Villanyautó kiállítás Új-Zélandon

Új-Zéland egy sok szempontból különleges ország, tőlünk nézve a világ végén. A Villanyautosok.hu-t onnan is több elektromos autó rajongó olvassa rendszeresen, egyikük Bakos Tibor pedig a napokban egy fotósorozatot is küldött nekünk az idei eWorld Auckland kiállításról. Az ország elszigeteltségének és sikeres járványkezelésnek hála ott már korlátozások és maszkviselés nélkül tudnak olyan összejöveteleket tartani, ahol az autógyártók mellett az energiacégek és egyéb szolgáltatók is bemutathatják az elektromobilitással kapcsolatos projektjeiket.

A kiállítás egyik sztárja (minden évben) a Mercury energiaszolgáltató Evie névre keresztelt autója, ami egy 1957-es Ford Fairlane elektromos meghajtásra átépítve. Az 50 kWh akkuval szerelt 5,5 m hosszú és 2,2 tonnás autó 120 km-es városi hatótávval rendelkezik, és a 218 cellából felépített akkupakkot kevesebb mint két óra alatt újra is lehet tölteni. Az áramszolgáltató egyébként 100%-ban zölden, elsősorban vízerőműben és az ügyfelek által  háztartási naperőművekben termelt áramot értékesít. Új-Zéland már most is jelentős részben fenntartható módon állítja elő az elektromos áramot, hiszen a természeti környezet megóvása már évtizedek óta rendkívül fontos szempont az ország vezetése és lakói számára. A közlekedéshez szükséges fosszilis üzemanyagot teljes egészében importból fedező ország számára az elektromobilitás elterjedése különösen fontos kellene legyen, ennek ellenére a plugin-hibrid és tisztán elektromos autók száma április végéig nem érte el a 27 ezret.

A másik sztár minden kétséget kizáróan a Hyundai Ioniq 5 lehetett, amit ilyen rendezvényen talán itt tekinthetett meg először a nagyvilág. A koreai mintadarab kormánya persze nem a helyiek által preferált oldalon volt, és a töltőcsatlakozó is a koreai CCS1 szabványhoz igazodott (Új-Zélandon az Európában elterjedt Type2 illetve CCS2 lett a szabvány), de az autó külsejéről és belsejéről így is jó képet lehetett alkotni. Tibor beszámolója szerint a beltér anyagválasztása, összeszerelési minősége a Tesla Model 3 fölé pozicionálja az autót, és helyben az autó árát is a Tesla induló ára fölé várják. Mind az ajtókárpitok, mind pedig az ülés bevonata minőséget sugároz, Tibor Model 3 tulajdonosként elismerően beszélt az Ioniq 5 belteréről. Bár prémiumabb az anyagválasztás, a kialakítás és a koncepció, a belső az amerikai típushoz hasonlóan letisztult, egyszerű. Az ülések elején felhajtható lábtartó talán már az önvezetés jövőbeni képességeire utal, mindenesetre ma még szokatlan látványnak számít egy autóban. Az Ioniq 5-ből sem maradhattak el a ma már sok autóban megjelenő hangulatvilágítások, ezt Tibor szerint neki még szoknia kell, de nem érzi úgy, hogy emiatt ne venne esetleg ilyen autót. A csomagtartó padlója viszonylag magas, és az álpadló alatt sincs túl sok rakodóhely, ami elsőre kicsit furcsa volt.

Nem csak elektromos, de hidrogén hajtású autót is vitt a Hyundai Aucklandbe. A Nexo nem mai modell, de Új-Zélandon sem része a mindennapi utcaképnek. Ennek legfőbb oka, hogy hozzánk hasonlóan ott is egyetlen egy hidrogénkút üzemel az országban, az is elsősorban a tesztüzemben használt hidrogén üzemanyagcellás busz feltöltésére szolgál.

A tervek szerint 2022-től indul az országos hálózat első fázisának építése, amit 2024-ben követ a következő fázis. Első körben az északi szigeten alakítanak ki hét, a déli szigeten pedig egy töltőállomást, amit a második körben a két szigeten együtt 16 további töltőállomás követ. A szükséges hidrogént zöld energia felhasználásával tervezik előállítani, és tervben van az áruszállítás egy részének hidrogén üzemanyagcellás meghajtásra való átállítása is.

