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
auto
2024. 11. 22. péntek
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

Hónapok óta pletykálnak arról, hogy akár már márciusban megkezdődhet a Tesla Model Y sorozatgyártása és kiszállítása. Annyira optimistának tűntek ezek a jóslatok, hogy nem szenteltünk minden újabb részletnek, reménykedésnek külön cikket. A magyar idő szerint tegnap éjjel közzétett pénzügyi tájékoztatóban azonban Elon Musk is megerősítette, hogy már az első negyedév végén átvehetik az első vásárlók az autót.

Prototípus? Előszéria? Sorozatgyártás?

Az örömteli bejelentés kapcsán röviden tekintsük át, mire számíthatunk a kiszivárgott pletykák illetve spekulációk alapján. Először is az utóbbi hetekben megsokszorozódott a Model Y „észlelések” száma. Az persze egyszer sem derült ki, hogy a felvételeken egy prototípust, előszériás gyártmányt, vagy már a sorozatgyártás első példányait láthatjuk. Musk azonban tegnap éjjel elmondta, hogy januárban Fremontban beindult a sorozatgyártás, tehát egyes lesifotókon már minden bizonnyal a végső modell látható. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy az első autók alvázszáma már bekerült a nyilvántartásba, ami a Model 3 esetén csak röviddel a kiszállítások megkezdése előtt történt meg.

Miért pont Kanada?

Elsősorban az Egyesült Államokban készült képek kerültek fel az internetre, de egyre több fotó és videó érkezett Kanadából is. Az első legyártott példányokat a Tesla korábban alkalmazottaknak értékesítette, a Model Y kapcsán azonban több forrás is arra utalt, hogy Kanadában kezdődhet meg az értékesítés, felkerült például az internetre egy olyan hír, miszerint egy kanadai előrendelő már megkapta a „behívót” a helyi képviselettől az autó konfigurálására.

 

Természetesen megvan az ésszerű magyarázat arra, hogy miért részesítené előnyben a Tesla ezúttal a kanadai vásárlókat. Az állami támogatásoknál általában van egy felső határ, amely Magyarországon például 20 millió forint, ezért nálunk csupán az olcsóbb Model 3 változatok férnek bele a keretbe, ráadásul az esélyeket egyre inkább rontja a folyamatosan gyengülő HUF/EUR árfolyam. Kanadában, Québec tartományban viszont éppen április 1-től változik az elektromos autók vásárlását ösztönző rendszer, ekkortól a teljes 8000 dolláros támogatás már csak 60 000 dollár vételárig jár, márciusban viszont még 75 000 dollár a határ. A Tesla korábban is figyelembe vette a hasonló változásokat, sokan felfigyeltek például 2019 végén Európában a norvég Model 3 eladások csökkenésére, és temetni kezdték a Tesla norvég piacát, anélkül, hogy észrevették volna a kiugró holland eladásokat. Egyszerűen arról volt szó, hogy 2019 végén a Tesla inkább Hollandiába szállított, hogy minél több vásárló igénybe tudja venni a 2020-as szigorítások előtt a kedvezményeket.

https://youtu.be/0Qz_wkk49Pk

Tényleg olyan kelendő lesz a Model Y?

A Model 3 már minden idők legnagyobb példányszámban eladott elektromos autója egy olyan piaci környezetben, amikor az emberek többsége SUV párti, ha bedobják ugyanazt az autót SUV karosszériában, a többség ezt akarja majd megvenni. Ezen kívül a Model Y kiküszöböl számos olyan problémát, amire a Model 3 esetén sokan panaszkodtak, például hiába tágas a csomagtér, ha csak egy kis nyíláson tudunk bepakolni. A Model 3 gyártásának kezdetén számos minőségi problémáról olvashattunk, azonban a gyártás felfuttatásával ezek egyre inkább elmaradoznak, tehát minden esély megvan rá, hogy a nagyobb karosszéria ellenére rengeteg közös alkatrészből épülő Model Y esetén is lényegesen kevesebb legyen a kezdeti probléma.

Ráadásul a friss hírek szerint a Model Y még hatékonyabb lehet, mint a Model 3, így az EPA hatótáv a korábban bejelentett 280 mérföld helyett 315 lesz, ami több mint 500 km. Azaz a nagyobb karosszéria és tágasabb belső mellett képes lehet a Model 3-mal azonos hatótávra az autó. Még sokkolóbb ez az érték olyan szempontból megközelítve, hogy 1 kWh árammal a Model Y 6,5 kilométert is képes lehet megtenni, miközben a versenytársainak ez csupán 4-4,5 km-re elegendő. Azt hiszem nagyon kelendő lesz…

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.