PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

A nátrium-ion akkumulátor lehet a jövő megoldása?

Az elektromos autók elterjedésének legnagyobb akadálya, ami miatt eddig sosem tudták elérni a hagyományos autók népszerűségét, az az a technológiai áttörés hiánya, amelyet az akkumulátorok kutatásában próbálunk elérni. Habár sokat fejlődtünk e téren, az akkuk még mindig túlságosan nehezek, túl gyakran kell őket tölteni, és nem utolsó sorban nagyon drágák. A jelenlegi legjobb, lítium-ionos megoldáson kívül másfajta akkukkal is kísérleteznek a kutatók, mint például a lítium-levegős, vagy a lítium-kén aksikkal. Ám mivel az alkálifémek közé tartozó lítium csak kevés helyen fordul elő akkora koncentrációban, hogy gazdaságosan kitermelhető legyen, így elkerülhetetlen a magas ára.

Éppen ezért a kutatók elkezdtek gondolkodni más, sokkal gyakoribb és könnyebben hozzáférhető anyagokban. A nátrium-ionos akkumulátor nem újdonság, azonban a Stanford egyetem professzorai által megírt, s a Nature folyóiratban megjelent tanulmány szerint ez jelentheti az alternatívát a lítium-ionnal szemben. Bár abban egyetértenek a szakértők, hogy a lítium által kínált teljesítményt biztosan nem fogja túlszárnyalni semmilyen technológia a közeljövőben, a nátrium alapú akku jelentősége nem is ebben rejlik, hanem abban, hogy ugyanazt a tárolókapacitást kínálja 80%-kal olcsóbban. Mindez azért lehetséges, mert a nátrium, mely legközismertebben a konyhasóhoz köthető, egy rendkívül elterjedt elem a Földön. Míg a lítium bányászata és finomítása tonnánként nagyjából 15 000 dollárba kerül (közel 4 millió forint), addig egy nátriumos elektróda alapanyaga tonnánként 150 dollárért beszerezhető.

A nátriumos katódnak egyébként hasonló a kémiai felépítése, mint a sóknak: egy pozitív töltésű ion kapcsolódik egy negatív töltésű ionhoz. Jelen esetben a nátrium egy Myo-Inositol nevű, kevésbé jól ismert anyaggal társul, mely fontos melléktermék az élelmiszeriparban. Így egy dinátrium-rodizonátos (Na2C6O6) katódot kapunk, az anód pedig foszforból épül fel. Az elektrokémiai folyamat tesztelésénél a kutatók az ár-teljesítmény értéket hasonlították a lítium-ionos akkumulátor eredményeihez, a következő lépésben pedig a térfogategységre eső energiasűrűséget fogják vizsgálni, azaz hogy milyen nagynak kell lennie az akkumulátornak, hogy ugyanazt a mennyiségű energiát el tudja tárolni, mint lítiumos társa.

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

A dinátrium-rodizonát szerkezeti képlete, mely a nátrium-ionos akkumulátor katódját adja, Forrás: Nature

A tényleges áttöréshez azonban még sok információ hiányzik, s a nátrium-ionos akkura még számos teszt vár. Az is előfordulhat, hogy az energiasűrűséget tekintve alulmarad a lítiummal szemben, így az autókban való használat helyett az energiaszektorban, napelemek és szélturbinák által termelt energia tárolására használják majd fel. Ha azonban mégis jobbnak bizonyul, akkor az hatalmas előrelépés lesz a villanyautók számára. Így, vagy úgy, de egy nagymértékű árzuhanás az akkumulátoroknál mindenképpen hasznunkra lesz.

Forrás: Stanford News

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.