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
auto
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

A mai elektromos autók egyre nagyobb akkumulátorral rendelkeznek és a töltési sebesség is rohamosan gyorsul. A töltési idő azonban még mindig hosszabb, mint a hagyományos üzemanyag tankolásának ideje (legalábbis amíg csak azt az időt nézzük, amíg az üzemanyag csorog a tankba, és eltekintünk a kávézóban, mosdóban töltött időtől). Környezetvédelmi szempontból a hagyományos autóknál is egyre fontosabb a fogyasztás szerepe. Elektromos autóknál a magas fogyasztásért nem csak pénzzel és környezetszennyezéssel, de töltési idővel is fizetnünk kell, így a hatékonyságnak még nagyobb jelentősége van.

Az elektromos autó teszteknek nem meglepő módon fontos fejezetét képezi a hatótávolság és a fogyasztás. A 2016-ban piacra került Hyundai Ioniq kedvező fogyasztásának hamar híre ment. A remek fogyasztáshoz a hatékony hajtásrendszer és a kedvező légellenállás egyaránt hozzájárult. Az első modell akkukapacitása a mai mezőnyben már nem számít nagynak, villámgyors töltésével azonban jól kompenzálja ezt. Amennyiben legalább 75 kW teljesítményre képes töltőoszlopokat tudunk útba ejteni, akkor hosszú távon számos mai autóval képes felvenni a versenyt, de 50 kW-os töltőről is gyorsabban tölt, mint számos új típus.

2017 végére megérkezett a Tesla népautója, a Model 3, amely szintén nagyon áramvonalas, hatékony, ráadásul az Ioniqnál tágasabb (igaz a csomagtér a szedán felépítés miatt nem különösen jól pakolható), jóval nagyobb akkumulátort tartalmaz, a töltési sebessége pedig egyedülálló, Supercharger V3 esetén a 250 kW-ot is eléri egy rövid időre, ha elég üres akkuval érkezünk a töltőhöz. Persze árban már kevésbé versenyképes a Hyundai fogyasztásbajnokával.

2019 végére a Hyundai Ioniq is megújult. Sajnos a Konában és az e-Niroban megismert gyorsan tölthető, nettó 64 kWh kapacitású akkucsomagot a mérnököknek esélyük sem volt betuszkolni az alacsony építésű Ioniq-ba, így csak a kis akkus Konához hasonló kapacitású, 38,3 kWh kapacitású akkut kapott. Az autó tömege körülbelül 100 kilóval nőtt a nagyobb akku miatt, az akku léghűtés helyett folyadékhűtést kapott, sajnos a töltési sebessége már kevésbé impozáns. A kedvező légellenállást persze örökölte elődjétől, valószínűleg ennek köszönheti, hogy az insideevs.com tesztjén elnyerte a leghatékonyabb elektromos autó címet, megelőzve a Tesla Model 3-at is.

A teszt során a New Jersey Turnpike autópályán fix 70 mérföld/óra (113 km/h) sebességgel haladva tesztelik, hogy melyik autó milyen messzire jut. Az Ioniq elképesztő hatékonyságának köszönhetően 13,78 kWh/100 km átlagfogyasztást ért el a teszten, amivel maga mögé utasította az eddig élen lévő 2019-es Model 3 LR típust, amely ugyanitt 14,59 kWh/100 km átlagfogyasztást produkált.

Az Ioniq annyira jól fogyasztott, hogy 113 km/h sebesség mellett egy hajszállal még a 170 mérföld (272 km) EPA hatótávot is túlteljesítette. A tesztet ugyan 167,2 mérföld megtételével fejezték be, azonban 2% még maradt az akkumulátorban, amivel minden bizonnyal képes lett volna a hiányzó 2,8 mérföldnél többet is megtenni. A tesztelők így 171 mérföldes (273,6 km) hatótávot számoltak ki. A remek eredményt követően az autót a leghatékonyabb elektromos autónak nevezték.

Villanyautó teszt: Hyundai Ioniq electric (38 kWh)

Az eddig hasonló körülmények között tesztelt típusok eredményei a következők:

Amennyiben némi kompromisszumot kötünk a felszereltséget illetően, a világ leghatékonyabb autója az új, 2,5 millió forintos állami támogatással már 8,5 millióért megvásárolható.

Állami támogatással: Hyundai Ioniq electric

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás