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
auto
2024. 04. 20. szombat

Hasít a Tesla Kínában, hozza a papírformát Európában, de a június kemény lehet

elektromos autó

Az elmúlt hónapban körbejárta a globális médiát a hír, miszerint hatalmasat zuhantak a Tesla kínai eladásai áprilisban. Jött a világvége, csőd, na ugye, hogy megmondtuk előre káröröm – szóval csak a szokásos program. Aztán most meg hogy, hogy nem, hirtelen megháromszorozta az eladásokat a cég.

Mondjuk miért.

Nem, ilyen szín nincs gyárilag. Ez a Deluxe Wraps műve. Forrás: Facebook / Deluxe Wraps

Borítékolható volt

Páran próbálták azzal magyarázni az áprilisi kínai visszaesést, hogy ez csak a Tesla eladások szokásos ciklikussága, hiszen a negyedév elején mindig gyengébbek a számok a gyártás és szállítás ütemezése miatt, de ez Kínára nézve már egyre kevésbé állja meg a helyét. Az alap Model 3 verzióknál már év eleje óta a sanghaji gyár látja el a hazai piacot, így csak a nagyobb hatótávú változatok, illetve az S és az X jönnek Amerikából. De akkor mi történhetett?

Nos a magyarázat pofonegyszerű, ugyanis volt két fontos tényező ami miatt borítékolható volt az eredmény.

 

Először is, mindenki várta, hogyan és mikortól változik a kínai villanyautó támogatási rendszer, amikor pedig kijött a kommunikáció, nyilvánvaló volt, hogy a Teslának árat kell majd csökkentenie, hogy újra beférjen a keretbe. Aki ezután rácsodálkozott az eladási számok alakulására, annak javasolnánk nézze meg a magyar villanyautó eladási számokat azokban a hónapokban amikor szünetelt az állami támogatás, hadd lepődjön meg újra. Nyilván mindenki kivárt, senki nem a saját pénztárcája ellensége.

Másodszor, lehetett tudni, hogy hamarosan beindul a Long Range verziók helyi gyártása is, ami további árcsökkenést hoz majd a kínai piacon. Nyilván ezek a vásárlók is kivártak.

Így aztán az árcsökkentés, az állami támogatás rendeződése és újabb verziók helyi gyártásának megkezdése után már nem meglepő, hogy az áprilisi 3600 után májusban már 11 ezer 3-as fogyott az ázsiai országban. 

Nehéz lesz a június Európában

Ha kicsit közelebb jövünk hazánkhoz, akkor azt látjuk, hogy a meglepően jó első negyedév után elsőre normálisnak tűnnek a Tesla áprilisi és május eladásai Európában, hiszen hasonlóak januárhoz és februárhoz. Ha jobban megnézzük az adatokat, akkor azonban sötét fellegek látszanak az égen. Igaz ez a vihar megint csak nem kell, hogy meglepje olvasóinkat – elég majd ha a mainstream média pánikol és csodálkozik.

Európában még épül a Tesla gyára, így ide minden autót Kaliforniából szállítanak – a fremonti üzem pedig május közepéig állt a járványügyi helyzet miatt. A negyedév eleje mindig kritikus a Teslánál, hiszen itt van egy nagyjából 6 hetes ablak amíg az Amerikán kívüli piacoknak gyártanak, hogy még az időszakon belül át is tudják adni a kocsikat (és lekönyvelhessék a bevételt). Pechükre pont ebben az időszakban, március 23. és május 18. között állt le a termelés – mármint hivatalosan, mert azért Musk már előző pénteken elkezdte felfuttatni a gyártósorokat.

* a májusi adatban van egy hajszálnyi becslés a még hiányzó piacok okán, de ez csak egy 100-150 autónyi rész.

A jelenlegi információk szerint – köszönjük a megszállottaknak a gyűjtést! – egy hajó azért így is eljut Európába, mert a május 28-án kihajózott Grand Venus június 18-án érkezik a belga Zeebrugge kikötőjébe. Becslések szerint nagyjából 7-8 ezer autójuk lehetett raktáron a kontinensen a negyedév elején, amelyek a vírus miatt bennragadtak, a tulajdonosukra várva. Ehhez maximum 3-4 ezer jöhet még ezen a hajón, így a negyedév vége valahol 10-11 ezer környékén lesz majd Európában, ami nagyjából fele az ilyenkor szokásosnak. Áprilisban és májusban kb. 5600 autót szállítottak ki Európában, ami alig kevesebb mint a 6000-es január-februári darabszám, de a szokásos negyedév végi nagy hajrá most elmarad.

Az általam historikusan hihetőnek tartott amatőr becslések jelenleg globálisan 82 ezer Tesla kiszállítását valószínűsítik a második negyedévben, ami enyhe visszaesés a Q1-hez képest, de a helyzetre tekintettel abszolút nem lenne rossz. Ha azonban nem lesz újabb leállás, akkor a következő negyedév már jobban alakulhat – a cég egyelőre optimistának tűnik az európai eladásokat illetően, mivel a legutóbbi árcsökkentésből csak kontinensünket hagyta ki. 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.