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 Már csak egy hónap van hátra, az immár ötödik esztendeje megrendezésre kerülő Formula-E 2018/2019-es szezonjának kezdetéig. Az első évben még pénzügyi nehézségekkel küzdő versenysorozat iránt mára komoly érdeklődést mutatnak az autógyártók, a szponzorok, a világ nagyvárosai és a neves pilóták egyaránt. A sorozat 13 futamból áll majd, az elsőt december 15-én Szaúd-Arábiában az utolsót pedig július 14-én New York Cityben rendezik meg. A Formula-E 2018/2019-es szezonjának versenynaptára. Forrás: fiaformulae.com Szabályváltozások Az idei évad legnagyobb újdonsága a második generációs (GEN2) versenyautók bevezetése. Az akkumulátortechnológia fejlődésének köszönhetően ezek az autók már egy feltöltéssel tudják teljesíteni a teljes versenytávot. Emiatt megszűnik a korábbi évadokban megszokott autócsere, amikor a pilóták a táv felénél átültek egy teljesen azonos de feltöltött akkuval várakozó versenyautóba. Ezen kívül az autók megkapják, a F1-be is nemrég bevezetett „glóriát”, amely a versenyzők fejének védelmét hivatott növelni, főleg olyan szituációkban, amikor felborul vagy egymásra csúszik két autó. Aztán a verseny hossza, illetve, a hosszának meghatározása is változni fog a 2018/19-es szezonban. Mostantól 45 perc plusz egy kör szükséges ahhoz, hogy a versenyzők maguk előtt láthassák lobogni a kockás zászlót. Mivel a villanymotorok teljesítményét elméletben csak a hőleadó képessége korlátozza ezért szinte minden ilyen szerkezet rövid időre túlterhelhető, anélkül hogy bármilyen károsodást szenvedne. Ezt a jelenséget kihasználva a 200 kW normál teljesítmény mellé kaphatnak a versenyzők 25 kW extra erőt rövid időre. Ezt úgy kell elképzelni mint egy számítógépes játékot, amikor az autó belép egy fizikailag meghatározott zónába akkor elérhetővé válik számára a BOOST. A zónákat minden pályára vonatkozóan a versenybíróság előre kijelöli. A versenyzők az autókon elhelyezett halo színéből, a nézők pedig a képernyőn jelezve is láthatják, hogy a versenyző mikor használja a megnövelt teljesítményt. Emellett megmaradt az előző évekből ismert FANBOOST rendszer is, amikor a nézők szavazatukkal ajándékozhatnak extra teljesítményt kedvencüknek. Remélhetőleg ettől a változástól megszaporodnak majd az előzések, az amúgy is izgalmas versenyben. A helyszínek és a pilóták köre is bővül, immár 12 városban, 13 futamot követhetünk két hetente, ahogy az a versenynaptárban már látható. A pilóták A pilóták között a különböző autóverseny sportokból ismert nevek bukkannak fel, ettől a szezontól kezdődően azonban egy laikus számára is ismerősen csengő név ott van a listán, hiszen a Forma 1-ből jól ismert Felipe Massa is rajthoz áll a Formula-E-ben. Massa egyébként rendkívül tehetséges pilóta, de a F1-ben valahogy nem jött ki neki a lépés. Az ott eltöltött 15 éve alatt „csak” 11 futamgyőzelmet szerzett. Volt másodpilóta Schumacher és Raikonnen mellett is. Massa mellett természetesen találunk még nagy neveket, mint például Jean-Eric Vergne, Lucas di Grassi vagy Kamui Kobayashi személyében. Forrás: autosport.com Csapatok Úgymond gyári csapatok még nincsenek, de a nagy autógyárak már beálltak a csapatok mögé. Ily módon képviselteti magát a Nissan, a Jaguar, az Audi, a BMW, a Mercedes, a DS és a kínai NIO is. Ebből arra lehet következtetni, hogy ezek a vállalatok valóban komolyan gondolják az elektromos járművek fejlesztését és a versenysportban szerzett tapasztalataikat remélhetőleg a szériaautóknál is igyekeznek majd kamatoztatni. Talán egyedül a Tesla jelenlétének hiányát érezzük, érdekes adalék lenne, ha az utcai villanyautók királyának számító cég is beszállna ebbe az egyedülálló versenysorozatba. A decemberi futam December 15-én az első GEN2-es autókkal elrajtoló futamot Szaúd-Arábiában rendezik Ad Diriyah városában. A rajthoz álló 22 pilótának 45 percet kell köröznie a pályán. A közvetítési jogot Magyarországon is az Eurosport kapta. Sajnos arról még nincsenek információk, hogy az Eurosport 1 vagy 2 műsorán lesz látható a verseny. Track guide – 2018 SAUDIA Ad Diriyah E-Prix. Forrás: fiaformulae.com Még több elektromos autókkal kapcsolatos hírért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E világának érdekességeiért pedig keresd az oldalon a formula-e kategóriát! Magyar PéterVillamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni! Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!