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
auto
2024. 03. 19. kedd

Már a General Motors tudta az EV1 idején, hogy az elektromos autókat töltőhálózattal együtt kell kínálni az autósoknak. A Tesla is ezt a modellt követi a Supercharger hálózattal és a Nissan is számos töltőoszlop telepítését támogatta, amikor még szinte egyeduralkodó volt a villanyautók piacán. Néhány autógyártó úgy döntött, hogy jobban járnak, ha közösen alkotnak meg egy kiváló hálózatot, így született meg az Ionity, a BMW Csoport, a Ford Motor Company, a Daimler AG és a Volkswagen Csoport, valamint a Porsche AG részvételével (később csatlakozott a Hyundai és a Kia).

Az Ionity célja teljes Európát lefedni a villámgyors, akár 350 kW teljesítményre képes töltőoszlopok hálózatával. Bár jelenleg nincs olyan autó a piacon, ami ezt a teljesítményt ki tudná használni, a sorozatgyártású modellek között ~270 kW-os csúcsteljesítményével az egyedüliként 800 V-os rendszert használó Porsche Taycan áll ehhez a legközelebb. Hasonló feszültségszintű autón a koreai autógyártás is dolgozik, hiszen nagy valószínűséggel a Hyundai 45 tanulmányautó sorozatgyártású változata is 800 V-os akkumulátort fog kapni.

Negyed óra alatt feltölthető lesz a Hyundai 45?

A jelenlegi villanyautók többségének akku feszültsége 350-500 V közötti, így még nincs olyan autó, amely képes lenne kihasználni az elméleti maximumot. Ebben a kategóriában leggyorsabban a Tesla Model 3 tölthető az Ionity állomásokon, kb. 200 kW csúcsteljesítménnyel. Ha pedig az átlagos teljesítményt vesszük figyelembe a teljes töltési folyamat során, akkor az Audi e-Tron mindenképp dobogós lesz a 150 kW körüli egyenletes teljesítménynek köszönhetően.

Így tölt a Porsche Taycan

Egyre nagyobb igény lesz tehát a 350 kW-os töltőkre, melyek száma szerencsére szépen gyarapodik. Tavaly májusban a 100.decemberben pedig a 200. Ionity töltőállomásról számoltunk be. Utóbbinak érdekessége, hogy épp Magyarországon kapott helyet, ez volt hazánk 3. Ionity állomása (azóta már 4 Ionity helyszín van hazánkban).

https://twitter.com/IONITY_EU/status/1279126352558514176

Tegnap az Ionity büszkén jelentette be a 250. állomásukat, ami azt is jelenti, hogy már több mint 1000 Ionity töltőoszlopot használhatnak az autósok Európa-szerte, ugyanis az Ionity töltők másik fontos jellemzője (a 350 kW csúcsteljesítmény mellett), hogy egy helyszínre legalább 4 oszlopot telepítenek, így a jelenlegi villanyautó állomány mellett gyakorlatilag nulla annak esélye, hogy várakoznunk kellene a töltésre.

Az eredeti tervek szerint 2020 végéig 400 db töltőállomás telepítését tervezte a konzorcium, ennek megvalósulása azonban nem tűnik valószínűnek. Az építkezést természetesen az elmúlt fél évben a koronavírus világjárvány is hátráltatta. A 300. helyszín azonban jó eséllyel elkészülhet még idén, mivel az Ionity térképén jelenleg 251 működő és 49 építés alatt lévő állomás látható.

A legtöbb Ionity helyszín Németországban található (88 db), ezt követi Franciaország (46), Svédország (18), majd Ausztria és Norvégia (15-15). Magyarországon 4 helyszínen 16 Ionity töltőoszlop használható. A töltőoszlopok legnagyobb részét a Tritium szállította (569 oszlop 139 helyszínen), ezt követi az ABB (424 töltő, 108 állomáson), ezen kívül 5 helyszínen 28 db Porsche Engineering által gyártott Ionity töltő található.

Így tölthetünk féláron az Ionity töltőin

A kezdetekben az Ionity töltőin minden megkezdett töltésért 8 eurót kellett fizetni, amit idén januárban felváltott a kWh alapú árazás. Az egységárat a többség túlzásnak tartotta, számos híroldal kárörvendő cikkekben számolta ki, hogy a 280 Ft/kWh díj mennyire magas fogyasztásnak felel meg hagyományos járművekkel. Ők két dologgal nem számoltak: az elektromos autók otthon, a saját garázsunkban fillérekért feltölthetők. Mivel az akkumulátorok kapacitása is dinamikusan növekszik, egy átlag autósnak csupán az év néhány napján kell drága nyilvános töltőt használni. A másik fontos tényező, hogy az Ionity hálózatban részvényes gyártók sorra jelentették be a vásárlóik számára elérhető kedvezményes díjcsomagokat, majd megjelentek a bárki számára elérhető, kedvezményes töltést kínáló külső partnerek is. Ilyen például az általunk is többször említett német Maingau, amelynél bárki szerződést köthet, és ezt követően kb. féláron használhatja az Ionity töltőit. Egy másik lehetőség a szlovák ZSE Drive nevű szolgáltató, ahol 39 EUR/24 órás roaming csomagban ha hosszú útra indulunk az első töltéstől számított egy teljes napon belül bármennyit tölthetünk Szlovákián kívül a partner szolgáltatók töltőin, melyek között az Ionity is szerepel. Azaz aki képes 24 óra alatt 2-3000 km-t megtenni, ennek teljes útiköltsége 14 000 Ft alatt marad, amennyiben Nyugat-Európa Ionity állomásokkal már ma is jól ellátott útvonalain közlekedik.

Ionity árak az elektromobilitás szolgáltatóknál

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.