Tényleg egyre zöldebbek a villanyautók

Ha a villanyautózás körüli tévhitekről beszélünk, az egyik legmakacsabb városi legenda, hogy a konnektoros négykerekű is legalább annyira szennyez, mint a belsőégésű motorral szerelt társa, csak más orra alá pöfékeli a füstöt. Hogy ez mennyire nem igaz, pontosabban, hogy ez a szennyezés ma Európában mennyivel kevesebb mint a benzin és a dízel esetében, arról Zsolt ismertette a legújabb kutatási eredményeket.

Már most is tisztább szelek fújnak

Aki még nem olvasta, most mindképpen pótolja, hiszen igazán hiánypótló munkát végeztek az egyik legnagyobb holland egyetem,  a Vrije Universiteit kutatói. Rendkívül komplex dolog ilyen fajta well-to-wheel kutatást csinálni, ami az energiahordozó kitermelésétől, az áram előállításán át, az energia továbbítást is beleértve jut el az autóba táplált elektromosság teljes láncolatának környezeti terhelésig.

Az egyik legfontosabb konklúzió az ilyen munkák kapcsán, hogy bár a helyzet már ma is rendkívül egyértelmű, az elektromos autók környezeti terhelése egyre csak kisebb lesz, ahogy az elektromos hálózat modernizálódik. Ezért rendkívül érdekes megvizsgálni, ténylegesen mérhető-e a változás az áramtermelés „zöldülésében” és ennek a villanyautózásra gyakorolt hatása kimutatható-e?

Amerikában az áram is zöldebb

A Union of Concerned Scientists (UCS) idén májusban publikált új adatokat arról, hogyan halad ez a változás az egyesült államokban. A kutatók egyszer már végeztek hasonló vizsgálatot, amikor 2012-ben megnézték, hogy az akkor elérhető legfrissebb, 2009-es adatok szerint,  az elektromos autónk CO2 kibocsátása milyen fogyasztású hagyományos benzines autónak felelne meg. Magyarul, ha van nekem egy Nissan Leaf-em, akkor az üvegházhatás szempontjából az olyan mintha egy benzines autó 13, vagy pedig csak 3 liter benzint enne 100 kilométeren?

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb klasszikus amerikai izomautót ért el az elektromosítás

Most, 2017-ben megismételték a kutatást a ma elérhető legfrissebb 2014-es adatokkal. Tehát az alábbiakban azt fogjuk látni, mennyit javultak az értékeke 5 év alatt az amerikai elektromos hálózat és áramtermelés korszerűsödése miatt.

Így tisztul az egyesült államok elektromos hálózata 2009 és 2014 között. A piros értékek l/100km-ben értendők. Forrás: http://blog.ucsusa.org

Kis segítség az értelmezéshez: míg mi itt az öreg kontinensen l/100 km-ben mérjük az autók fogyasztását, az USA-ban az MPG, azaz a Miles Per Gallon az elterjedt mutató. Ez azt mutatja, hány mérföldet tehetünk meg egy gallon benzinnel. Minél magasabb az érték, annál takarékosabb az autónk. Segítségül pár adatot átszámoltunk l/100km-be.

Nos a színek és a számok magukért beszélnek, de azért emeljünk ki pár adatot. A fenti térképen az Egyesült Államok nagy áramszolgáltatóinak területeit láthatjuk, a javulás pedig egyértelmű. Míg korábban a 26-ból mindössze 9 régió kapott „legjobb” besorolást, azaz volt a szennyezés jobb mint egy 4,6 literes átlagfogyasztású benzinesé, addig 2014-ben már 19 területen az USA lakosságának 70%-a tartozott ebbe a kategóriába. Az országos átlag is 73 MPG-re, azaz 3,22 l/100km-re javult.

EZT OLVASTAD MÁR?  Villanyautózás még nem volt ilyen extrém – jön az Extreme E versenyszéria!

Érdemes azt is megjegyezni, hogy az USA-ban az új autók átlagfogyasztása 24,8 MPG, azaz 9,48 l/100km volt 2015-ben. A kutatók szerint ez azt jelenti, hogy egy átlagos villanyautó fele annyi szén-dioxidot bocsát csak ki, mint benzines társa. És mint látjuk, ez az adat csak javulni fog.

Az okok pedig elég egyértelműek, ha megnézzük az alábbi táblázatot, ami az említett szolgáltatási területek CO2 kibocsátási változását mutatja.

Ennyivel csökkent (vagy emelkedett) az amerikai elektromos termelés CO2 kibocsátása 2009 és 2014 között. Forrás: http://blog.ucsusa.org

 

Elektromos autót használsz?