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 Már évek óta nem kérdés, hogy el lehet menni a tengerpartra elektromos autóval, a villanyautosok.hu oldalain több túraleírás jelent meg hasonló utazásokkal kis akkus Volkswagen e-UP-tól kezdve a 30 kWh-s Leafen át többféle, elsősorban városi autónak bélyegzett modellel. Sietős, pontosan dokumentált útról eddig azonban nem írtunk, így örömmel kaptunk a lehetőségen, amikor Barek Péter, a Villanyautós közösség régi, rutinos tagja említette, hogy Budapestről Pag-ra indulnak és ha igény van rá, közvetíthetjük az utazást a Glympse alkalmazással térképen, illetve a töltés és egyéb okból szükséges megállóknál a paraméterekkel szövegben, fotókon, videón. Szívás a nyaralás villanyautóval? – éles Hyundai Kona teszt A többség valószínűleg elsősorban arra kíváncsi, hogy mekkora kompromisszumot jelent, hogy nem egy 1000 km hatótávú dízellel, hanem egy autópályán 300-350 km hatótávú, nettó 64 kWh akkuval szerelt elektromos családi autóval utaznak. A mai nap kiderül, kövessétek a folyamatosan frissülő cikkünket. 08:10 Kelenföld, indulás Péterék megpakolták az autót búvárfelszereléssel és a 92%-ra feltöltött Niroval nekivágtak a 670 km hosszú útnak. A gyorsabb haladás érdekében feltöltötték az ENC egyenleget, hogy a horvát autópályák fizetőkapuinál elkerülhessék a sorakozást. Az autópályadíj kb. 13.000 forintba kerül majd, ami gyakorlatilag a teljes útiköltséget jelenti majd, mivel Horvátországban egyre több autópálya pihenőben több töltőoszloppal is jelen lévő Elen elektromobilitás szolgáltatónál egyelőre ingyenes a töltés, bár júniustól már applikációt kell használni a töltésindításhoz. A körülmények nem nevezhetők villanyautó-barátnak, 14 fokban és szakadó esőben indult a vidám csapat, ez azonban nem ok arra, hogy az autópályán a szabályok és a forgalom által megengedett sebességnél lassabban haladjanak. 9:10 Kőröshegyi völgyhíd Kerek egy óra alatt a völgyhídig értek a srácok. Tucatnyi villámtöltő mellett haladtak már el, melyek között volt több olyan is, amely legalább 75 kW-tal tudta volna tölteni az autót (Kajászó, Velence, és hamarosan Balatonlelle, Balatonkeresztúr). Töltésre azonban egyelőre nincs szükség, nem is terveznek a határ előtt megállni. 130 km megtételét követően az autó még 51%-on, a fogyasztás a nedves, esős időben 22,4 kWh/100 km. 9:30 Balatonkeresztúr (Ionity) Az eső továbbra is szakad, de az akku (39%) és a hólyagok is jól bírják az utazást, így az ország utolsó nagyteljesítményű töltője mellett is elrobogott Peti és Tamás. A forgalom enyhe, nincs akadálya a 130 körüli tempónak, amit nem csak Petiék, más Kona tulajdonosok is tartanak. 10:00 Letenye, határátkelő A határátkelés előtt 30 kilométerrel még 20%-on volt az akku, 15 kilométerrel előtte pedig végre elállt az eső, ami kedvez a fogyasztásnak. A határhoz 11%-os töltöttséggel érkezett meg a Niro, azaz esőben, fűtéssel kicsit több mint 230 kilométeren az akku 81%-a fogyott el. 10:20 Gorican, töltés A határátkelés egy rövid drámával indult, Peti nem tudta felmutatni a digitális COVID igazolását, mivel nem nyitotta meg a mobiltelefonján, a határállomáson pedig épp nem volt mobilinternet térerő. Már aggódtunk, hogy nem az elektromos autó, hanem a koronavírus miatt zárul kudarccal az utazás. Szerencsére a probléma megoldódott, így negyed órás időveszteséggel tovább tudtak indulni a közelben lévő 50 kW-os Elen töltőhöz, ahol 10%-kal (32 km maradék hatótáv tipp) sikerült töltőre tenni a Nirot. Eddig 231 kilométert autóztak, 22,6 kWh/100 km átlagfogyasztással, mintegy két és félóra alatt. A töltés 42 kW teljesítménnyel kezdődött meg, az autó 80%-ig 1 óra 4 perces, 100%-ig 1:51 töltési időt tippel, de nyilvánvalóan nem érdemes megvárni, amíg teljesen feltöltődik. A következő megállót 174 km múlva tervezik egy ultragyors töltőnél. 11:05 Gorican, indulás 45 perces töltés, szendvics és kávészünet után a fiúk újra útnak indultak. 59%-ra töltöttek, amivel az eddigi fogyasztást tartva éppen megérkeznek a következő tervezett töltési ponthoz, ahol egymás mellett 3 db töltőoszlop is található, így minimális annak kockázata, hogy mind foglalt vagy rossz legyen. Tíz perccel indulás után sebességkorlátozásba (80 km/h) futottak, ami nyilvánvalóan jót tesz a fogyasztásnak, így nem lehet gond a célbaéréssel. 12:18 Zágráb környékén Utazóink 340 kilométert autóztak, amivel éppen túl vannak a 670 km hosszú út felén. A mozgásban töltött idő eddig 3 óra 40 perc, ami épp 100 km/h átlagsebességet jelent. Ez az idő nem tartalmazza a 45 perces töltést, de benne van a határátkelés 15 perce. Egyelőre úgy tűnik túlságosan is nagy biztonsági tartalékot hagytak Petiék, elég lett volna 45 percnél rövidebb töltés is. A fogyasztás a sebességkorlátozások és a száraz út miatt lecsökkent 20,8 kWh/100 km-re. Az akku töltöttségi szintje 37%, és már csak 62 km van hátra a következő töltőig. 