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
auto
2024. 04. 19. péntek

Noha az önvezetés terén mára több vállalat is felülkerekedett a Teslán, a kaliforniai autógyártó fontos szerepet töltött be abban, hogy ez a sokáig elérhetetlennek tűnő technológia megjelenjen az utakon, s ennek köszönhetően sokak fantáziájában még mindig csak úgy élnek a Tesla emblémával ellátott gépkocsik, mint az önmagukat vezető autók. A vállalat által kifejlesztett Autopilot funkció – annak ellenére, hogy az elmúlt napok frissítései a felhasználók szerint rengeteget javítottak a rendszeren – az időnként előforduló balesetek, melyeknél rendszerint ki is derül, hogy nem az Autopilot volt a hibás, rengeteg kritikát kap mind a sajtótól, mind a konkurens cégektől. Biztonsági okokból ezért Elon Musk és a hatóságok arra kérték az autósokat, hogy önvezető módra kapcsolva is tartsák a kezüket a kormányon, és erre az autó intelligens berendezései is figyelmeztetik őket, ha a figyelmeztetés ellenére mégis mással foglalkoznának a volán mögött. A General Motors meglátva a lehetőséget egy régóta áhított „Tesla-verésre”, a „Future is here”, azaz a „Jövő itt van” elnevezésű reklámsorozatának legújabb részében rendesen odapörkölt Elon Muskéknak, habár jóval burkoltabban, mint az korábban más gyártóktól láthattuk.

A televíziós reklámban a GM a Cadillac CT6 modelljében helyet kapó Super Cruise vezetéstámogató rendszert népszerűsíti, amellyel a sofőr úgy is nyugodtan hagyhatja a járművet önmagát irányítani, hogy a kezei nincsenek a kormányon. Ha az nem lenne elég célzás értékű a tévénézők számára, hogy a Cadillac éppen egy Tesla Model S mellett halad el a reklámban (persze az embléma gondos digitális utómunkával el lett tüntetve a villanyautóról), akkor a „the first true hands-free driving system for the freeway” mondat már biztosan emlékeztet minden, az aktuális hírekben kicsit is jártas személyt, hogy a Tesla Autopilot funkciójával nem tudják ugyanazt megtenni, mint a Super Cruise rendszert használva a General Motors autóiban, azaz a kormány szorongatása nélkül élvezni az utazást.

A Super Cruise rendszer egy korábbi reklámjában viszont már sokkal kevésbé leplezi a General Motors, hogy mely vállalatot célozza meg hirdetéseivel. Már az első másodpercekben feliratozott kérdésekből – melyek robotokat és a Marsra szóló első osztályú repülőjegyet emlegetnek – egyből Elon Muskra asszociálunk, ám a Mashable szórakoztató hírportálról átvett, közvetlenül a Teslának szóló hozzászólás azonnal felfedi az üzenet címzettjét.

Úgy tűnik, hogy a kaliforniai villanyautó-gyártót már nem csupán teljesen kibocsátásmentes járművei miatt akarják letaszítani a trónról a konkurens vállalatok, hanem a kocsikba telepített vezetéstámogató rendszer is irigységre ad okot a körükben. Így legalább, hogy lassan minden reklám a Tesláról szól, Elon Musknak továbbra sem kell egy fityinget sem költenie vállalatának népszerűsítésére.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.