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 Az Ernst & Young legfrissebb felmérése 13 autópiacon kutatta, hogy a COVID-19 hogyan változtatta meg az emberek közeledési szokásait, terveit. Hogy mindezért csak a járvány tehető-e felelőssé, az azért talán ennél komplikáltabb kérdés, de a végeredmény szempontjából szinte mindegy, ugyanis azt látjuk, amit már korábban is többször megjósoltunk: sokkal meredekebben nő az igény a villanyautók iránt, mint ahogy azzal a gyártás lépést tudna tartani. Ma már a lakosság 41%-a úgy nyilatkozik: a következő autója elektromos lesz. Rohamos léptekkel Egy év alatt 11%-kal, 41%-ra nőtt azok száma, akik következő autójukban villanymotort (is) szeretnének látni, ez derül ki az Ernst & Young felméréséből, amelyet többek között Kínában, Amerikában, Németországban, és az Egyesült Királyságban folytattak – összesen 13 országban kérdezték az autóvásárlókat. Az autóvásárlók 66%-a ráadásul azt mondta, hogy ő már 12 hónapon belül meglépi a váltást. Az eredmények nyilván régiónként eltérők. Olyan országokban, ahol már eleve magasabb a villanymotoros autók elfogadottsága és elterjedtsége, jóval magasabb ez a szám, mint a globális átlag: Kínában és Svédországban 48-48%, Dél-Koreában 51%, Olaszországban pedig 63% ez a szám. A spektrum másik vége az USA (28%), vagy Ausztrália (17%), ahol még vannak fehér foltok a töltőhálózat térképén és többen tartanak a kompromisszumtól. A kettő között pedig ott vannak a britek 40%-kal, de meglepetésre a németek 38%-a, és a japánok 42%-a is pozitívan nyilatkozott. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a felmérés egy kalap alá vette a tisztán elektromos, hibrid, és konnektoros hibrid autókat is – a megoszlás nem derül ki. Az E&Y így is áttörésről beszél, mint írják, sokan a COVID-ot jelölik meg az egyik oknak, ami felnyitotta szemüket a globális környezeti problémákra, de csökkentette az emberek tömegközlekedéshez való kedvét is. Ugyanakkor úgy látszik, míg a válaszadók átlagosan 14%-kal fognak kevesebbet munkába utazni, mint a vírus előtt (itt azért vannak nagy eltérések: Kína -3%, USA -20%), a privát jellegű utak, nyaralás kapcsán a globális átlag csak -1% lett. A munkába járás kapcsán azt is megkérdezték, mennyiszer fognak otthonról dolgozni a válaszadók a jövőben, és nagyjából 25%-kal, 35%-ra esett azok száma, akik egyáltalán nem tesznek majd így. Hogy a COVID hatása a tömegközlekedésre mennyire lesz tartós, az majd kiderül, de az egyértelműen látszik, hogy drasztikusan esik azok száma, akik egyáltalán nem akarnak autót, és egyre többeknél lesz kettő vagy több gépjármű a családban. Forrás: E&Y 2021 A fenti megállapítás nyilván nem jó hír, de az pozitív, hogy ha már autókat vesznek az emberek, inkább elektromosat szeretnének. 66% akár azt is megfizeti, ha a villanyautó 10%-kal drágább, mint az azonos kategóriájú hagyományos, és ez a szám 90%-ra nő, ha azokat kérdezzük, akik már biztosan elektromosat vesznek. Forrás: E&Y 2021 Amikor az emberek motivációit kutatták, valami furcsára figyeltek fel az E&Y elemzői. A pozitívumok között első helyen a környezetvédelem szerepel, második az állami támogatások vonzereje. Ez eddig tiszta sor. Azonban van pár olyan megállapítás, ami bekerült mind a negatívumok, mind a pozitívumok Top 5-ös listájába. Így az autók hatótávja (28% szerint pozitív, 33% szerint visszatartó erő), a töltőinfrastruktúra (28%/32%), és valamilyen szinten az ehhez tartozó töltési idő (28% negatív) azt mutatják, hogy a tájékoztatásnak kiemelt szerepe van, mert aki már jobban felkészült, akár ugyanazt a kategóriát teljesen ellentétesen ítéli meg. Hasonlóan az autó teljes költsége (TCO) is ebbe a körbe tartozik, hiszen míg 26% kifejezetten az előnyök közé vette, 50% a hátrányok közé sorolta, és így az első helyre került. A szerzők szerint az emberek többsége egyszerűen nem érti a TCO koncepcióját, és csak az autó vételárára koncentrál. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!