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
auto
2024. 04. 23. kedd

Rengeteget keresett a Panasonic a Teslán

elektromos autó

Sokan hallottak már róla, hogy 2008-ban a Daimler bevásárolta magát a Teslába – ez az a híres karácsony esti tranzakció, amivel a villanyautó gyártó megmenekült a csődtől amibe a pénzügyi világválság és az eredeti Roadtser körüli problémák kergették. Az 50 milliós befektetés aprópénz volt egy Daimler méretű vállalatnak, így amikor 2014-ben 780 millióért eladták az utolsó darab értékpapírt is, azt gondolhatták, nagyon jól jártak. Csakhogy 9% a Teslában – ennyi volt a Daimler része – ma 60 milliárd dollárt érne, ami nagyjából annyi, mint a német óriásvállalat elmúlt 9 évnyi nyeresége – összesen.

De volt olyan, aki nem szállt ki idejekorán, és a befektetése százszorosát fölözte most le.

Szép summa

A Panasonic a Tesla stratégiai akkumulátorgyártó partnere már a cég indulása óta, és jelenleg is az amerikaiak legnagyobb beszállítója. A vállalat közelmúltban kinevezett új elnök vezérigazgatója, Yuki Kusumi, már el is kötelezte magát amellett, hogy a következő két évben tovább növelik a cellaszállításokat a Teslának.

Yuki Kusumi, Panasonic CEO. Forrás: Panasonic

Az új vezető nemrég azt is elmondta, hogy a tervek szerint még idén elindul a 4680-as gyártósoruk, és ha sikerrel járnak, készek az új cellák tömeggyártására is. A Tesla stratégiája továbbra is az, hogy a saját termelés mellett minden elérhető partnernél növelje a megrendeléseket.

Tesla_panasonic_cell

A Tesla és a Panasonic közös fejlesztésének eredménye a 2170 méretű lítium-ion akkumulátor. Forrás: fortunedotcom.files.wordpress.com

Azonban a Tesla és a japán óriásvállalat kapcsolata több volt mint egyszerű megrendelő és beszállító. A Panasonic ugyanis, a Daimlerhez hasonlóan, 2010 óta szintén részesedéssel rendelkezett az amerikai cégben. Anno 30 millió dollárnyi részvényt vásároltak,

az inflációt figyelembe véve ez ma 37 millió dollár körüli befektetés lenne. A japánok most jelentették be, hogy az elmúlt 12 hónap alatt mintegy 3,6 milliárd dollárért eladták az összes TSLA részvényüket. Ez közel százszoros haszon.

A Panasonic a bevételből egy mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalat felvásárlásának felét fogja finanszírozni, és mint elmondták, a részvénypakk értékesítése a belső szabályzatuk miatt történt meg, a Teslával való együttműködést nem befolyásolja.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.