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
auto

Washington állam komphálózata a legnagyobb az Egyesült Államokban és a második legnagyobb a világon. Évente 25 millió utast szállítanak a flottájukban lévő 23 járművel, amelyhez összesen 10 kikötőt használnak.

A vállalat következő évtizedekben hatalmas zöld beruházásba kezd: 13 selejtezésre érett dízel komp helyett új tölthető hibrid kompot vásárolnak, további 6 kompot pedig átalakítanak PHEV üzeműre. A 18 modern kompnak köszönhetően a teljes flotta közel 80%-a lesz tisztább üzemű. Az első elektromosított komp 2024-ben készülhet el, a továbbiak pedig 2040-ig állnak szolgálatba.

A norvégok a kompközlekedést is elektromosítják

A projekt hozzájárul ahhoz a törekvéshez, hogy az államban 2050-ig a 2019-es szinthez viszonyítva 57,5%-kal csökkentsék a káros anyag kibocsátást, ugyanis a kompok 2018-ban 19 millió gallon üzemanyagot égettek el, amely 2040-re 9,5 millióra csökkenhet. Azaz a 2050-re tervezett CO2 kibocsátási célt már 2034-ben elérhetik.

Az új kompokat a Vigor Fab LLC gyártja majd, az ABB-vel egyettműködésben. A 144 autó és 1500 utas szállítására alkalmas hatalmas kompok tisztán elektromos üzemmódban is képesek lesznek működni, a hibrid üzemmód csak másodlagos, illetve biztonsági célt szolgál majd. A töltésre a kikötőkben lesz lehetőség, így törekednek majd az akkumulátoros üzemmód előnyben részesítésére. Egyes útvonalakon kizárólag elektromos üzemben tudnak majd közlekedni a hatalmas járművek. További előny, hogy a kompok töltéséhez használt elektromos áramot elsősorban környezetbarát vízerőművekkel állítják majd elő.

 

6 megawatt teljesítményű villámtöltő Svédországban

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.