkcióval felvértezik, amit ma már mindenki az első lépésnek tekint az önvezető járművek felé vezető úton. Így lesz az autóban ProPilot Assist, ProPilot Park és az egy pedálos vezetést biztosító E-pedal technológia is. A cég persze már működő formában teszteli a teljesen önálló közlekedésre is képes Nissan LEAF-et is.

ProPilot Park funkció az új Nissan LEAF-ben

Mi a véleményetek az új Nissan LEAF-ről?

Elektromos autót használsz?