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
auto

A tegnapi napon bemutatkozott a Lordstown Endurance, az a tisztán elektromos meghajtású pick-up, melyet a General Motorstól megvásárolt ohioi létesítményben fog gyártani a helyszínként szolgáló településről elnevezett autógyártó start-up vállalat. Aki rajong az autóbemutatónak álcázott politikai kampányeseményekért, annak a közel egy és negyed órás premier kötelező darab – a villanyautóval nem más gurult színpadra, mint Mike Pence, az Egyesült Államok alelnöke, aki többek között olyan mondatokkal szórakoztatta a közönséget, mint hogy az amerikai autógyártás sosem tudhatott magáénak jobb barátot, mint az ország 45. és jelenlegi elnöke, Donald Trump.

Az egész felhajtás azt a gyanút kelti bennünk, hogy a Lordstown Motors csak egy báb, amit a kormány az ohioi szavazópolgárok megnyerésére használ. Ha ez egy erőteljes támogatással is jár a kormányzat részéről, az nem baj, hiszen nagyobb eséllyel láthatjuk a piacon egy kezdő gyártó elektromos autóját, de félő, hogy ez a műsor csak a választásokig fog tartani. Aki nem szeretné a propaganda hallgatására szánni értékes idejét, azt most megkíméljük a szenvedéstől, és eláruljuk, hogy a villanyautó csupán az előadás 44. percében tűnik fel, de nem érdemes még csak odapörgetni sem, merthogy alig hangzik el róla új információ. Bár a villanyos platóst most először mutatták meg élőben, működő prototípusként, úgy érezzük, mintha már régóta ismernénk, hiszen a tervezők szinte tökéletesen megépítették a látványterveken szereplő járművet. A dizájn egy kissé szokatlan, főleg az erősen kontrasztos látványt teremtő fekete csíkok miatt, de egyébként egy egészen hagyományos, de modern stíluselemekkel gazdagított járműről beszélhetünk.

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

Beelőzné a Teslát az új kihívó

A specifikációk terén sajnos továbbra is azzal gazdálkodunk, amit a premier előtt kaptunk: az ötszemélyes pick-upot négy darab kerékagy-motor hajtja, együttesen közel 440 kW (600 lóerő) teljesítménnyel. Ezt a megoldást a Lordstown saját innovációjának tekinti, pedig szó sincs újdonságról, csupán senki nem tartja jó ötletnek egy több tonnás jármű legkiszolgáltatottabb, legsérülékenyebb részébe építeni az autó szívét. A gyártó állítja, hogy villanymotorjai robusztusak, de azt csak egy hosszadalmas teszteléssel tudja csak bizonyítani majd, hogy valóban jó ötlet-e teljesen szembemenni az autóipar egyre könnyebb kerekekért és felfüggesztésért küzdő tendenciájával.

A hatótáv terén nem lőtt túlságosan nagyra a Lordstown, a 320 kilométer az EPA szerint viszonylag hihetően tűnik, bár az akku kapacitását nem árulta el. A végsebesség 128 km/h, 100 km/h-ra pedig kicsivel több mint 5,5 másodperc alatt gyorsul az autó, rakomány nélkül. Azt szintén nem tudjuk, hogy pontosan mekkora tömeget bír el a raktér, mindössze a vontatási kapacitást említették még régen, ami nagyjából 2700 kg.

Az előadásból kiderült, hogy a 14 000 beérkezett előrendeléssel az első évi gyártás már el is kelt. A videó elején részt vehetünk egy rövid virtuális vezetésen a gyárban, ahol a Lordstown szerint modern berendezésekkel történik majd a termelés – annak ellenére, hogy a létesítmény 53 éves –, de azért így első ránézésre ráférne egy korszerűsítés a berendezésekre. Mindenesetre Steve Burns vezérigazgató biztos benne, hogy az elektromos pick-up piacon minden vetélytársat megelőz a 2021 januárjára tervezett kiszállítással. Az Endurance indulóára 52 500 dollár.

https://www.youtube.com/watch?v=39y5FNxvHgk&feature=emb_err_woyt

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0xLTIwMjUtMDQtMTQtaG9rb3plcGkuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tMS0yMDI1LTA0LTE0LWhva296ZXBpLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.