Válogatás nélkül tiltják ki a dízelautókat egy európai nagyvárosból

Rábólintott a bristoli városi tanács azon tervezetre, miszerint 2021 márciusától minden magántulajdonban lévő dízeles meghajtású gépjármű számára behajtási tilalom lép életbe az előre lehatárolt belvárosi területen reggel 7 és délután 3 óra között. A dízelmentes övezet körül továbbá egy állandóan érvényben lévő úgynevezett CAZ (Clean Air Zone) kerül kialakításra, ahova a kibocsátási normákat nem teljesítő kereskedelmi járművek csak díjfizetés ellenében hajthatnak be: a kisteherautók és taxik számára ez napi 9 fontos összeget jelent, a nem menetrend szerint közlekedő buszok és a nehéz tehergépjárművek vezetőinek pedig 100 fontot kell kifizetniük. A városi levegő NO2-tartalmának csökkentését célzó intézkedés egy jóval szigorúbb, hibrid változata került kedden elfogadásra annak, mint amit korábban elterveztek a döntéshozók, ugyanis a legelső tervek szerint vagy csak egy kis területű tilalmi zóna, vagy csak egy fizetős terület lépett volna életbe.

Forrás: Bristol City Council

A határozott fellépést a légszennyezés ellen az indokolja, hogy 2017-ben Bristol városa egyike volt azon brit településeknek, melyet a kormányzat felszólított egy stratégia kidolgozására a légköri nitrogén-dioxid-koncentráció visszaszorítására, mely folyamatosan meghaladta a jogszabályban rögzített legmagasabb megengedett értéket. Akkori számítások szerint a mérgező levegő évente körülbelül 300 ember idő előtti elhalálozásáért felelős a kicsivel több mint félmillió fős angol városban. A levegő minőségének változását előrejelző modellek szerint a dízelmentes zóna és a CAZ megvalósításával már 2025-re a határérték alá szorítható a NO2 szintje.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kémiai Nobel-díjat kaptak, akik nélkül ma nem lenne villanyautózás

Az intézkedés nem maradt kritika nélkül. A vizsgálóbizottság egyik tagja szerint a képviselőknek esélyük sem volt alaposan átgondolni a lehetőségeket, hiszen a tervezet átvétele után mindössze 36 órát kaptak megemészteni a több mint 1000 oldalas dokumentumot. Sokan attól tartanak, hogy a korlátozások nem várt hatással járnak más utakra, területekre: olyan helyeken jelenhetnek meg forgalmi problémák, ahol jelenleg semmi ilyenre nem kell számítani, sőt, a dízelek szennyezése akár a CAZ körüli lakótelepre is átkerülhet.

Forrás Wikipedia

Nem tisztázott továbbá a kivételek kérdése. Ez azért fontos, mert a dízelmentes zóna több egészségügyi létesítményt, köztük egy gyermekkórházat is magába foglal, azaz azok is számíthatnak a bírságra, akiknek 7 és 15 óra között valamelyik kórház az úti célja dízeles járművel. Többen aggodalmukat fejezték ki a belvárosi üzletek és a turizmusból élő vállalatok jövőjét illetően is, melyek számára a napi behajtási díj, vagy a teljes tilalom végzetes következményekkel járhat.

Végül, de nem utolsó sorban kiemelendő, hogy a bristoli tiltás nemcsak a legöregebb, legszennyezőbb dízelautókra vonatkozik, hanem más európai nagyvárosokkal ellentétben kibocsátási besorolástól függetlenül minden gázolajat égető gépkocsira. Ez pedig igazságtalanul hathat azok számára, akik beruháztak egy modern, Euro 6-os autóra, míg végeredményben a legszegényebbek isszák meg a levét a döntésnek, akik nem tudnak elektromos, vagy bármilyen más meghajtású autóra váltani. A városvezetés egy 2000 fontos támogatást adna a dízelautók bezúzásáért, mely során az alacsonyabb jövedelmű háztartásokat részesítenék előnyben, de félő, hogy ehhez a kormányzat nem feltétlenül járulna hozzá. Egyelőre a bírság mértéke sem lett pontosítva, de ha hasonló lelkesedéssel fizetik ki a belépődíjat a bristoliak, mint a londoniak, akkor szép bevételre számíthat a városi kassza a szabályszegőkből.

EZT OLVASTAD MÁR?  Légszennyező részecskék milliárdjait mutatták ki a városlakók szívében
Londonban már gyakori ezen táblák látványa. Forrás: Wikipedia

A végső tervezet jövő februárban kerül a kormányzat elé elbírálásra, és amennyiben elfogadják, úgy Bristol lesz a legelső brit város, mely válogatás nélkül megszabadul a magántulajdonban lévő dízelautóktól a központjában. Előzetes számítások szerint a kivitelezés mintegy 113,5 millió fontot venne igénybe, mely magába foglalja többek között az automata rendszámfelismerő rendszer fejlesztését, valamint az utak és határok egyértelmű jelölését, kitáblázását.

Elektromos autót használsz?