PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Németország legendás versenypályája, a Nürburgring-Nordschleife lesz az eredetileg a coloradói Pikes Peak hegyi futamra épített Volkswagen I.D. R rekordgyűjtő utazásának következő állomása, ahol a napokban már kezdetét is vette a tisztán elektromos versenyautó tesztelése a nyári megmérettetés előtt. Az 500 kW teljesítményű fenevad egy teljesen új, a pálya adottságaihoz igazított aerodinamikai csomagot kapott, az amerikai hegyvidék ritka levegője és szakadékos szerpentinjei után ugyanis a maximális leszorítóerőre már nincs szükség, helyette az energiagazdálkodásra, és a lehető legnagyobb teljesítmény kisajtolására kellett helyezni a hangsúlyt. A Nordschleifen az I.D. R átlagsebessége a 180 km/h-t is meg fogja haladni, a végsebesség pedig a 270-et fogja súrolni, így elengedhetetlen volt a Formula 1-ből ismert DRS (Drag Reduction System) beépítése, és a két villanymotor teljesítményének, valamint a fékezési energia visszanyerésének optimalizálása.

Az elektromos autók rekordjának megdöntéséhez a volán mögött ülő Romain Dumasnak 6 perc 45.9 másodperc alá kell bevinni az autót, amit Peter Dumbreck brit pilóta állított fel egy NIO EP9-cel 2017-ben. Az előzetes tesztek alapján ezzel a köridővel nem lesz probléma, mert a Volkswagen Motorsport szerint az I.D. R 5 és fél perc alatti időt is tud mutatni, ami a Porsche 919 Hybrid Evo 5 perc 19,55 másodperces rekordjára nézve is veszélyes lehet. A siker aligha a francia versenyző tapasztalatán múlik, hiszen Dumas már számos versenyt megnyert ezen a pályán – a kérdés inkább az, hogyan sikerül felkészíteni a járművet a pályára, és mennyire képes összehangolódni a pilóta az autójával.

„Csodálatos érzés volt az I.D. R-t legelső alkalommal vezetni a kedvenc pályámon. A sebesség a kanyarokban sokkal nagyobb, mint amihez hozzászoktam a GT versenyautókban, de jól érzem magam a pilótafülkében, és ez itt nagyon fontos. A Nürburgring-Nordschleifen több és nagyobb bukkanók vannak, mint azokon a pályákon, ahol eddig teszteltünk. Szóval arra koncentráltunk, hogy a lengéscsillapítót és a hasmagasságot e pálya egyedi karakterisztikáira szabjuk” – nyilatkozta a Le Mans-i 24 órás autóverseny négyszeres bajnoka.

Az átkonfigurált I.D. R bemutatójakor a Volkswagen egyben egy online versenyszimulátort is elindított, ahol bárki végigvezetheti a villany-versenyautót a 20,832 kilométeres Nordschleifen. A RaceRoom szimulátorához a vállalat az I.D. R valós adatait használta fel a mérnökök instrukcióival, hogy a jármű vezetési dinamikája otthon, a számítógépen is valósághűen hasson.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.