 

A Hyundai jelenlétet nem csak a márka, hanem egy helyi rallyautó építő csapat is erősítette. A Paddon Rally Sport 2017 óta dolgozik egy elektromos versenyautón, amit tavaly novemberben mutattak be a nagyközönségnek. Az elektromos Kona alapokra épülő autó akkuval együtt 1500 kg-ot nyom, és akár 2, 3 vagy 4 elektromotorral is rendelhető lesz.

Természetesen nem csak autók, de motorok is helyet kaptak a kiállítási csarnokban. Hiába kis ország Új-Zéland, mivel elég megengedő a szabályozás az átépítések terén, sok csapat fejleszt ezen a területen. Az UBCO elsősorban terepmunkára, illetve túrázásra épít első és hátsó kerekeket egyaránt meghajtó elektromos motorokat, amiket a civilizációtól távoli farmokon napelemről fel lehet tölteni, és a használatukkal a környezetet sem terhelik.

A Mitsubishi által gyártott Fuso teherautók nálunk talán kevésbé ismertek, Új-Zélandon viszont az egyik legnépszerűbb márka, így talán nem meglepő, hogy a helyi importőr vitt egy mintadarabot a japán cég 100%-ban elektromos teherautójából is. A Fuso eCanter teherautóból 6 példány már meg is érkezett az országba, hogy júliustól megkezdhessék az egyéves tesztüzemüket Aucklandben, ahol elsősorban városon belüli áruszállítás terén kell bizonyítaniuk.

Mivel nincs különösebb jogi akadálya az elektromos átépítésnek, így nem csoda, hogy a Britz nevű lakóautó bérbeadó hálózat flottájában is megjelentek a tisztán elektromos hajtású járművek. A 120 km-es hatótávú lakóautókat Aucklandban és Queenstownban lehet átvenni (és oda is kell őket visszavinni), így mind az északi, mind pedig a déli sziget bejárható emissziómentesen is. A két személy számára fekhelyet biztosító jármű külső közművektől függetlenül is használható, és WC-vel illetve zuhanyzóval is fel van szerelve.

A csomagszállító, illetve postai szolgáltatásokat nyújtó cégek világszerte elkezdtek már ismerkedni az elektromos hajtással, ez alól az új-zélandi posta sem kivétel. Már 2020 előtt megvették az első járműveiket, ma pedig már komoly flottát üzemeltetnek, és a szerződéses partnereket is segítik a környezetkímélő járművek beszerzésében. A cél, hogy 2025-re a teljes flotta tisztán elektromos meghajtású legyen.

Jacinda Ardern miniszterelnök a saját Hyundai Ioniq-jával viszi be a városba a reptérről a meghívására az országba érkező Stephen Colbert amerikai humoristát (forrás: youtube)

Bár Új-Zélandon nincs komoly ösztönző (állami támogatás) az elektromos autók vásárlására, a mi súlyadónknak megfelelő helyi adót a villanyautók után elengedik. A szabad árampiacon azonban komoly verseny folyik a fogyasztókért, így akadnak olyan tarifacsomagok, amit választva éjszaka (völgyidőszakban) az áram kevesebb mint féláron a fogyasztók rendelkezésére áll, ami komoly érv lehet az elektromos meghajtású autók mellett. A szabályozás érdekessége, hogy az olcsóbb áram nem csak autótöltésre, de akár akkuban eltárolva is felhasználható, így aki akkumulátort és napelemet is telepít a háztartásába, az teljesen függetlenítheti magát a drága csúcsidőszaki áraktól. Bár az új-zélandi kormány által meghirdetett elektrifikációs projekt nem halad úgy, mint ahogy sokan remélték, pozitív jel lehet, hogy a Jacinda Ardern miniszterelnök saját autója már évek óta egy tisztán elektromos Hunday Ioniq, néhány hónapja pedig három hivatali Audi e-tront állt a miniszterelnök szolgálatába.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.