12:55 Vukova Gorica, töltés Ahogy már fél órája sejthető volt, az előző töltést feleslegesen hosszúra nyújtották a srácok, mentségükre elmondható, hogy csak kímélni szerették volna az akkut, hogy ne merüljön le a következő szakaszon. Ez be is jött, 18%-kal érkeztek meg a Károlyvároshoz viszonylag közel elhelyezkedő Vukova Gorica mellett elhaladó A1 autópálya keleti oldalán lévő pihenőbe, ahol egymás mellett két töltőoszlopról akár 4 autó tölthet párhuzamosan. Az egyik töltőoszlop ultra DC, így a Niro 76 kW-tal kezdte a töltést. A HPC oszlop egyébként tegnap előttig hosszabb ideje offline állapotban volt az Elen applikációban, de Péter írt egy emailt az ügyfélszolgálatnak, így másnapra működőképes lett. Elképzelhető, hogy eddig senki sem vette a fáradságot a hibabejelentésre, használták inkább az 50 kW-os töltőt? 13:35 Vukovica Gorica, indulás Alig 37 perc alatt 41 kWh energia felhasználással az autó akkumulátora 72%-ra töltődött. A Niro még mindig 38,8 kW teljesítménnyel töltődött, de a csapat úgy döntött ideje tovább indulni, mivel ezzel már éppen elérhető a 260 km-re lévő cél. 13:45 Drámai fordulat! Míg az előző töltésnél bőven hagytak biztonsági tartalékot a fiúk (18%-kal értek a második töltőhöz), ezúttal kicsit kockázatvállalóbbak lettek. Meglehet, hogy ez lesz a vesztük. Péter ugyanis véletlenül rossz autópályára hajtott fel, ami 30 km kerülőt jelent, így 72%-kal nem 260, hanem 290 kilométert kellene megtenni. Persze szó sincs róla, hogy üres akkuval várják majd a trélert. Két lehetőségük is van a probléma megoldására. Beiktatnak egy rövid harmadik töltést, vagy visszavesznek kicsit a tempóból. 14:15 Eltévedtünk! Megoldódott a lassabban menjünk vagy töltsünk még egyet kérdéskör. Ahelyett, hogy visszafordultak volna az autópályán, csodás tájon, de az útviszonyok miatt lassan haladva keverednek vissza a megfelelő autópályára. 14:30 Újra a pályán A nem tervezett vidéki kiruccanás 40 perccel hosszabbította meg az utazási időt. A fogyasztás becsúszott 20 kWh/100 km alá, így a hosszabb út ellenére is kisebb számot mutat a navigáció a célig, mint a hatótávot tippelő óra. Eddig 489 kilométert tettek meg, 5 és fél órája vannak úton a fiúk. 15:38 Mogorić, felesleges töltés Végre kisütött a nap, azonban az időigényes kerülő miatt hőseinknek szüksége lett egy egészségügyi megállóra a következő autópálya pihenőben, ahol egymás mellett 3 töltőoszlop fogadta őket, melyek közül ráadásul kettő ultragyors DC. A villanyautót akkor kell tölteni, amikor parkol, így nem is kérdés, hogy amíg mosdóba mentek annak ellenére töltőre tették az autót, hogy a célbaéréshez nincs szükség többlet energiára. 16:00 Mogorić, indulás tovább A wc-szünet bő negyedórája alatt 20 kWh energiát vett fel az autó az ultragyors töltőoszlopról. Peti és Tamás 59% töltöttséggel indult a 120 kilométerre lévő cél felé. A tenger közelsége a legjobbat hozza ki a fiúkból, mint az alábbi képen is látható. 16:30 Végre látjuk a tengert Már nagyon közel vannak a srácok a célhoz, brutális mértékű tartalék energiával. A Niro akkuja 55%-on, 208 km hátralévő hatótáv tippel, miközben a cél már csak 82 kilométerre van. A teljes útra vonatkozó átlagfogyasztás lecsökkent 18,8 kWh/100 km-re, és valószínűleg egy kicsit még csökkenni fog az út végén a lejtőnek és a lassú tempónak köszönhetően. 17:39 Megérkeztünk Tamás és Péter végre célbaért. Az eredetileg 670 kilométeresre tervezett, végül 688 kilométerre duzzadt utat 9 óra 30 perc alatt sikerült megtenni, amelyből az autó 8 óra 1 percet volt bekapcsolva. Az úton folyamatosan a szabályok és a forgalom által megengedett sebességgel haladtak. A teljes útra számított átlagfogyasztás 18,1 kWh/100 km. Háromszor töltöttek, bár az autónak csak kettőre lett volna szüksége. Az első töltés 45 perc volt, a második 40 perc. Harmadik alkalommal személyes szükségletek miatt álltak meg, és persze ha már ott árválkodott három töltőoszlop, 20 percet töltöttek is, ennek köszönhetően 40% (141 km) maradékkal értek célba. A teljes menetidőből 15 perc a határátlépésre, további 40 perc pedig egy elnézett autópálya felhajtó miatti kerülőre ment el. A villanyautó számlájára maximum 1 óra 25 perc írható, de a megállók során kávéztak, ettek, pihentek is a fiúk, így ezek a megállók nagy valószínűséggel egy dízellel is megtörténtek volna, igaz talán rövidebbek lettek volna. Olvasóinknak köszönjük, hogy végigkövették az utazást, a két fiúnak pedig kellemes nyaralást kívánunk, és persze azt is, hogy csak búvárkodás közben merüljenek le, a hazaúton ne. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!