PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 20. hétfő
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

Személyes történet rovatunk mai interjúalanya Schmidinger Béla, aki sok más villanyautóshoz hasonlóan ingázáshoz vásárolta a tisztán és olcsón üzemeltethető elektromos autót.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

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

Munkahelyemen munkavédelemmel foglalkozom és van ennek a területnek egy erős kapcsolódási pontja a környezetvédelemmel. Már régóta foglakoztat, hogy mennyire és milyen módon szennyezzük környezetünket. Egy idő után eljutottam arra a pontra (2013 év vége), amikor megfogalmazódott bennem, hogy el kell kezdenem a „füstöskéket” lecserélni tiszta, vagy tisztább közlekedési eszközökre. Az első villanyautót 2016. február 1-én vettük használatba.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Egy alkalommal oktatási anyagot készítettem a munkahelyemen, és ennek kapcsán kiszámoltam, hogy az akkori kocsimmal 2,7 t CO2 kibocsájtással szennyezem a környezetemet minden évben. A 2,7 tonnából 1,5 tonnát csak a munkába járás tett ki.

Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?

Minden nap 50 km-t megyünk a kocsival, ez évi 18ezer km-t jelent. Iklad és Veresegyház között közlekedünk napi rendszerességgel, illetve Gödöllő Budapest útvonalon. Ebből 10 ezer km a munkába járás. Szerintem minden 2 autóval rendelkező család, – aki akár napi 50 km-en belül közlekedik is – elgondolkozhatna egy villanyautóra való váltásról.

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

Csak ritkán, jellemzően akkor, ha Pestre megyünk, ott tudunk tölteni. A Westend-ben az utóbbi időben elég sokszor megfordultunk, mivel ott van lehetőség parkolni és tölteni egyben is.

Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg?

Ennek a típusnak 100 km a hatótávja, de 115 km volt eddig a legtöbb, amit sikerült kihozni belőle. Nem nagyon terveztünk még 100 km feletti túrát, mert amerre mennénk, ott még nincs töltési lehetőség (dél-alföldi régió).

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

Az autó egy Fiat Fiorino Micro-Vett, és hogy miért erre, az egy hosszú történet lenne. Gyorsan kellett az autó, mert a másik tönkrement, és akkor még nem volt kitől információt kérni, így elkezdtem a neten keresni. Magyarországon nem nagyon volt akkor még villanyautó a piacon, így tágítva lett a kör. A legfontosabb kritérium nálam az 5 személyes verzió volt, (mivel napi szintem 4-en néha 5-en járunk ugyan azon az úton (car sharing)) és ebből viszonylag kevés van. Utána jött az ár. Ez a Németországban talált autó lett végül a befutó.

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

Mivel munkába járásba lett vásárolva az autó, így ki kellett építtetnem otthonra egy 3 fázisú töltőt. Azóta a munkahelyemen (környezettudatos a cég) is ki lett építve töltőpont, ahol szintén tudom tölteni a villanyautót. Reményeim szerint előbb – utóbb el fogok tudni autózni nagyobb távokat is ezzel a kocsival, mert lehet látni különböző cégek azon törekvéseit, hogy megteremtik, elősegítik a környezetbarát közlekedés elterjedését Magyarországon belül is.

A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban?

Igen, bár nem ez volt a kiinduló pont, de szinte mindenki ezt kérdezte tőlem, így azt is ki kellett számolnom. Nekem jelenleg 3-4 év alatt megtérül anyagilag is a beruházás, így állíthatom, hogy jó befektetés a villanyautózás. Azt azért hozzátenném, hogy 3,2 millió Ft-ért vásároltam, használtan (5 éves autó volt, 15.000 km-rel). Ha viszont nagyobb lenne a hatótávom, vagy jobb lenne a töltő infrastruktúra, vagy gyorsabban tudnám tölteni a kocsit akkor ez 2 év is lehetne. Tudom sok a „ha”, de ez így van. És még egy: van 32 db napelem a tetőmön, ebből bőven jut a kocsi áramigényének fedezésére is (igen ez plusz költség).

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Amikor megvettem a kocsit, folyamatosan megkaptam a feleségemtől, hogy már megint mire költöttél, stb… most meg már el kell könyörögni tőle, hogy én mehessek vele. Vehetek egyet magamnak is.

A következő autód is elektromos lesz?

Természetesen

További személyes történetek

Villanyautósok