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
auto
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

Az elektromobilitás terjedésének egyik szükséges de nem elégséges feltétele a megfelelő töltőhálózat megléte. A főbb útvonalak mentén elhelyezett nagy teljesítményű töltők nélkül az emberek nem tudnak kimozdulni a lakóhelyükről, így csak másodlagos autónak használják majd. Magyarországon sok még a gond a töltőhálózattal, miközben Szlovákiában már a második szolgáltató készült el a Szlovákia nagy részét lefedő hálózatával. Néhány évvel ezelőtt a Greenway kezdett látványos töltőhálózat fejlesztésbe a Nissan által biztosított CHAdeMO villámtöltők kihelyezésével, az elmúlt egy évben pedig a ZSE energia szolgáltató hálózta be az országot ideális helyekre kitett villámtöltőivel. Így Szlovákiában már két országos hálózat verseng az elektromos autó használók pénzéért.

Igen, versenyeznek és pénzt keresnek vele, hiszen a jó helyen biztosított, többnyire várakozás nélkül használható töltési szolgáltatás igazi érték. Ezt tudják a szolgáltatók is, ezért nem is adják oda ingyen mindenkinek. Ennek köszönhetően a szlovákiai nyilvános villámtöltők többnyire működnek, jó állapotúak és működésre készen várják az ügyfeleket, hiszen az autósok csak annyi ideig foglalják a töltőket, ameddig arra feltétlen szükségük van. Nem használják az otthoni töltés költségének kiváltására, vagy bónusz energiát adó parkolónak, ahogy az Magyarországon szokás, hiszen ezeken a nagy teljesítményű töltőoszlopokon az energia drágábban vételezhető, mint ugyanaz otthon vagy egy lassabb töltőn.

Mivel a töltés biztosításával lehet pénzt keresni, a szolgáltatóknak is megéri töltőt telepíteni. Ahol sok máshonnan érkező és hamar továbbutazni vágyó autós megfordul, oda érdemes több töltőt telepíteni, hogy a várakozás ne vegye el senki kedvét az elektromos autó használatától, hiszen az kiesett pénz lenne a szolgáltató kasszájában.

A ZSE villámtöltői Szlovákiában

Ahogy az a ZSE Drive honlapján is látható a szolgáltató már 39 helyszínen rendelkezik elektromos autó töltővel, melyek közül mindössze 11 van Pozsonyban, a többi az ország főbb útvonalai mentén lévő nagyvárosokban üzemel. A szolgáltató felismerte, hogy az elsődleges feladat az ország átjárhatóságának biztosítása, hiszen a lakóhelyén az autósok többsége meg tudja oldani a töltést, nyilvános töltési szolgáltatásra akkor van szükségük, amikor hosszabb távokat kell megtegyenek. Akkor viszont nem tudnak órákat várni arra, hogy az autó feltöltődjön, így villámtöltők jelentik az egyedüli ésszerű megoldást. A töltők 9 helyen McDonald’s-ok mellett, 10 helyen pedig üzletek vagy bevásárlóközpontok parkolóiban üzemelnek, a többi benzinkutakra, és egyéb parkolókba kerültek, de Kassán például jutott egy a repülőtérre is. A legtöbb helyen van lehetőség étkezésre és mosdóhasználatra, így a töltésre szánt idő nem elpazarolt idő.

Persze a ZSE Drive hálózata sem tökéletes, hiszen az ország déli útvonalain komoly hiányosságok tapasztalhatók. Így aki például Zólyomból szeretne Kassára eljutni, az a legtöbb autóval kénytelen Liptószentmiklós és Eperjes felé kerülni, hiszen a legrövidebbnek számító, 210 km-es Zólyom-Losonc-Rimaszombat-Rozsnyó-Kassa útvonalon a cégnek egyetlen töltője sincs. Ennek valószínűleg ugyanaz az oka, mint a Greenway esetén: a hálózat kiépítéséhez nagy részben az EU biztosította a forrásoka, ezeket pedig csak a fő európai közlekedési folyosók mentén lehet felhasználni. Mivel az ország déli részének főútjai nem tartoznak ezekbe az útvonalakba, ezek mentén a töltőket teljesen saját finanszírozásból kellene telepíteni.

A Greenway töltőhálózata Szlovákiában

A Greenway jelenleg 25 villámtöltővel és néhány célállomás töltővel rendelkezik az országban, de a lefedettség nem tűnik rosszabbnak, mint a ZSE Drive esetén. Nagyjából ugyanazokat az útvonalakat tették átjárhatóvá, csak a helyszínválasztás történt kicsit másképp. A töltők a legtöbb helyen bevásárlóközpontok vagy Tesco hipermarketek parkolóiban állnak, így napközben biztosított a mosdóhasználat és többnyire az étkezési lehetőség is. Zólyom és Kassa között a déli útvonalon egyelőre a Greenway sem biztosít villámtöltési szolgáltatást.

Greenway töltőpont Malackában a TESCO parkolóban (forrás: Greenway)

Fontos tudni, hogy a két hálózat töltői szinte mind (1-2 kivétel akad csak) három szabványt támogató nagy teljesítményű villámtöltők, amelyekről a forgalomban lévő összes modern elektromos autó gyorsan és könnyedén feltölthető. Így északi szomszédunknál nem csak a népszerű Nissan LEAF-ekkel, de a német és koreai gyártók autóival is könnyedén bejárható az ország. Ráadásul a két egymástól független hálózatnak köszönhetően akkor sem éri meglepetés a felkészült villanyautóst, ha egy városban a megcélzott töltő elromlott, vagy foglalt, hiszen ha máshol nem, a másik szolgáltatónál valószínűleg fog tudni tölteni. Bónuszként a két szolgáltató kártyájával több európai országban is indulnak az elektromos autó töltők, így a villanyautójukkal külföldre merészkedők külön regisztráció nélkül is meg tudják az utazásuk során oldani a töltéseiket.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás