Mekkora a baj a Volkswagennél?

Oldalunkon többször foglalkoztunk már a VW belső politikai és hatalmi feszültségeivel. A világ legnagyobb autógyártója fontos tényező akar lenni a villanyautózásban is, és a vezérigazgató Herbert Diess azon autóipari vezetők egyike, akinek tényleg elhisszük, hogy őszintén gondolja és teljes vállszélességél képviseli az elektromos jövőt. Diess gyakorlatilag az egész céget a villanyautózásra tette fel és milliárdokat költött az ID programra, ezért, a témának szentelt oldalként, mindannyian szurkolunk neki.

Ha a VW belebukik az átalakulásba az senkinek nem lesz jó, ha viszont sikeres lesz és százezer számra önti a villanyautókat a piacra, azzal mind csak nyerünk.

Ezért különösen nagy aggodalommal követjük a cég ID programjának bukdácsolásait, és azokat a sorozatos hátbatámadásokat, amelyeket a vezér kap a különböző, a vállalaton belüli hatalmi tényezőktől. Ha Diess megy a cég éléről, kérdés, belassulnak-e a villanyautós tervek.

Rezgett a léc

Arról már korábban is lehetett hallani, hogy nem mindenki egyformán boldog a VW villanyautós tervei hallatán. A szakszervezet a munkahelyeket félti, az Audi vezér még mindig a hidrogénben hisz és a médiában ellentmond a cégcsoport vezetésének, a legnagyobb részvényes Porsche családnak pedig fogytán van a türelme a zuhanó profit és a drága ID program csúszásai miatt is – ilyen hírek szóltak a múltban a belső feszültségekről.

Egyesek azt is tudni vélték, hogy már Diess utódja is megvan a Porsche márka vezetője személyében, de aztán elmaradt a vezércsere. Csak hogy tiszta legyen, Herbert Diess miután a BMW-től a VW csoporthoz igazolt, előbb a VW márka majd az egész csoport vezérigazgatója lett, de a szervezetben alatta minden márkának megvan a saját vezetője.

A koronavírus és az azt követő leállás csak olaj volt a tűzre – a konszernnek heti 2 milliárd eurójába került ez a kényszerszünet, ami felfoghatatlanul sok pénz, heti 3 új Puskás Stadion. Ráadásul pár héttel azután, hogy újraindultak a gyárak már vissza is kellett venni a termelés üteméből, mivel annyira lagymatag volt az európai kereslet az autókra.

És ha ez nem lett volna elég, a cég épp most fizetett ki 9 millió euró büntetést egy egyesség keretében a német államnak, mivel két vezetőt, köztük Diesst azzal vádolták, hogy a dízelbotrány kapcsán elhallgatták az információkat a részvényesek elől. A szakember akkor még nagyon friss volt a cégnél, épp csak átvette a VW márkát, de már tudomása lehetett a csalásról és a következményekről, de a vád szerint ezt nem fedte fel a részvényesek előtt. A vállalat végül megegyezett a hatóságokkal és fizetett, de nyilván nem múlik el az ilyesmi következmények nélkül.

De hogy ne maradjanak friss botrány nélkül sem, az elmúlt napokban hatalmas PR botrányba keveredett a cég, mivel az argentin leányvállalatuk legyártott egy reklámkampányt, ami többek szerint rasszista volt. A rövid netes videó állítólag egy sorozat első része és azt látjuk benne, ahogy egy fehér női kéz mozgat és lökdös egy színesbörű férfit, majd betessékeli „A kis gyarmatos” nevű kávézóba. A kisfilm végére is marad meglepetés, ugyanis – állítólag – megjelenik a „neger” szó is.

Őszintén, szerintem a videó inkább csak egy gyengére sikerült ártalmatlan reklám, amiben egy nő irányítja a pasiját, aki bemegy a Buenos Airesben tényleg létező és patinás „Petit Colon” kávézóba, majd a végén kiírják hogy „Der neue Golf” és a felirat egy tucatmegoldásnak számító effekttel jön be, betűnként. Akárhogy is, a blama akkora volt, hogy az összes nagy médium felkapta és a cégnek hivatalosan kellett elnézést kérnie.

Problémák mindenfelé

Az ID3 program csúszása nem csak komoly presztízsveszteség a cégnek, de mint egy új platform első modellje, több másik autó fejlesztését és gyártását is hátráltatja (Skoda és Seat testvérmodellek).  Az új villanyos gyártósorait nagy csinnadrattával maga Angela Merkel indította el tavaly novemberben, de a mai napig nem tudtak átadni egyetlen autót sem az ügyfeleknek. A sorozatos szoftver gondok abból adódnak, hogy a vállalat megpróbál a Tesla nyomába eredni és teljesen önálló operációs rendszert készíteni az autóihoz, a hagyományosan több tucat beszállítót integráló megoldások helyett. Ez szükséges az autók digitális forradalmához, hogy az amerikai riválishoz hasonlóan a kocsi minden rendszerét folyamatosan frissíthessék. Állítólag korábban csak a szoftverek 10%-a készült házon belül.

A legfrissebb német sajtóértesülések szerint azonban a probléma túlmutat az ID3-on. A csúszás maga előtt tolja az ID széria és a testvérmárkák ezekre épülő modelljeinek bemutatóját is. Miközben milliárdokat költenek a fejlesztésre és a gyárak teljes áttelepítésére, az autók nem kerülnek forgalomba, nem hozzák a pénzt. Mindezt egy olyan időszakban, amikor Diess kénytelen kiállni a stáb elé és újabb megszorításokat kell elrendelnie. A napokban már arról beszélt a vezérkarnak, hogy vissza kell venniük a K+F kiadásokból, a beruházásokból és le kell faragni az állandó költségekből is.

A problémát tetézi, hogy a cég hagyományosan legfontosabb autója a VW Golf is gondokkal küzd. Az autó évek, vagy talán évtizedek óta vezeti az európai eladási listákat, így a 8. és talán utolsó generáció tavalyi bemutatója nagy esemény volt. Csakhogy a 2019-re tervezett 100 ezer darabnak a hírek szerint talán 10%-a ha elkészült és az elmúlt hetekben egy kritikus hiba miatt le is kellett állítani a gyártást és vissza kellett hívni 15 ezer autót, mivel gondok adódtak a segélyhívó rendszerrel. A leállás egyébként az azonos platformra épülő Skoda Octaviát is érintette.

A HNA regionális német lap értesülései szerint azonban hiába oldották meg a segélyhívó rendszer problémáját, továbbra is komoly gondok vannak a Golf 8 szoftverével, és a munkások rendszeresen kötik ki és vissza az akut a gyártósoron, hogy újraindítsák a rendszereket. A lap a Business Insiderre hivatkozva azt állítja, hogy kikerültek olyan belsős dokumentumok, amelyek szerint szinte képtelenek hibátlan példányokat gyártani a népautóból.

2020 március 10-én például a gyárban az aznap gyártott 8-as Golfok mindössze 39,2%-a ment át a minőségi ellenőrzésen. A cégnél általában 650 hibával számolnak 1500 autónként, de az új Golfnál gyakoribb a 2000 hiba és nem kizárt, hogy a tejes szériát vissza kell hívni.

Leváltás arcvesztés nélkül

A cégen belül Diesst és a túl mohó és túl nagyra törő ID terveit teszik felelőssé a szoftveres gondokért. A német sajtó informátorai szerint az ID3 szoftveres problémái elszívták a szakembergárda erőforrásait és ezért lett ilyen katasztrofális az új Golf elektronikája és vezérlőprogramja.

A tornyosuló problémák hatására összehívták a felügyelőbizottság rendkívüli ülését és még hétfőn bejelentették, hogy Diess lemond a VW márka vezérigazgatói posztjáról és helyét a COO Ralf Brandstätter veszi át, aki eddig a második ember volt.

Bár Herbert Diess továbbra is az egész VW Csoport vezére marad, és a hivatalos kommüniké szerint így több ideje jut annak a pozíciónak a kihívásaira, nehéz nem úgy értelmezni a történéseket, hogy a CEO egy utolsó figyelmeztetést kapott. Sőt, az is lehet, a további botrány elkerülése végett ez egy előre megtervezett elbocsátás első lépése, és majd valamikor az ID3 kiszállításainak megkezdés után bejelentik, hogy Diess úr több időt szeretne tölteni a családjával ezért korai nyugdíjba vonul. Arcvesztés nélkül.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.