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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Személyes történet rovatunk mai interjúalanya Schmidinger Béla, aki sok más villanyautóshoz hasonlóan ingázáshoz vásárolta a tisztán és olcsón üzemeltethető elektromos autót.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

Munkahelyemen munkavédelemmel foglalkozom és van ennek a területnek egy erős kapcsolódási pontja a környezetvédelemmel. Már régóta foglakoztat, hogy mennyire és milyen módon szennyezzük környezetünket. Egy idő után eljutottam arra a pontra (2013 év vége), amikor megfogalmazódott bennem, hogy el kell kezdenem a „füstöskéket” lecserélni tiszta, vagy tisztább közlekedési eszközökre. Az első villanyautót 2016. február 1-én vettük használatba.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Egy alkalommal oktatási anyagot készítettem a munkahelyemen, és ennek kapcsán kiszámoltam, hogy az akkori kocsimmal 2,7 t CO2 kibocsájtással szennyezem a környezetemet minden évben. A 2,7 tonnából 1,5 tonnát csak a munkába járás tett ki.

Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?

Minden nap 50 km-t megyünk a kocsival, ez évi 18ezer km-t jelent. Iklad és Veresegyház között közlekedünk napi rendszerességgel, illetve Gödöllő Budapest útvonalon. Ebből 10 ezer km a munkába járás. Szerintem minden 2 autóval rendelkező család, – aki akár napi 50 km-en belül közlekedik is – elgondolkozhatna egy villanyautóra való váltásról.

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

Csak ritkán, jellemzően akkor, ha Pestre megyünk, ott tudunk tölteni. A Westend-ben az utóbbi időben elég sokszor megfordultunk, mivel ott van lehetőség parkolni és tölteni egyben is.

Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg?

Ennek a típusnak 100 km a hatótávja, de 115 km volt eddig a legtöbb, amit sikerült kihozni belőle. Nem nagyon terveztünk még 100 km feletti túrát, mert amerre mennénk, ott még nincs töltési lehetőség (dél-alföldi régió).

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

Az autó egy Fiat Fiorino Micro-Vett, és hogy miért erre, az egy hosszú történet lenne. Gyorsan kellett az autó, mert a másik tönkrement, és akkor még nem volt kitől információt kérni, így elkezdtem a neten keresni. Magyarországon nem nagyon volt akkor még villanyautó a piacon, így tágítva lett a kör. A legfontosabb kritérium nálam az 5 személyes verzió volt, (mivel napi szintem 4-en néha 5-en járunk ugyan azon az úton (car sharing)) és ebből viszonylag kevés van. Utána jött az ár. Ez a Németországban talált autó lett végül a befutó.

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

Mivel munkába járásba lett vásárolva az autó, így ki kellett építtetnem otthonra egy 3 fázisú töltőt. Azóta a munkahelyemen (környezettudatos a cég) is ki lett építve töltőpont, ahol szintén tudom tölteni a villanyautót. Reményeim szerint előbb – utóbb el fogok tudni autózni nagyobb távokat is ezzel a kocsival, mert lehet látni különböző cégek azon törekvéseit, hogy megteremtik, elősegítik a környezetbarát közlekedés elterjedését Magyarországon belül is.

A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban?

Igen, bár nem ez volt a kiinduló pont, de szinte mindenki ezt kérdezte tőlem, így azt is ki kellett számolnom. Nekem jelenleg 3-4 év alatt megtérül anyagilag is a beruházás, így állíthatom, hogy jó befektetés a villanyautózás. Azt azért hozzátenném, hogy 3,2 millió Ft-ért vásároltam, használtan (5 éves autó volt, 15.000 km-rel). Ha viszont nagyobb lenne a hatótávom, vagy jobb lenne a töltő infrastruktúra, vagy gyorsabban tudnám tölteni a kocsit akkor ez 2 év is lehetne. Tudom sok a „ha”, de ez így van. És még egy: van 32 db napelem a tetőmön, ebből bőven jut a kocsi áramigényének fedezésére is (igen ez plusz költség).

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Amikor megvettem a kocsit, folyamatosan megkaptam a feleségemtől, hogy már megint mire költöttél, stb… most meg már el kell könyörögni tőle, hogy én mehessek vele. Vehetek egyet magamnak is.

A következő autód is elektromos lesz?

Természetesen

További személyes történetek

Villanyautósok