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
auto
2024. 04. 24. szerda

Rendhagyó módon, az eredeti ütemtervtől merőben eltérve zárult a Formula E hatodik szezonja, melyet a koronavírus megjelenése miatt márciusban fel kellett függeszteni. A tömegrendezvények szervezésének betiltása, az utazási korlátozások, valamint a versenypályaként használt városrészek ideiglenes kórházként való berendezése próbára tette a szervezők fantáziáját, akik végül úgy döntöttek, hogy a 2019/2020-as évad végére hat páros berlini futam teszi le a pontot. A versenyzők a használaton kívüli Tempelhof repülőtéren csaptak össze utoljára három különböző pályakialakításban, de a szezon mindössze öt normál módon megtartott futamával ellentétben ezeken nem vehettek részt nézők.

Az előző szezon sikeres duplázása után ismét a DS került ki bajnokként csapatban és egyéniben egyaránt, köszönhetően António Felix da Costa kiemelkedő teljesítményének, aki elképesztő pontkülönbséggel hódította meg a ranglistát: a portugál pilóta 158 ponttal fejezte be a bajnokságot, míg a második helyezett, a Mercedes EQ Silver Arrow 01 volánja mögött ülő Stoffel Vandoorne 87 ponttal követte. A DS Techeetah tavalyi bajnok pilótája, Jean-Éric Vergne a dobogó harmadik helyén zárta a szezont.

A két pilóta által elért eredményeknek köszönhetően több rekord is kötődik a Formula E-be a prémium autógyártók közül elsőként belépő DS-hez: az övé az egymás után elnyert legtöbb bajnoki cím (2 csapat+2 egyéni), a legtöbb pole-pozíció (13), a legnagyobb pontkülönbség (csapatban +77, egyéniben +71 pont), illetve ez az első csapat, mely 2016 óta minden évben ePrix versenyt tudott nyerni. Olyanra sem volt még példa, hogy egy pilóta háromszor egymást után kiharcolja a pole-pozíciót, egyetlen szezonon belül háromszor nyerjen egymás után, illetve magának tudja a pole-pozíciót, a leggyorsabb kört, és a győzelmet is egy futam alatt. Da Costának ez mind sikerült Berlinben, a korábban az Aguri és a BMW kötelékeiben is versenyző pilóta tehát megtalálta a helyét a DS E-Tense FE20 ülésében.

A Formula E nem csupán a résztvevő csapatok hírnevét erősíti, hanem az utcára szánt elektromos modelljeik fejlesztéséhez is értékes adatokat biztosít. A PSA Csoport prémium márkájának jelenleg egy tisztán elektromos autója kapható, a DS 3 Crossback E-Tense, ami meghajtását tekintve a Peugeot e-208, e-2008 és az Opel Corsa-e technológiáját hordozza, külsőre viszont merőben kilóg a piacon lévő villanyautók közül. Részletes tesztünk itt olvasható a villanyos DS-ről:

Villanyautó teszt: DS 3 Crossback E-Tense

Akik a villanymotort csak a belsőégésű motorral együtt látják szívesen egy autóban, azoknak a francia márka egy plug-in hibridet is kínál DS 7 Crossback E-Tense néven, 50 kilométer körüli valós elektromos hatótávval:

Plugin hibrid teszt: DS 7 Crossback E-Tense

A paletta következő elektromosított tagja a 360 lóerős DS 9 E-Tense plug-in hibrid lesz 2021-ben, 2025-re pedig a márka összes új modellje elektromos, vagy hibrid hajtást kap.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.