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
auto
2024. 04. 24. szerda

A múlt hét folyamán a Tesla elkezdte kiküldeni az Early Acces tulajdonosoknak az első komolyabb frissítést az áprilisban megjelent Traffic Light and Stop Sign Control funkcióhoz, ami a kereszteződésekben való önálló döntéshozatalt tanítja az Autopilot rendszernek. A kereszteződésekben egy jóval bonyolultabb szituációval kell megküzdenie az autó mesterséges intelligenciájának, mint az autópályán, így az autógyártó csak apró lépésekben bővíti a rendszer képességeit: a múlt heti frissítésig az autó zöld lámpánál sem hajtott be önállóan a kereszteződésbe, a sofőrnek a gyorsítópedál lenyomásával jeleznie kellett, hogy ezt biztonságosan megteheti. (Leszámítva persze azokat az időket, amikor fogalma sem volt az Autopilotnak a jelzőlámpa működéséről.)

Ezt látja a Tesla Autopilot

Mostantól erre nincs minden esetben szükség, és már meg is jelentek az első videók arról, pontosan hogyan is működik a funkció. Mint a Tesla által a frissítéshez kiadott leírásból is kiderül, továbbra is vannak limitációk, például a jármű nem lehet kanyarodósávban, és lennie kell előtte egy másik autónak. Ezeket az alábbi videó is megerősíti: a Tesla gond nélkül boldogul a zöld lámpákkal egészen addig, amíg túl nagyra nem nő a távolság az előtte haladó járműtől. A vállalat ennél a frissítésnél is hangsúlyozza, hogy a biztonság fenntartása továbbra is a volán mögött ülő személy feladata, akinek bármikor azonnal át kell tudnia venni az irányítást az autótól.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.