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 Egy kínai hírportál adta hírül a minap, hogy a Tesla új mikrocsipet fejlesztett, ami még idén gyártásba is kerül az egyik legnagyobb bérgyártó, a tajvani TSMC üzemében. Bár a hír nem mond konkrétumokat a szilícium lapka funkciójáról, több hírportál máris a következő generációs önvezető számítógépet látta bele a fülesbe. Nézzük mit tudunk és mi valószínű. A hír Kezdjük mindjárt azzal, hogy mit is állít a China Times értesülése. Információik szerint a neves amerikai félvezető gyártó Broadcom és a Tesla közösen tervezte az új nagy teljesítményű lapkát, amit majd a TSMC 7 nm-es technológiájával kezdenek el gyártani a negyedik negyedév során. A Boroadcomot főleg hálózati eszközeiről és vezérlőiről ismerjük – nem kizárt, hogy ezt a cikket is egy olyan eszközön olvassák most, amiben az ő lapkájuk biztosítja az internet kapcsolatot. A TSMC pedig olyan neves cégeknek gyártja a termékeit, mint az AMD, az Apple, az Nvidia, vagy éppen az előbb említett Broadcom. 7 nm-es gyártástechnológiájuk a világ élvonalába tartozik, ezzel az emberi hajszál átmérőjének tízezredének megfelelő szélességű alakzatokat tudnak rajzolni a szilícium ostyákba. Az új lapkáról annyit tudunk, hogy a HPC, azaz High Performance Computing (nagy teljesítményű számítástechnikai eszköz) kategóriájába tartozik majd és kezdetben nagyjából 50 ezer darab előállítását tervezik. (Hogy mennyi idő alatt értendő ez a mennyiség azt nem írják). A teljes gyártási kapacitást állítólag egy év alatt tervezik elérni. Még annyi derült ki az anyagból, hogy erősen integrált megoldásról van szó, ami magában foglalja az eszköz hűtéséit is – tehát nem egy külön hűtőbordát rögzítenek az áramköri lapra. A Tesla idén félmillió, jövőre pedig legalább másfélszer ennyi autó előállítását tervezi, tehát az 50 ezres darabszám maximum úgy értelmezhető, ha később ez a havi mennyiség lesz. Ez egyébként 2000 ostyát takar, amikből egyenként 25 használható lapka nyerhető ki. HW3, HW4 Hardware 3, azaz HW3 – ezzel a névvel szokták emlegetni a Tesla jelenleg futó, saját fejlesztésű önvezető számítógépét. Ez igazából az egész 8 kamerás, 12 ultrahang szenzoros és radaros rendszert jelenti, tehát nem csak magát a kesztyűtartó feletti számítógépet értjük alatta, de szűkebb értelemben használják erre is. A Tesla sajt fejlesztésű mikrocsipjéről itt irtunk: A Tesla robotaxik támadása: Első rész – a „vas” HW4 alatt általában ennek a rendszernek az utódját értjük, és a fejlesztés leginkább a számítógép és a processzor újabb verzióját érintheti. Bár a Tesla hivatalosan nem említi az új hardvert sehol, Musk korábban már beszélt róla, hogy folyik az első saját Mesterséges Intelligencia processzoruk következő generációjának fejlesztése. Szilícium ostya. Forrás: TSMC Teljesen logikus lépés a 7 nm-es gyártástechnológiára történő átállás, hiszen ma már ez a technológia élvonala. A kisebb csíkszélesség azt jelenti, hogy azonos területen sokkal több tranzisztort tudnak elhelyezni amit többféleképpen is ki lehet használni. Egyrészt lehet növelni a számítási teljesítményt, vagy az integrációt (azaz még több kiszolgáló áramkört lehet közvetlenül a processzorba építeni), másrészt csökkenni tud a hardver áramfelvétele és hőkibocsátása. Utóbbi legalább olyan fontos egy autó önvezetést támogató számítógépénél mint az előbbi. Forrás: TSMC Ugyanakkor nem feltétlenül jelenti a mostani hír csak az önvezetés számítógépének frissítését, hiszen dolgozhatnak akár/emellett az autó többi számítógépének újabb verzióján is. A Tesla korábban az Nvidia egységeit használta a központi képernyő mögötti komputerhez, ám ezt már egy ideje Intel lapkák váltották. Nem kizárt, hogy ezeket a rendszereket is saját gyártásúra cseréli a Tesla – ez is jól illene a cég filozófiájába. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!