Nagy horderejű változás jön a Formula 1-ben

Megérkeztek tesztelésre a legelső hordók a Formula 1-es csapatokhoz abból az újfajta bio-üzemanyagból, amit a FIA műszaki osztálya fejlesztett és gyártott a klímaváltozás elleni küzdelemhez való hozzájárulása jegyében. Régóta tudni lehet, hogy a megújuló forrásból előállított üzemanyag fontos szerepet fog játszani a népszerű versenysport életében, mivel ez az egyetlen út a szervezők előtt, amennyiben úgy igyekeznek környezetkímélőbbé tenni a versenyautók összecsapásait, hogy nem szabadulnak meg a belsőégésű motortól.

A Forma-1-es autók által felemésztett üzemanyagnak körülbelül 6%-os arányban már most is tartalmaznia kell bio-összetevőket, ám a 2021-ben induló következő szezontól ez 10%-ra növekszik. A FIA által leszállított újfajta anyagról egyelőre annyit tudni, hogy 100%-ban megújuló, emberi és állati fogyasztásra egyaránt alkalmatlan biohulladékból állítják elő, és azt a célt szolgálja, hogy meggyőzze a csapatokat a technológia működéséről, valamint ösztönözze őket saját bio-üzemanyag fejlesztésére.

A FIA tervei szerint egy teljesen új meghajtáslánc bevezetését követően, melyre várhatóan 2025-2026 környékén kerülhet sor, a Formula 1 versenyautói kizárólag megújuló forrásból származó bio-üzemanyagot fognak felhasználni. Ezt azonban már másfajta, magasabb energiatartalmú szintetikus üzemanyagokkal valósítaná meg a szervezet.

EZT OLVASTAD MÁR?  2 GW-os energiatárolókkal kombinálják a 150 kW-os villámtöltőket

A Formula 1 a környezet-, és éghajlatvédelem felé tett eddigi legnagyobb előrelépésének a hibrid motorok 2014-es bevezetése tekinthető, ami jelentősen megnövelte az energiaéhes versenygépek hatékonyságát. A hibrid megoldás a bio-üzemanyagokra való átállással is megmarad, ám a mérnökök már dolgoznak a következő generációján, melyben nagyobb szerepet kap az elektromosság, de csökken a komplexitása és az ára.

„Az F1 régóta szolgál platformként a következő generációs fejlesztések bevezetésére az autóiparban. Örülünk a fenntartható üzemanyagok lendületének, amely tökéletesen illeszkedik ahhoz a tervünkhöz, hogy 2030-ra nettó nulla széndioxid-kibocsátásúak legyünk. A legfontosabb fenntarthatósági prioritásunk most egy olyan ütemterv készítése a hibrid motor számára, amely csökkenti az emissziót, és valós haszonnal jár a közúti autók számára. Úgy gondoljuk, hogy lehetőségünk van erre egy új generációs motorral, amely ötvözi a hibrid technológiát a fenntartható üzemanyagokkal – tette hozzá Ross Brawn, a sportág ügyvezető igazgatója.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.