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
auto
2024. 07. 27. szombat

A PSA Csoport haszongépjárműveinél már hozzászokhattunk, hogy az eltérő márkajelzés gyakran nagyon hasonló külsőt és azonos műszaki paramétereket rejt, ezen pedig az sem változtatott, hogy a konszern a Stellantis részévé vált. Miután az Opel a múlt héten hivatalosan is prezentálta az üzemanyagcellás technológiához fűzött reményeit, és bemutatta szériagyártásba szánt hidrogénes Vivaro furgonját, várható volt, hogy a technológiai osztozkodás jegyében a testvérmárkáknál is megjelenik hasonló megoldás. A Peugeot-nál az e-Expert furgon gyomrát pakolták meg hidrogéntartályokkal.

Az üzemanyagcellás e-Expert Hydrogen elektromos hajtásrendszerének fő alkotóeleme az e-Expertben dolgozó 100 kW teljesítményű és 260 Nm maximális nyomatékú állandó mágneses szinkronmotor. Az akkumulátoros elektromos furgonhoz képes a hidrogénes változat abban különbözik, hogy az 50/75 kWh-s akkupakk helyett egy mindössze 10,5 kWh kapacitású csomagot cipel magával, hiszen itt az autó a motor által használt energiát hidrogén formájában tárolja 3 darab 700 bar nyomású tartályban. A tartályok egy hidrogéntöltő-állomáson körülbelül három perc alatt feltankolhatók, ami után több mint 400 kilométert lehet megtenni a következő tankolásig.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A hagyományos üzemanyagcellás járművekhez képest a Stellantis megoldása hibridnek minősül, hiszen az akkumulátor nem csupán a fékezéssel visszatöltött energia tárolását végzi, hanem külső forrásból is feltölthető. Ez maximálisan 11 kW teljesítménnyel lehetséges AC hálózaton, leggyorsabban 1 óra alatt 32 A-es fali töltővel. A konnektoros hibrid kivitelezés tehát azt jelenti, hogy aki szeretné, az hidrogén égetése nélkül is vezetheti az e-Expertet, akár 50 kilométerig a WLTP szerint.

Az e-Expert elsőként a kereskedelmi partnerek számára lesz elérhető az év végétől Németországban és Franciaországban. A vásárlók két méret közül választhatnak (4,95, illetve 5,3 méter), maximálisan 6,1 köbméter raktérrel, 1100 kilós teherbírással, és egytonnás vontatási kapacitással. Gyártására elektromos furgonként a franciaországi Valenciennes-ben kerül sor, majd ezt követően üzemanyagcellássá alakítják a Stellantis német rüsselsheimi hidrogéntechnológiai központjában. Azt egyelőre sem az Opel, sem a Peugeot nem árulta el, hogy mennyit terveznek építeni a hidrogénes kisteherautókból, illetve hogy mennyiért lehet majd megvásárolni azokat.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.