PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Válogatás nélkül tiltják ki a dízelautókat egy európai nagyvárosból

Rábólintott a bristoli városi tanács azon tervezetre, miszerint 2021 márciusától minden magántulajdonban lévő dízeles meghajtású gépjármű számára behajtási tilalom lép életbe az előre lehatárolt belvárosi területen reggel 7 és délután 3 óra között. A dízelmentes övezet körül továbbá egy állandóan érvényben lévő úgynevezett CAZ (Clean Air Zone) kerül kialakításra, ahova a kibocsátási normákat nem teljesítő kereskedelmi járművek csak díjfizetés ellenében hajthatnak be: a kisteherautók és taxik számára ez napi 9 fontos összeget jelent, a nem menetrend szerint közlekedő buszok és a nehéz tehergépjárművek vezetőinek pedig 100 fontot kell kifizetniük. A városi levegő NO2-tartalmának csökkentését célzó intézkedés egy jóval szigorúbb, hibrid változata került kedden elfogadásra annak, mint amit korábban elterveztek a döntéshozók, ugyanis a legelső tervek szerint vagy csak egy kis területű tilalmi zóna, vagy csak egy fizetős terület lépett volna életbe.

Forrás: Bristol City Council

A határozott fellépést a légszennyezés ellen az indokolja, hogy 2017-ben Bristol városa egyike volt azon brit településeknek, melyet a kormányzat felszólított egy stratégia kidolgozására a légköri nitrogén-dioxid-koncentráció visszaszorítására, mely folyamatosan meghaladta a jogszabályban rögzített legmagasabb megengedett értéket. Akkori számítások szerint a mérgező levegő évente körülbelül 300 ember idő előtti elhalálozásáért felelős a kicsivel több mint félmillió fős angol városban. A levegő minőségének változását előrejelző modellek szerint a dízelmentes zóna és a CAZ megvalósításával már 2025-re a határérték alá szorítható a NO2 szintje.

Az intézkedés nem maradt kritika nélkül. A vizsgálóbizottság egyik tagja szerint a képviselőknek esélyük sem volt alaposan átgondolni a lehetőségeket, hiszen a tervezet átvétele után mindössze 36 órát kaptak megemészteni a több mint 1000 oldalas dokumentumot. Sokan attól tartanak, hogy a korlátozások nem várt hatással járnak más utakra, területekre: olyan helyeken jelenhetnek meg forgalmi problémák, ahol jelenleg semmi ilyenre nem kell számítani, sőt, a dízelek szennyezése akár a CAZ körüli lakótelepre is átkerülhet.

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

Forrás Wikipedia

Nem tisztázott továbbá a kivételek kérdése. Ez azért fontos, mert a dízelmentes zóna több egészségügyi létesítményt, köztük egy gyermekkórházat is magába foglal, azaz azok is számíthatnak a bírságra, akiknek 7 és 15 óra között valamelyik kórház az úti célja dízeles járművel. Többen aggodalmukat fejezték ki a belvárosi üzletek és a turizmusból élő vállalatok jövőjét illetően is, melyek számára a napi behajtási díj, vagy a teljes tilalom végzetes következményekkel járhat.

Végül, de nem utolsó sorban kiemelendő, hogy a bristoli tiltás nemcsak a legöregebb, legszennyezőbb dízelautókra vonatkozik, hanem más európai nagyvárosokkal ellentétben kibocsátási besorolástól függetlenül minden gázolajat égető gépkocsira. Ez pedig igazságtalanul hathat azok számára, akik beruháztak egy modern, Euro 6-os autóra, míg végeredményben a legszegényebbek isszák meg a levét a döntésnek, akik nem tudnak elektromos, vagy bármilyen más meghajtású autóra váltani. A városvezetés egy 2000 fontos támogatást adna a dízelautók bezúzásáért, mely során az alacsonyabb jövedelmű háztartásokat részesítenék előnyben, de félő, hogy ehhez a kormányzat nem feltétlenül járulna hozzá. Egyelőre a bírság mértéke sem lett pontosítva, de ha hasonló lelkesedéssel fizetik ki a belépődíjat a bristoliak, mint a londoniak, akkor szép bevételre számíthat a városi kassza a szabályszegőkből.

Londonban már gyakori ezen táblák látványa. Forrás: Wikipedia

A végső tervezet jövő februárban kerül a kormányzat elé elbírálásra, és amennyiben elfogadják, úgy Bristol lesz a legelső brit város, mely válogatás nélkül megszabadul a magántulajdonban lévő dízelautóktól a központjában. Előzetes számítások szerint a kivitelezés mintegy 113,5 millió fontot venne igénybe, mely magába foglalja többek között az automata rendszámfelismerő rendszer fejlesztését, valamint az utak és határok egyértelmű jelölését, kitáblázását.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.