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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Pontosan 25 évvel ezelőtt, azaz 1996. december 5-én mutatták be a GM EV1-et, amelynek előfutára az 1990-es Los Angeles-i Autószalonon bemutatott GM Impact tanulmány volt. A GM EV1 a mai, nagy sorozatban gyártott elektromos autók elődjének tekinthető. A jármű a kaliforniai környezetvédelmi szabályozásnak köszönheti megszületését. Kalifornia állam azonban engedve különböző lobbi-erőknek, lazított a keményen indított környezetvédelmi előírásokon, így 2002 végéig kishíján minden példányt bezúztak.

A GM EV1 első generációja egy 533 kg-os, eleinte 16,5 kWh kapacitású savas ólom akkuval készült, később 18,7 kWh-ra (60 Ah) nőtt a kapacitás, de még mindig ólom akkuval, melyet a Panasonic gyártott. A kétszemélyes, kétajtós, különösen áramvonalas kupét 102 kW teljesítményű 3 fázisú indukciós motor hajtotta. Az autó hatótávja 130-160 km volt. A gyártást sosem pörgették fel igazán. A bemutató évében mindössze 288 darabot gyártottak, de az első generációból összesen is csak 660 példány készült, sötétzöld, piros és ezüst színben.

1996. december 5. – GM EV1

1999-ben jelent meg a második generáció, amely már NiMH akkumulátort kapott 26,4 kWh (77 Ah) kapacitással. A nagyobb akkunak köszönhetően a hatótáv 160-230 km-re növekedett. Az EV1 maximum 6,6 kW-tal volt tölthető váltakozó áramról. Ehhez a teljesítményhez 220 voltra volt szükség, azonban a legtöbb amerikai háztartásban 110 voltos feszültség van, amelyhez 1,2 kW-os otthoni töltőt kaptak a lízingelők. Az autóhoz nyilvános töltőhálózat is épült Kaliforniában, a Tesla Supercharger hálózathoz hasonlóan.

Az autó ajánlott fogyasztói árát 34,999 dollárban határozták meg, azonban sosem volt megvásárolható. Kizárólag lízingbe (tartós bérlet) adta a GM, havi 349-574 dolláros díjért. 1999-ben a második generáció bemutatóját követő 8 hónapban 457 példányt gyártottak az év végéig.

A rajongók között volt Kris Trexler is, aki 1998-ban komoly kalandra indult: átszelte Amerikát Los Angelestől a Detroit közelében lévő Troy városáig, ráadásul nem is a lehető legrövidebb úton, egy 3200 mérföld, azaz 5240 km hosszú útvonalat választott. A túra összesen 3 hétig tartott, igaz Kris két pihenőnapot is beiktatott. A három hetes út során összesen 60 alkalommal, azaz napi háromszor kellett tölteni az EV1-et.

5200 kilométeres villanyautós túra 1998-ban

Az első generációval volt néhány hőmenedzsment probléma és egy autó lángra is kapott, így 2000 márciusában a GM 450 db első generációs példányt hívott vissza, és kicseréltek egy kábelt a töltőcsatlakozónál. Később 200 első generációs példányt átépítettek NiMH akkusra.

2002. február 7-én összesen 1117 példány elkészítése után leállították az EV1 gyártósorát, majd 2003 vége felé bejelentették az EV1 program befejezését, amit hivatalosan azzal indokoltak, hogy nincs kereslet olyan példányszámra, amely nyereségessé tehetné a GM számára az elektromos kisautó gyártását. 2003 novemberében megkezdték az autók lízingből visszavételét és forgalomból kivonását. A felhasználók tiltakoztak, több mint 50-en egy petíciót is aláírtak, valamint vállalták volna a későbbi karbantartási költségeket is, ha megtarthatják, megvásárolhatják az autóikat, de erre nem kaptak lehetőséget.

Körülbelül 40 példány kivételével (melyeket múzeumok és oktatási intézmények kaptak meg, mozgásképtelen állapotban) az autókat bezúzták. A pletykák szerint a mozgásképtelenné tett autók néhány példányát újra használhatóvá tették, időnként napjainkban is fel-felbukkan egy EV1 valahol.

2019-ben egy parkolóházban porosodó GM EV1-et találtak (Fotó: Twitter / Jacob Hoyle)

Legutóbb 2019-ben jelent meg a Twitteren néhány fotó egy parkolóházban porosodó példányról. A fotókon szembeötlő, hogy az autó nagyon meg van emelkedve, amiből arra lehet következtetni, hogy ez is egy akkumulátor és egyéb alkatrészek nélküli példány. Twitteren Chelsea Sexton (a típus eredeti értékesítési csapatának egyik tagja, azóta is az elektromobilitás egyik ismert nagykövete) is úgy vélekedett, hogy ez a példány egy oktatási intézménynek adományozott darab lehet, akkumulátor, motor és vezérlők nélkül.

Címlapkép: Kris Traxler / Facebook

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.