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
auto

Végre letartóztattak egy idiótát – de az alap problémát ez nem oldja meg

elektromos autó
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

A Teslákkal kapcsolatos balesetek során mindig felmerül a gyanú, hogy az Autopilot hibázott-e. Pontosabban mindig lehet vele szép kövér szalagcímet gyártani, miközben tucatszám történnek más márkák autóival is halálos balesetek, de ez a kutyát nem érdekli, ahogyan az sem, hogy be volt-e kapcsolva a vezetéstámogató rendszerük.

Azonban az ilyen baleseteket nem árt két nagy részre osztanunk. Az egyik csoportban az a kérdés, hibás-e a rendszer logikája, rosszul kezelte-e az autó a szituációt, illetve volt-e reálisan olyan helyzetben a sofőr, hogy korrigálja az esetleges hibát. A másik csoportban meg a megveszekedett idióták vannak.

15 perc hírnév

Már az emlékezetes Texasi balesetnél is az a gyanú merült fel, hogy a sofőr esetleg villogni szeretett volna autójával, és szándékosan kijátszotta a biztonsági protokollokat, a hátsó ülésre mászott, így előidézve a balesetet. A vizsgálat jelenlegi állása szerinti szinte teljesen biztos, hogy az Autopilot be sem volt kapcsolva, mivel az adott szakaszon a rendszer nem is engedi aktiválni.

Hivatalos: ember vezette a rommá tört texasi Teslát

Vannak azonban olyan estek, amikor ténylegesen tudjuk, hogy a felelőtlen tulajdonos, legtöbbször az internetes, Youtube/Tiktok/Instagram hírnév kedvéért végez vakmerő mutatványt, játssza ki a rendszert. Most egy olyan kaliforniai férfit tartóztattak le, aki már hetek óta borzolja az autósok idegeit a környék autópályáin – legalábbis azóta keringenek róla felvételek, hogy Autopilot üzemmódban, a hátsó ülésen ökörködve filmezi magát és grimaszol a mindezt döbbenettel figyelők felé.

Hogy az illetőnek valami mentális deficitje van-e, vagy egyszerűen csak like-huszár azt egyelőre nem tudjuk, bár én ez utóbbira tippelnék. A 25 éves Param Sharmát most két rendbeli közveszélyt okozó magatartásért tartóztatták le a mutatványai okán, de egy éjszaka után távozott a fogdából – szabad lábon védekezhet.

Gondolhatnánk a történetnek ezzel vége, majd jól elveszik a jogsiját, meg kap valami kövér büntetést, de nem. Emberünk fogadkozik, hogy már szerzett is egy új Model 3-at és megy is vissza az utakra tovább művelni őrült hobbiját. Sőt, állítólag már a rendőrségről is úgy utazott haza, hogy barátja Teslájának hátsó ülésén ültek mind a ketten. Saját bevallása szerint már több mint 60 ezer kilométert autózott így, és azt akarja demonstrálni, hogy az önvezetés nem a jövő, hanem a jelen.

Felelősség

Természetesen ilyenkor mindig felmerül a gyártó felelőssége is, hogy vajon mindent megtett-e azért, hogy ne lehessen visszaélni a rendszerrel. Azonban alapvetően minden rendszer kijátszható, láttuk ezt már a Ford vezetésfigyelőjével, de ha valaki elég hülye merész, akkor rakhat egy téglát is a gázpedálra, vagy felügyelet nélkül átadhatja a volánt bármelyik sávtartónak – a kérdés csak az, hány méteren belül szenved balesetet.

Persze az is kérdés, túl messzire megy-e a gyártó az autó tulajdonságainak ismertetésében, reklámozásában, azt a látszatot keltve, hogy autója önvezető.

Forrás:  RedditA Tesla weboldalán jelenleg ez olvasható:

Ha valaki a fenti szöveget nem olvassa el, akkor is nyugtáznia kell az autó képernyőjén, hogy tisztában van vele, hogy a kocsi jelenleg még nem önvezető, ez a funkció egy későbbi frissítéssel érkezik majd, most még neki kell felügyelnie a rendszert. Persze ezt is figyelmen kívül lehet hagyni, ahogy szegény Cirmit is be lehet tenni a mikróba melegedni.

Hogy a Tesla jelenleg milyen eszközökkel próbálja megakadályozni, hogy a felhasználók visszaéljenek az Autopilot képességeivel, arról TeslaMaster készített nemrég egy remek videót.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.