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 Az elmúlt években több lépésben is változott a hazai elektromobilitás szabályozása, majd az elektromobilitás alapszabályai végül a közúti közlekedésről szóló törvényben kötöttek ki. Ezt egészítette ki a 2019. október 25. óta hatályos 243/2019-es kormányrendelet, ami az utolsó simításokat is tartalmazza. Ez több egyéb dolog mellett elég komoly kötelezettségeket rótt a töltőüzemeltetők és elektromobilitás szolgáltatókra, de egyúttal haladékot is adott a komolyabb feladatok teljesítéséhez. A határidő ma éjfélkor jár le, így holnaptól már az új szabályok szerint kell szolgáltassanak a résztvevők. Az elektromobilitás szolgáltatásban a szolgáltatói oldalon a jogszabály külön kezeli a töltő üzemeltetőjét, és az elektromobilitás szolgáltatót. Míg az előbbi a készülék üzemeltetését, távoli elérhetőségét és az áram biztosítását végzi, addig az ügyféllel az utóbbi áll kapcsolatban. Az üzemeltető és a szolgáltató persze lehet ugyanaz a (jogi vagy természetes) személy, de a feladatok ennek mentén kettéoszthatók. Az üzemeltető feladata holnaptól, hogy biztosítsa az elszámoláshoz szükséges mérési adatokat, és kezelje azokat, hogy a szolgáltató a jogszabályban előírt módon tudjon számlázni az ügyfél felé. A gyakorlatban ez a töltőkkel való online kapcsolat kiépítését, illetve a töltésenkénti adatgyűjtést jelentette. Az utóbbi években telepített töltők esetén ez valószínűleg már sehol sem okoz gondot, de a régebben letett, egyszerűbb töltők többségén az adatkapcsolat hiánya miatt bővítés vagy eszközcsere nélkül biztosan nem lehet megvalósítani ezt a feladatot. A holnaptól életbelépő előírások legfőképpen az elektromobilitás szolgáltatókat, illetve az elektromobilitás szolgáltatást saját maguk végző töltőüzemeltetőket érinti. Energiamennyiség, egységár Az egyik legfontosabb változás, hogy holnaptól a számlán szerepelnie kell az egységárnak, illetve a töltéshez felhasznált, kWh egységben mért energia mennyiségének. Több szolgáltató ennek eddig is megfelelt, de ahol a töltéseknek darabára volt, és a töltés befejezése előtt fizettették ki a számlát, ott esély sem volt az elhasznált energia mennyiségének számlán való feltüntetésére. Így holnaptól a számlázás és a fizetés csak a töltés befejezése után történhet, kivéve azt az esetet, ha az ügyfél előre fix energiamennyiséget vásáról még a töltés megkezdése előtt. Ilyenkor természetesen előre ki lehet számlázni, és fel lehet tüntetni a mennyiséget és egységárat, hiszen a megadott mennyiség felhasználása után a töltés megáll. Fontos, hogy a szolgáltatók a jogszabály szerint nem az autóba töltött energia, hanem a töltéshez felhasznált energia mennyiségét kell kiszámlázzák. Így az AC-DC átalakítás energiavesztesége is mindenképpen az ügyfelet terheli. Ez persze eddig is így volt, ez nem újdonság, és korrekt dolog is (mindenütt így működik, hiszen még nincs technikai megoldás a töltőcsatlakozóban való egyenáramú mérésre). Az átalakítást AC töltés esetén az autó végzi, DC töltésnél pedig a jövőben az ügyfél előnyben részesítheti a hatékonyabb átalakítással működő töltőoszlopokat. Vajon szabad most a töltő? Felhasználói szempontból fontos újdonság, hogy holnaptól a szolgáltatók a saját honlapjukon illetve applikációjukban kötelesek közzétenni a töltők valós idejű hozzáférésének adatait, tehát innentől kezdve elérhető lesz minden szabályosan üzemeltetett töltő esetén, hogy működik-e, illetve hogy szabad vagy épp foglalt-e. Ez óriási segítség a felhasználóknak a mindennapokban és a hosszabb utakon egyaránt. Ezeken túl az alábbi információkat kell még a honlapon illetve az applikációban feltüntetni: Az elektromobilitás szolgáltató általános szerződési feltételeit (ÁSZF). Az ÁFSZ szerint meghirdetett díjcsomagokat, illetve az eseti töltés keretében fizetendő díjakat. A töltők pontos földrajzi helyének adatait. A töltők teljesítményének és csatlakozóinak adatait. A hiteles mérők hitelességének lejárati adatait. A szolgáltatónak a töltőn fel kell tüntetnie az eseti töltéskor fizetendő díjakat is. Fontos tudni, hogy a jogszabály nem tesz különbséget fizetős és ingyenes szolgáltatás között, így az előírásoknak az ingyen használható töltők esetén is meg kell felelni. A töltők üzemeltetőinek és az azokon elektromobilitás szolgáltatást biztosító szolgáltatóknak a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) engedélyével kell rendelkezniük. Hogy állunk most? A jó hír, hogy a nagyobb hálózattal rendelkező szolgáltatók többé kevésbé már megfelelnek, illetve a következő napokban érkező applikációkkal és frissítésekkel meg fognak felelni ezeknek az előírásoknak. Ezek a szolgáltatók lefedik a közel ezer hazai töltőállomás háromnegyedét. A többi töltő, aminek az állapota és pontos adatai nem elérhetők egy üzletlánchoz és néhány bevásárlóközponthoz köthetők, illetve néhány tucat, önkormányzatok, vendéglátóhelyek, szállásadók által önállóan üzemeltetett töltő lehet még, amelyek holnaptól nem fognak tudni megfelelni az előírásoknak. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!