Akkugyártásra kaphat állami támogatást a GigaBerlin

A Handelsblatt információi szerint akkumulátor gyártásra és fejlesztésre kaphat állami támogatást a Tesla. A lap megkereste a szövetségi gazdasági minisztériumot is az ügyben, de azt a választ kapták, hogy nem nevezhetők meg a támogatást igénylő vállalatok. Peter Altmaier gazdasági miniszter általánosságban elmondta, hogy nem kizárólag európai vállalatok kaphatnak ilyen támogatást, valamint hozzátette: „Versenyképes, innovatív és környezetbarát akkumulátorcella gyártókat szeretnénk támogatni Európában.”

Tüntetés Németországban a Gigafactory 4 építése ellen

A Tesla berlini beruházásához nyújtott egyéb Európai Uniós támogatásokra vonatkozó kérdésekre Jörg Steinbach gazdasági miniszter elmondta, hogy Brüsszel a maximális 72,5 millió eurós támogatást nyújtja az első fázishoz (amelynek összes költsége 1 milliárd euróra rúg), amennyiben a Tesla teljesíti a feltételeket, azaz legalább 3000 új munkahelyet teremt, valamint a megvásárolt földterület nem kerülhet piaci érték alatt a birtokába. A befejező fázisban, amely összesen 4 milliárd eurós beruházást jelent a Tesla 280 millió eurós támogatásra lehet jogosult, ezek a támogatások azonban nincsenek összefüggésben a fent említett akkumulátor gyártási és fejlesztési támogatással.

A német Gazdasági Minisztérium dolgozik egy második nagy európai akkumulátor cella-gyártási projekt elindításán. Az „EuBatIn” (European Battery Innovation) munkacímmel emlegetett projektben a minisztérium tájékoztatása szerint 14 EU-tagállam vesz részt, Németországon kívül köztük van például Lengyelország és a Cseh Köztársaság is. A projektben több mint 55 vállalat is részt vesz. Egy hasonló projektet 2019 decemberében már jóváhagytak, amelyen egy 17 vállalatból álló konzorcium dolgozik. A résztvevők között szerepel a BMW, a BASF, a PSA francia autógyártó konszern, valamint a Varta és a Saft egyaránt.

EZT OLVASTAD MÁR?  2016 legnépszerűbb elektromos autói

A Handelsblatt rávilágított egy érdekes ellentétre is: bár még nem biztos a Tesla európai gyárának támogatása, mindenképp figyelemre méltó már a kérdés felmerülése is egy olyan politikai helyzetben, amikor Donald Trump amerikai elnök jelentős, 25%-os import vámok bevezetését helyezte kilátásba az európai autógyártók által gyártott járművek amerikai értékesítése esetén.

Közben a Tesla beruházása ellen egyre több a tiltakozás is, a környezetvédők a fenyőerdők kivágásáért, valamint a talajvíz szintjének változásáért aggódnak. Elon Musk az erdőirtással kapcsolatban már korábban elmondta, hogy egyrészt nem egy védett, természetes erdőről van szó, hanem egy ipari hasznosításra szánt területre telepített tájidegen fenyőerdőről, amit későbbi papírgyártás szándékával telepítettek. Ezen kívül Elon Musk Twitteren arról is tájékoztatott, hogy már kiválasztották Németországban azokat a területeket, ahová vegyes kultúrájú erdőt telepítenek a kivágott terület helyett. Az óránként 372 köbméteres, vitathatatlanul nem mindennapi vízigénnyel kapcsolatban pedig elmondta, hogy nem a normál, mindennapos fogyasztás lesz ennyire magas, hanem ez a csúcsigény, amit csak ritkán érnek majd el a gyár működése során.

Elektromos autót használsz?