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 Hétvégén befejeződött a Formula 1 szezon, így a motorsportok rajongóinak ideje új hétvégi program után nézni. Nem is kell sokat várni, hiszen már most szombaton indul a Formula-E negyedik szezonja. A Formula-e egy együléses, tisztán elektromos formaautókkal vívott bajnokság, ami a versenyzésen túl a résztvevő gyártóknak igyekszik lehetőséget adni az utcai autókba szánt technológiák kipróbálására és fejlesztésére. Az 5 kontinens (Észak-Amerika, Európa, Afrika, Ázsia és Dél-Amerika) 11 városában zajló 7 hónapos versengés nem csak a meghajtási módban, de a helyszínekben is jelentősen eltér a Forma 1-től, hiszen épített versenypályák helyett a csatákat városi környezetben vívják. A némileg kisebb sebességet a szűkebb, falakkal határolt, bukótér nélküli versenytér kompenzálja. (Fotó: FIA Formula-E) A tisztán elektromos, együléses autók nemzetközi versenyének ötlete 2012-ben született meg, amit Jean Todt, az FIA vezére is felkarolt hogy a szervezet is segítsen demonstrálni a fenntartható mobilitás létjogosultságát. Az első versenyt 2014-ben a pekingi olimpiai parkban tartották, és azóta minden évben megszervezik. A most induló szezonban 10 gyártó/csapat 20 versenyzője mérkőzik meg egymással a bajnoki címért, köztük egykori Forma 1-es pilóták, mint Lucas Di Grassi, Antonio Felix Da Costa (tesztpilóta), Kamui Kobayashi, Jerome D’Amrbrosio, Nelson Piquet JR, Nick Heidfeld, Sebastien Buemi és Jean-Eric Vergne, de ülést kapott a sorozatban a négyszeres Forma 1 világbajnok Alain Prost fia, Nico Prost is. A 11 helyszín közül hármon két külön futamot is rendeznek, így a szezon során összesen 14 lehetőség van a pontszerzésre. A Formula-E a most induló szezonjának zürchi versenyével 60 év kihagyás után tér vissza pályaverseny Svájc területére. Az alpesi országban még 1955-ben tiltották meg az autóversenyek szervezését, amit az elektromos meghajtású autók számára 2015-ben engedélyeztek újra. A pontokat a Formula 1-hez hasonló módon osztják (az első 10 helyezettnek 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 illetve 1 pont jár), de a pole pozíció megszerzője három, a versenyen az első 10 helyen befutók közül a legjobb köridőt elérő versenyző pedig egy extra pontot kap. A verseny során a versenyzőknek egyszer kötelező kiállniuk autócserére. Az autókat sem a kvalifikáció, sem pedig a verseny alatt nem szabad tölteni, és a gumicserére sincs lehetőség. A Formula-E egyik különlegessége, hogy a verseny alakulását a szurkolók is befolyásolhatják azzal, hogy szavaznak a kedvenc, vagy a legjobbnak ítélt pilótára. A Fanboost néven futó rendszerben a legtöbb szavazatot kapó három pilóta a futam második szakaszában jelentős energiatöbbletet kap. A szavazásra a versenyt megelőző 6 napon van lehetőség, akár minden nap külön szavazattal a bajnokság weboldalán http://fanboost.fiaformulae.com/ (Twitter vagy Facebook azonosítás szükséges), Twitter hashtaggel, illetve a bajnokság hivatalos applikációján keresztül. A versenyeket Magyarországon az Eurosport 1 csatornán lehet élőben követni. A hongkongi kvalifikációt felvételről szombat (december 2.) reggel 7 órától, a versenyt pedig élőben ugyanazon a napon 7:45-től lehet megnézni. Addig is íme egy összefoglaló a tavalyi hongkongi futamról: https://www.youtube.com/watch?v=2C7MazjF5YE 2017-2018 Formula-E versenynaptár és helyszínek 2017-12-02 (szombat) Hongkong (Kína) 2017-12-03 (vasárnap) Hongkong (Kína) 2018-01-13 (szombat) Marrákes (Marokkó) 2018-02-03 (szombat) Santiago (Chile) 2018-03-03 (szombat) Mexikóváros (Mexikó) 2018-03-17 (szombat) São Paulo (Brazíia) 2018-04-14 (szombat) Róma (Olaszország) 2018-04-28 (szombat) Párizs (Franciaország) 2018-05-19 (szombat) Berlin (Németország) 2018-06-10 (vasárnap) Zürich (Svájc) 2018-07-14 (szombat) New York (USA) 2018-07-15 (vasárnap) New York (USA) 2018-07-28 (szombat) Montreal (Kanada) 2018-07-29 (vasárnap) Montreal (Kanada) Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!