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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Személyes történet: Napi rutinoz nem kell több száz km-es hatótáv

villanyautózás a gyakorlatban
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

Személyes történet rovatunkban ezúttal egy igazi különlegesség felhasználója vezet be bennünket a kis szériás villanyautók világába. Kondorosy Csanád egy Magyarországon ritkaságnak számító, dán villanyautót választott, hogy a napi közlekedése a lehető legkevésbé terhelje a környezetet.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

2016 májusában vásároltam az első villanyautómat. Igazából előtte is elektromos „járművel” közlekedtem, egy elektromos motorral ellátott biciklivel. Azért választottam a elektromos autót, mert egyrészt sokkal olcsóbb az üzemeltetése, másrészt nem szennyezi a levegőt, harmadrészt pedig nem hangos, csupán minimális zajt bocsájt ki. Ráadásul egyre több helyen ingyen lehet vele parkolni. Ezen felül pedagógus vagyok, és az intézmény, ahol dolgozom, megnyert egy zöld címet. Tehát mintának, útmutatásnak is kellett, hogy láthassák a gyerekek és a szülők, igenis lehet váltani. Egyébként – mivel használtan vettem – nem volt olyan nagyon nagy befektetés, még ha az új akkumulátorokat is beszámoljuk, akkor sem.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Természetesen tudtam, hogy ez a jövő, azért is váltottam. Ettől függetlenül, az autó használata közben egyre jobban megerősödtem abban a meggyőződésemben, hogy a világ lassan ráébred: ez így, a hagyományos üzemanyagok elégetésével nem mehet tovább. Élhetetlenekké váltak a városaink, a sűrűn lakott településeink. Az emberek vidékre menekülnek, de hiába, mert viszik magukkal a szennyezést, például a hagyományos kocsijukat. Így csak ott is növelik a lég- és zajszennyezést.

Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?

Alapvetően a munkahelyemre járok be vele, pár kilométerre, és onnan haza. Mivel hátulra még két gyerek is befér, (és pont két iskolás gyerekem van) ezért az iskolába is én viszem el őket. Természetesen, ha otthonról le kell szaladni, bevásárolni valamit, azt is igyekszem én elintézni, villanyautóval.

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

Sajnos nem, mert a teljes család nem fér bele. Ezen felül kicsi a hatótávolsága is, pár tíz kilométer, tehát emiatt sem alkalmas. De munkába járásra, helybéli ügyek elintézésére tökéletes.

Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg?

Budakeszi-Budaörs-Budakeszi, mintegy 25 kilométer. Ezen felül Budapesten belül is párszor közlekedtem már vele, ott is hasonló, 21-26 kilométer körüli távolságokat tettem meg.

 

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

A típusa Mini El City (CityEl), egy eredetileg dánok, ma már a németek által gyártott háromkerekű, hivatalosan robogónak titulált jármű. A motorja 3.6 kW-os, 36 voltos, és három ólom munkaakkumulátor szolgáltatja az energiát. Azért ezt választottam, mert olcsó volt, pici helyet foglal, és egy felnőtten kívül még két gyerek is belefér. Azóta, 2017 nyarának végén egy újabb, de már „igazi” autóval bővült a család elektromos gépkocsi farmja: egy Nissan e-NV200-assal. De erről majd máskor mesélek.

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

Természetesen otthon töltöm, és mivel napelem van a házunkon, így jószerivel ingyen tudok közlekedni. Az egyetlen fizetős tétel, a kötelező felelősségbiztosítás, ami évente 4000 forint alatt van. Volt már olyan is, hogy a munkahelyemen töltöttem, ha szükség volt rá. Sajnos a napjainkban dinamikusan fejlődő töltőhálózatot nemigen tudom kihasználni, mert csak hagyományos konnektorból tölthető (schuko), és ilyent nemigen találni a hálózatban.

A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban?

Nem számoltam ki külön, de nyilvánvaló volt, hogy azokra a pár kilométeres utakra, amikre 90%-ban használom a kocsit, nagyon alkalmatlan mind a benzines, mind a dízeles kocsi, még ha az egyéb nyilvánvaló hátrányait nem is tekintem. A megtett út alapján legalább 50.000.- forintot hozott vissza az árából az elmúlt évben.

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

A környezetkímélésük.

A következő autód is elektromos lesz?

Már az is…

További személyes történetek

Villanyautósok