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
auto

A Tesla 8 év alatt visszafizetheti a Powerwall árát

energia
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

Az Egyesült Államok északkeleti részén a Tesla csatlakozott a helyi áramszolgáltató virtuális erőművéhez, így a Powerwall tulajdonosok évente akár 1000 dollárt kereshetnek azzal, ha engedélyezik, hogy az áramszolgáltató hozzáférjen az akkumulátorban tárolt kapacitás egy részéhez. Az utóbbi években egyre nő a virtuális erőművek iránti igény, mivel ezek decentralizált energiaellátást jelentenek az elektromos hálózat ellátásában.

A Tesla már rendelkezik egy hatalmas saját virtuális erőművel is Ausztráliában, Powerwall-ok alkalmazásával, most viszont egy új virtuális erőmű projekten dolgoznak a nemzeti közműszolgáltatóval. A szolgáltató ügyfelei Massachusetts-ben vagy Rhode Island-en a saját Powerwall berendezésükkel csatlakozhatnak a ConnectedSolutions programhoz, amely összekapcsolja az állam teljes területén a telepített akkumulátorokat, így a csúcsidőszakok során jelentős mennyiségű napenergiával termelt, azaz fenntartható áramot tud biztosítani.

Tesla Powerwall (forrás: Tesla)

A programban való részvételnek számos előnye van az ügyfél, az áramszolgáltató valamint a társadalom számára egyaránt. Az ügyfelek jövedelemre tehetnek szert, valamint védettebbek lesznek egy esetleges áramszünettől. Az áramszolgáltatónak egyszerűbb lesz a rendszerirányítás, növekszik a hálózat stabilitása. Ezen felül a teljes társadalom profitál abból, hogy növekszik a napenergiával termelt áram aránya az energiamixben, így csökken az igény a fosszilis energiával üzemeltetett erőművekre.

A legtöbb Powerwall tulajdonos a berendezést eddig elsősorban a napenergia felhasználás házon belüli maximalizálására vagy áramszünetek esetére szünetmentes áramforrásként alkalmazta, mostantól viszont, amennyiben csatlakoznak a virtuális erőműhöz, akkor nem csak lakáson belül tudják felhasználni a tárolt áramot, hanem szükség esetén a helyi áramszolgáltató is hozzáférhet a Powerwall kapacitásához.

Tesla napelemes rendszer és Powerwall (forrás: Tesla)

A Tesla azzal számol, hogy az áramszolgáltató évente kb. 75 napon (60 nyári és 15 téli napon) igényel áramot a Powerwall-ból. A nyár legmelegebb időszakában a legtöbb hétvégén számíthatunk ilyen esetre. Amikor ilyen igény várható, a Tesla előzetesen feltölti az akkumulátort, majd az igény jelentkezésekor kiürítési parancsot ad az akkumulátornak. Minden egyéb időpontban a felhasználó határozhatja meg az akkumulátor viselkedését a Tesla alkalmazással.

Természetesen a Powerwall tulajdonosok kompenzációra jogosultak az energiamegosztásért cserébe. Rhode Island-en akár éves 1000 dollár bevételhez juthatnak azok a Powerwall tulajdonosok, akik napelemes rendszert is üzemeltetnek, ezzel pedig lerövidíthetik a Powerwall beruházás több mint 8000 dolláros telepítési költségének megtérülési idejét.

Tesla Powerwall rendszer (forrás: Tesla)

A ConnectedSolutions rendszerrel elérhető jövedelem attól függ, hogy milyen gyakran igényel az áramszolgáltató áramot az akkumulátorból. A rendszert a Tesla kezeli és a teljesítmény maximalizálására törekszik, persze ez az adott Powerwall rendszertől is függ.

Akkor lehet a Powerwall rendszerrel a lehető legnagyobb jövedelemre szert tenni, ha elegendő napelemes kapacitás áll rendelkezésre ahhoz, hogy az akkumulátort minden nap teljesen feltöltse, hiszen így lesznek képesek a hálózati igények során a lehető legnagyobb kapacitást értékesíteni. Massachusetts-ben maximum évi 700 dollárt, Rhode Island-en pedig akár évente 1000 dollárt kereshet egy elegendő napelemes kapacitással rendelkező Powerwall tulajdonos a ConnectedSolutions programhoz csatlakozással.

Tesla napelemes rendszer és Powerwall (forrás: Tesla)

A napelemes rendszer nélküli Powerwall berendezések nem táplálhatnak vissza energiát az elektromos hálózatra, ilyen esetben a Powerwall kizárólag a házon belüli igények kiszolgálására használható. Ha a házon belüli áramigény az esemény alatt átlagosan 1 kW, akkor a házon belüli igények kiszolgálásával még egy napelemes rendszer nélküli Powerwall tulajdonos is évi 200-290 dollárt nyerhet a programhoz való csatlakozással.

A kifizetéseket a Tesla minden szezon, azaz nyári és a téli időszak végén utalja át a Powerwall tulajdonosoknak. Magyarországon egyelőre nem várható ilyen rendszer kiépülése, mivel egyelőre túlságosan olcsó a lakossági áram ahhoz, és túlságosan kedvező a háztartási méretű kiserőművek szaldós elszámolási rendszere ahhoz, hogy bárkinek megérje egy Powerwall megvásárlása, így nálunk inkább hobbiként jellemzőek akkumulátoros vagy sziget üzemű, áramszolgáltatói hálózattól független napelemes rendszerek.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.